Хочу пересісти на електрокар. Що потрібно знати?

Автор:
Денис Надточий
Дата:
Хочу пересісти на електрокар. Що потрібно знати?

Артем Марков / «Бабель»

В Україні зростає популярність електрокарів. За даними IRS Group, на 1 вересня 2018 року зареєстровано більше восьми тисяч електромобілів — удвічі більше, ніж минулого року. До 2035 року електрокари можуть скласти майже чверть автопарку країни. Зʼясовуємо, у чому їх переваги перед традиційними авто, що потрібно знати перед покупкою та чи зручно ними користуватися в Україні.

Чим електрокар кращий за звичайне авто?

Електрокари влаштовані простіше від машин на бензині. Це надає низку переваг.

По-перше, електродвигун безпосередньо передає крутний момент осі. На практиці це означає, що зменшується кількість механічних деталей, схильних до зношування, тому замінювати їх доводиться рідше. Крім того, в електрокарів вища продуктивність і краща динаміка розгону.

По-друге, джерело живлення двигуна — високовольтна батарея, розташована в днищі електрокара. Завдяки цьому знижується центр ваги: перекинутися на такому авто непросто.

Електромотори значно тихіші за двигуни внутрішнього згоряння. В електрокарах навіть установлюють спеціальні динаміки, щоб сповіщати про наближення авто. У моделей Nissan, наприклад, є фірмовий звук.

І, нарешті, електромобіль вигідніший за авто з двигуном внутрішнього згоряння: один кілометр пробігу на такій машині обходиться в 10 разів дешевше, ніж на бензиновій. При цьому витрата палива в умовах міста не залежить від завантаженості доріг. Бензинові авто, простоюючи на світлофорах або в пробці, марно витрачають паливо, а електрокар у таких випадках — нічого.

Головний недолік сучасних електромобілів — час зарядки. Якщо бензинову машину можна заправити за пару хвилин, то найшвидший спосіб зарядити електрокар забере не менш ніж півгодини, та й то на спеціальній високовольтній зарядній станції. Щоправда, нові технології обіцяють скоротити цей час до 10 хвилин і менше.

Ще один значний мінус електромобілів — обмежений запас руху. Nissan Leaf першого покоління, залежно від стилю водіння і погоди, проїжджає від 90 до 220 км. BMW i3 — до 220 км, а Tesla Model S може подолати до 539 км на одному заряді.

Де обслуговувати електрокар?

Власники офіційно представлених в Україні моделей можуть обслуговуватися безпосередньо в дилера. До «офіціалів» є сенс звертатися, навіть якщо ви не купували авто в них — наприклад, Nissan пропонує послугу для Leaf, хоча той не представлений в Україні.

Офіційні моделі електрокарів в Україні:

  1. Renault ZOE,

  2. KANGOO Z. E.

  3. BMW i3.

  4. Jaguar I-PACE.

  5. Hyundai IONIQ Electric.

Для всіх інших моделей існують спеціалізовані сервіси обслуговування електромобілів.

У Києві — AutoEnterprise, Greenwheels, «Інтерциклон», ELMOB, Tesla (для моделей Tesla), офіційний дилер Nissan (Nissan Leaf). Перелік київських СТО для електрокарів також можна подивитися тут.

У Харкові — AutoEnterprise, Stroom і Bosch Car Service ASTAR.

В Одесі — AutoEnterprise, AvtoEco, офіційний дилер Renault (для електрокарів Renault).

У ЛьвовіБош Авто Сервіс «112 Україна».

Що потрібно знати про експлуатацію електрокара?

Щоб продовжити життя батареї, найдорожчої частини електрокара, не варто довго тримати авто повністю розрядженим, а також зловживати швидкісними зарядками.

Збільшити пробіг електрокара допомагають правила еко-водіння:

— Чим вища швидкість, тим швидше сідає батарея. Оптимальна швидкість у місті — 50—70 км/год, на трасі — 80—90 км/год.

— Кліматична система може зʼїдати до половини заряду електрокара. Щоб заощадити, можна прогрівати або охолоджувати автівку перед виїздом, поки вона підʼєднана до мережі.

