Поясніть: цитата чи крадіжка? Дизайнер Вова Воротньов та менеджер Нацмузею сперечаються про світшот

Автор:
Олександра Власюк
Дата:
Поясніть: цитата чи крадіжка? Дизайнер Вова Воротньов та менеджер Нацмузею сперечаються про світшот

Syndicate Clothing

Вчора, 2 серпня, менеджер культурних та освітніх проектів Національного художнього музею України, Даша Якимова, опублікувала допис, у якому звинуватила дизайнера Вову Воротньова у плагіаті. У новій колекції для Syndicate Clothing Воротньов використав роботу художника Василя Єрмилова — обкладинку для журналу «Авангард» 1929 року, яка належить НХМУ.

Якимова апелювала до того, що права на роботу належать НХМУ і Воротньов повинен був оформити договір про комерційне використання зображення. У коментарях на питання про те, чи це офіційна позиція музею, вона зауважила, що це її особиста думка, а реакція НХМУ з’явиться завтра (тобто 3 серпня).

Воротньов має декілька аргументів у відповідь. Він не передруковував зображення, а перемалював його вручну. Зразком було фото розтиражованої обкладинки журналу, яке перебуває у вільному доступі. Єрмилов створив та оприлюднив обкладинку до 1 січня 1951 року, а отже — вона є суспільним надбанням. Те, що НХМУ має ескіз цієї роботи, на його погляд, не є причиною для заяв про ексклюзивне право, особливо, якщо йдеться про інтерпретацію та цитування роботи.

facebook.com

Вранці, 3 серпня, Якимова обмежила приватність допису з загальнодоступного на «лише для друзів».

Згодом НХМУ опублікував офіційну позицію стосовно цього питання. У ній працівники музею подають свій погляд на «етичну співпрацю в подібному випадку» та закликають «не знецінювати роль музею у системі, де ми всі є взаємозалежними учасниками процесу». У дописі зазначено, що майнові права на роботу належать НХМУ, а от авторські — ні. Кому саме належить авторське право, яке за українським законодавством діє впродовж 70 років з дати смерті художника (6 січня 1968 року), музей не повідомляє.

Василь Єрмилов — український художник-конструктор, представник українського авангарду. Працював у промисловій графіці: створював ескізи оформлення пакувань, оброблював шрифти та створив власний. Малював обкладинки для книжок та журналів, зокрема, журналу «Авангард», який у 1928 році у Харкові заснувала однойменна літературна група.