Група дослідників виявила у бурштині скамʼянілість краба, якому 100 млн років. Він ідеально зберігся

Ангеліна Шеремет

Китайські, американські та канадські вчені знайшли у шматку бурштину з Мʼянми скамʼянілість краба, який там застряг. Про це йдеться у статті наукового журналу Science Advances.

Знайдений краб віком 90 — 100 мільйонів років, він зовні нагадує крабів, які сьогодні бігають на узбережжях. Компʼютерна томографія показала такі його тендітні частини тіла, як вусики, зябра і тонкі волоски на ротовій порожнині. Істота всього 5 міліметрів в довжину і, ймовірно, була дитинчам краба.

Дослідники вважають, що він не був ні морським крабом, ні повністю наземним. Вони думають, що він жив в прісній або, можливо, солонуватій воді на лісовій підстилці. Можливо також, що він мігрував на сушу, як знамениті червоні краби з острова Різдва, які випускають своїх дитинчат в океан, а потім повертаються на сушу.

Науковці зазначили, що це «найповніша» скамʼянілість краба з усіх, які коли-небудь виявляли: «Зразок дивовижний, єдиний у своєму роді. Він абсолютно цілісний і не пропускає жодної волосини на тілі, що примітно», — сказав Хавʼєр Луке, науковий співробітник відділу органічної та еволюційної біології Гарвардського університету. Він був провідним автором дослідження.

Дослідники заявили, що ця знахідка доводить, що краби перейшли з моря на сушу і прісну воду в епоху динозаврів, а не в епоху ссавців, як вважалося раніше.

«У літописі скамʼянілості неморських крабів зʼявилися 50 мільйонів років тому, але ця тварина вдвічі старша», — сказав Луке.

Дослідники назвали краба Cretapsara athanata. Це відсилання до крейдяного періоду, епохи динозаврів, протягом якої жив цей краб, і до Апсара — духу хмар і вод в міфології Південної і Південно-Східної Азії. Назва виду заснована на слові «athanatos», що грецькою означає «безсмертний», маючи на увазі те, як добре краб зберігся у бурштині.

• Восьминоги, кальмари та інші види безхребетних можуть втратити зір через глобальне потепління. Вчені виявили значне зниження активності сітківки у чотирьох видів (двох крабів, восьминогів і кальмарів), коли тварин помістили в середовище з пониженим вмістом кисню приблизно на пів години.