Блокування Суецького каналу призведе до місяців перебоїв у поставках. Світові компанії розглядають інші схеми перевезень

Автор:
Дмитро Мирончук
Дата:

Suez Canal Authority

Блокування Суецького каналу в Єгипті через контейнеровоз Ever Given, що сів на мілину, може вплинути на стабільність глобального ланцюгу поставок протягом майбутніх кількох місяців. Блокування проходу, який обслуговує близько 30% морських вантажних перевезень, змусить компанії світу повертатися до старої системи виробництва, яка не залежить від вчасних поставок.

Про це заявили в одній з найбільших транспортних компаній світу Maersk, що відповідає за п’яту частину від усіх морських перевезень. Зазначається, що навіть після відновлення роботи каналу вплив інциденту на глобальну пропускну спроможність буде дуже значним.

«Блокування вже призвело до серії подальших збоїв і затримок у глобальному судноплавстві, на подолання яких можуть знадобитися тижні, а то й місяці», — йдеться в заяві данської компанії.

Наразі Maersk очікує, що прохід усіх суден з черги через Суецький канал після його розблокування може зайняти принаймні шість днів.

Як пише Business Insider, туалетний папір, кава та меблі — лише деякі з товарів, яких може не вистачити через блокування каналу 24 березня. Зокрема, компанія IKEA має на контейнеровозі Ever Given близько сотні вантажів.

Maersk, що перевозить одяг для H&M і Nike та побутову хімію для Unilever, має три застряглі судна й 29 суден, що очікують на прохід через канал. Компанія вже перенаправила 15 кораблів довкола Африки, що затримає поставку вантажів на 10 днів.

Як повідомила компанія в коментарі Financial Times, блокування Суецького каналу призведе до глобальних змін у ланцюгу поставок.

За словами виконавчого директора Maersk Сорена Скоу, компанії світу вже почали змінювати схеми поставок через пандемію коронавірусу і планують відмовлятися від системи Just-in-time/«Якраз вчасно», за якої вантажі прибувають на виробництво у встановлений строк.

Компанії поступово повертаються до системи Just-in-case/«Про всяк випадок», яка передувала Just-in-time, що залежить від сучасних технологій та транспортної інфраструктури. Ця система виробництва передбачає зберігання запасів і додаткових ресурсів на випадок непередбачуваних обставин.

«Ми рухаємось до ланцюгу поставок Just-in-case, а не Just-in-time. Цей інцидент змусить людей серйозно подумати про свої ланцюги поставок. Ви хочете Just-in-time? Добре, коли це працює, а коли ні — ви втрачаєте продажі. Своєчасна економія засобів не може перевищити негативні наслідки від втрати продажів», — сказав Скоу.

Керівник Maersk також додав, що підприємства поступово позбуваються залежності від єдиного поставника і дедалі частіше починають розраховувати на кількох, щоб проблеми однієї транспортної компанії не змогли суттєво вплинути на продажі.

Однак перехід на систему Just-in-case вимагає додаткових витрат на зберігання запасів, що найбільш болісно б’є по галузях, які сильніше за інших постраждали від пандемії коронавірусу.