За що доплачувати (майже напевно) не доведеться?
Наприклад, за ABS — систему, що запобігає блокуванню коліс при гальмуванні. Навіщо вона потрібна? Якщо коротко, коли водій різко і довго тисне на гальмо, через сильний тиск колеса машини перестають обертатися і просто ковзають по дорозі. Керувати таким авто неможливо — воно або мчить уперед, або, якщо заблоковані не всі колеса, його заносить. Саме ці проблеми й вирішує ABS — система знижує тиск на колеса, і вони починають обертатися. Як на практиці працює ABS, знає багато хто. Памʼятайте, ви або водій поруч намагалися загальмувати на льоду, і машина починала різко смикатися, імітуючи кулеметну чергу, — це ABS. Багато років ця система must have в авторитетних автобрендів — знайти машину без неї складніше, ніж навпаки. Утім, перед покупкою авто, особливо вживаних, це питання краще уточнити та перевірити, чи справна система.
А що з подушками безпеки?
Подушки, як і ABS, ви отримаєте «в базі», тобто доплачувати за них не доведеться. Кількість подушок залежить безпосередньо від класу авто. У недорогих моделях подушка може бути одна — для водія. У дорогих — бічні, фронтальні, шторки безпеки і навіть подушки безпеки для колін водія під кермом. Але орієнтуватися просто на наявність і кількість подушок не варто — у сучасних системах безпеки це тільки один з елементів. Ще в 1990-х Volvo першою представила систему захисту від бічних ударів SIPS. Згодом її запозичили й адаптували інші компанії. Якщо коротко, завдяки SIPS кузов не так швидко вдавлюється в салон, усередині залишається більше простору, а пасажири не так сильно вдаряються об двері. Від такого «приглушеного» удару їх захищають бічні подушки безпеки SIPS bags — вони розташовані в передніх сидіннях.
Ще одна технологія Volvo — система захисту від хлистових травм WHIPS. Такі травми часто трапляються в ДТП, коли від сильного удару шия спочатку різко згинається, а потім розгинається. Якщо в машині встановлена WHIPS, у мить зіткнення спинки передніх сидінь відкидаються назад і опускаються вниз. Таким чином тиск на хребет і шию зменшується і травм вдається уникнути або мінімізувати їх. Ця система спрацьовує, якщо вам вʼїхали в зад.
Що ще з must have?
ESP — електронна система стійкості автомобіля. Якщо не вдаватися в технічні деталі, ця система допомагає врятувати машину від заносу, коли водій вже безсилий. «У базі» або як додаткова опція ця система є в усіх нових автомобілях, але називається по-різному: DSC, VDS, VSA. У Volvo це DTCS, і вона є «в базі». Відключити її не можна, але для любителів дріфтингу є режим Sport. З ним можна потренувати навички екстремального водіння і піти в занос, але щойно машина відчує, що ситуація виходить з-під контролю, DTCS вирівняє авто.
Система моніторингу сліпих зон — брати чи економити?
Сліпа зона — це частина дороги, яку не бачить водій, і одна з найпоширеніших причин аварій. Зовсім «скасувати» сліпі зони поки не можуть навіть найпросунутіші виробники — заважають конструкція сучасних авто і, скажімо прямо, обмежені можливості нашого тіла. Системи моніторингу сліпих зон працюють приблизно однаково: спеціальні датчики в передньому або задньому бампері автомобіля випромінюють радіо- або ультразвукові хвилі. Вони відбиваються від навколишніх обʼєктів і передають інформацію в компʼютер автомобіля. Так можна не просто «помітити» інше авто, але й зафіксувати його швидкість. Зазвичай про небезпеку водія попереджає світловий індикатор — десь біля дзеркал починає блимати лампочка.
Першою цю технологію у 2004 році представила Volvo — вона називається BLIS. Зараз система не просто попереджає про машину у сліпій зоні — якщо водій не помітить попередження, вона увімкне поворотник і спробує перестроїтися, авто повернеться у свою смугу. Так, кермо повернуть замість вас. І ще, якщо в описі авто ви побачите абревіатури BSM або BSW — це теж про сліпі зони, просто мовою інших брендів.
А що з адаптивним круїз-контролем — кермуватиме замість мене?
Ні, це лише ескіз повноцінного автопілота, який коли-небудь зʼявиться в серійних авто. Адаптивний круїз-контроль досить простий в роботі та незамінний на автобанах і в міських тягучках. Водієві потрібно просто задати швидкість руху — решту зробить компʼютер. Датчики сканують простір перед автомобілем, і на основі цієї інформації машина сама гальмує, прискорюється або повністю зупиняється. Ця система позбавить від монотонної «роботи» в тягучці та підстрахує, якщо відволіклися на телефон і не встигли загальмувати. Що стосується останнього, ви ж знаєте, що телефон за кермом — зло. Просто нагадали. Що ще важливо — за адаптивний автопілот майже напевно доведеться доплатити, а його робота безпосередньо залежить від уже знайомих ABS і ESP.