— Спуски та гальмування допомагають підзарядити авто. Низький центр ваги притискає його до землі й за рахунок рекуперації (дозарядки батареї за допомоги енергії, що виникає внаслідок гальмування) під час зʼїзду з крутої гірки вдасться «вигадати» пару додаткових кілометрів пробігу.

Де заряджати електрокар?

Заряджати електромобіль можна і вдома — з електромережею нічого не станеться. Наприклад, Nissan Leaf під час зарядки споживає струм у 2,4 кВт, що можна порівняти з потужністю електрочайника. Буде достатньо звичайної розетки, щоправда, на зарядку піде 6—8 годин. Прискорити її допомагають домашні зарядні станції, вартість яких починається від 300 доларів.

Вартість зарядки Nissan Leaf удома за 100 км пробігу:

  1. 22,85—44,85 грн — за звичайним тарифом

  2. 11,45—22,45 грн — за нічним тарифом

На сайті PlugShare зібрано адреси заправних станцій практично з усього світу. В Україні найбільші мережі ЗС у Autoenterprise і WOG — 1000 і 300 станцій відповідно. Останні, як і їхні конкуренти з ОККО, надають послугу безкоштовно.

На платних станціях доведеться витратити від 1 до 4 гривень за хвилину зарядки. Ціна залежить від потужності, що видається: 10, 20 або 40 кВт (швидка зарядка CHAdeMO) — чим вона вища, тим швидше зарядиться авто. Повна зарядка Nissan Leaf першого покоління коштуватиме 180—360 гривень і займе від 20 хвилин (швидкісна зарядка до 80%) до 6 годин (повна зарядка).

Що робити, якщо батарея сіла в дорозі?

Розрядити батарею «до нуля» досить складно. При низькому заряді в електромобілях активується режим обмеження потужності. У Nissan Leaf вмикається так званий «режим черепахи», у якому неможливо розігнатися більше 55 км/год — на такій швидкості можна проїхати ще близько 2 км.

Якщо до зарядки доїхати не вдасться, без буксира або евакуатора не впоратися. На буксирі можна трохи підзарядитися просто в дорозі — завдяки тій самій рекуперації. Для батареї такий спосіб зарядки не найкращий, але в екстреній ситуації він може бути єдиним.

Де купити електрокар?

Офіційні моделі Renault ZOE, KANGOO Z. E., BMW i3, Jaguar I-PACE і Hyundai IONIQ Electric можна придбати в офіційних дилерів. Усі інші електрокари переважно ввозять в Україну з Європи та США.

Є три основних способи покупки таких моделей.

Вибрати з асортименту салону. Дилер самостійно знаходить автомобіль, доставляє в Україну, проводить діагностику, ТО та необхідний ремонт. За це він бере націнку, але позбавляє покупця клопоту — йому залишається лише обрати потрібний автомобіль з представлених у салоні.

Придбати авто з поставки. Покупець разом із дилером вибирає модель. Останній допомагає з логістикою та документами, а також захищає від частини ризиків. Такий варіант дешевший за перший, але потребує багато часу.

Купити самостійно. Найчастіше електрокари купують на американських аукціонах Manheim, Copart і IAA-Insurance. У такому разі доставка в Україну, оформлення документів і всі ризики — на покупцеві. Це найдешевший, проте й найризикованіший шлях — ми вже розказували про недоліки машин зі США.

Що ще потрібно знати про купівлю електрокара?

До кінця 2018 року в Україні діє пільговий період на ввезення електрокарів — їх власникам не потрібно сплачувати акцизний податок і ПДВ. У Штатах, звідки на український ринок приїжджає більшість електрокарів, на купівлю авто з електродвигуном надають державну субсидію у розмірі 7500 доларів.

Однак пільга діє лише на перші 200 тисяч проданих авто кожного виробника, а потім зменшується вдвічі кожні півроку. Tesla, наприклад, цю межу вже пройшла. Тому, якщо ви замислюєтеся про покупку електрокара, є сенс поквапитися.