Давайте уточнимо, якщо заґавився за кермом, машина може зупинитися сама?
Так, і зробити це можуть одразу кілька систем. Наприклад, система екстреного гальмування Brake Assist. Із нею все дуже просто. Численні дослідження довели, що у критичній ситуації більшість водіїв недостатньо сильно тиснуть на гальма і не встигають зупинитися. У сучасних авто замість них це робить Brake Assist. Від блокування коліс при цьому рятує вже знайома ABS.
У Volvo за автоматичне гальмування відповідає система City Safety, і це набагато більше, ніж просто швидке гальмо. Система ідентифікує машини, пішоходів і велосипедистів удень і вночі. До того ж City Safety реагує на зустрічний транспорт при повороті — ця функція стане в нагоді на перехресті. У разі небезпеки водій спочатку чує звуковий сигнал, потім відчуває вібрацію на педалі гальма і бачить попереджувальний знак внизу лобового скла. Якщо водій встигає відреагувати і починає гальмувати, система йому допомагає. Якщо ні — вона гальмує сама приблизно за секунду до зіткнення. Що важливо, купивши будь-яку модель Volvo, City Safety ви отримаєте вже «в базі». В інших марках за просунуту систему безпеки або її окремі функції вам майже напевно доведеться доплатити.
Про що ще потрібно знати?
Наприклад, про систему утримання авто у смузі. Що вона робить — зрозуміло з назви. Як? У різних виробників по-різному, але загальна логіка така. Камери й автомобільний компʼютер орієнтуються на дорожню розмітку. Якщо водій наїжджає на розділову смугу, машина видає сигнал або включає інші датчики. Якщо це не допомагає, вона сама повертається у свою смугу. Звичайно, ці функції не працюють, якщо водій заздалегідь увімкнув поворотник і перестроївся за правилами. І ще, коли машина сама крутить кермо — це вражає, а деяких водіїв обурює. У будь-якому випадку — не лякайтеся і не втрачайте контроль. Без вас авто не впорається.
А як щодо останніх трендів у безпеці?
Моду тут задають правильні комбінації останніх напрацювань. Наприклад, у Volvo це дві технології, які допомагають уникнути аварій із зустрічним транспортом: одна екстрено гальмує, друга підрулює. Обидві системи працюють з камерою і радаром. Якщо електроніка розпізнає автомобіль, який рухається назустріч, машина починає екстрено гальмувати. Якщо цього мало, система сама підрулює у потрібному напрямку. Ще вона сама попередить водіїв ззаду про екстрене гальмування — в авто загоряться задні стопи.
Кажуть, машини навчилися розпізнавати дорожні знаки та самі паркуються. В автошколу можна не ходити?
Гарний жарт про автошколу, про знаки і парковку — правда. Камери з високою роздільною здатністю справді дозволяють машинам розпізнавати багато дорожних знаків. Але частіше йдеться лише про ті, що обмежують швидкість. Коли машина помічає такий знак, водій бачить його у себе на дисплеї або, якщо опція доступна, на лобовому склі. Далі різні системи поводяться по-різному: хтось почує звуковий сигнал або побачить миготливу лампочку, хтось відчує вібрацію в педалі газу, якщо спробує перевищити швидкість. У будь-якому разі повністю покладатися на цю технологію не варто. Брудні, сильно похилені та заховані в деревах знаки система може не помітити. А штраф за перевищення швидкості доведеться сплачувати вам.
Що стосується автопарковки, то для сучасних авто це не новинка, але автоматичною її можна назвати з натяжкою. Залежно від моделі та ціни машини, вам потрібно буде знайти місце, підтвердити початок парковки, увімкнути поворотник або задню передачу, підгазувати або пригальмувати і стежити, щоб все пройшло добре. Іноді процес автопарковки так затягується, що швидше припаркуватися самому. І, звичайно, за цю функцію, найімовірніше, доведеться доплатити — «у базі» її годі й шукати.
З 1950 року Volvo дослідила понад 40 тисяч ДТП. На основі цих даних компанія опублікувала понад сто досліджень і поділилася напрацюваннями з конкурентами. Їх активно використовують зараз, а в майбутньому ці знання зроблять автомобілі ще безпечнішими для всіх — незалежно від статі, ваги, зросту і фізичної форми. Детальніше про цю ініціативу Volvo тут .