Forbes пише, що три іноземних судна пройшли «російську блокаду» в Чорному морі, але це не зовсім так
- Автор:
- Анна Холоднова
- Дата:
Три іноземних судна пройшли через «російську блокаду» під наглядом літаків НАТО і стали в одному з українських зернових портів у дельті Дунаю.
Про це повідомляє Forbes USA.
Грецьке та ізраїльське судна пройшли в Ізмаїл через Босфор, а турецько-грузинське зайшло з північної Туреччини. Кораблі йшли з увімкненими транспондерами, не приховуючи курсу. Це перший прохід іноземних суден до українських портів після виходу росії з «зернової угоди».
За кораблями спостерігали чотири розвідувальних літаки НАТО: патрульний літак ВМС США P-8, військовий Challenger із радаром сканування поверхні, безпілотник RQ-4 ВПС США і літак раннього попередження E-3 від НАТО.
За даними журналістів, літаки не мали зброї, але на чергуванні в Румунії у той час перебували винищувачі НАТО, зокрема італійські Eurofighter і румунські F-16.
Пізніше сайт Latifundist.com із посиланням на співзасновника логістичної компанії Soul Marine пише, що від початку повномасштабної війни всі судна, що прямують до українських портів Дунаю, проходять Босфор без будь-яких додаткових інспекцій, комісій, погоджень. Так було до появи «зернового коридору», під час його роботи, залишається таким і досі. Тобто наразі жодної зернової блокади там немає.
Першоджерелом новини Forbes вказаний представник OSINT-спільноти Маркус Джонсон. Однак він помилково привʼязав походження суден до портів, з яких вони вийшли. Насправді судно AMS 1 не є ізраїльським, а ходить під прапором Сьєрра-Леоне. Корабель Sahin 2 не є грецьким, а Yilmaz Kaptan — грузинським (обидва ходять під прапором Вануату).
А керівник Моніторингової групи Інституту Чорноморських стратегічних досліджень і головний редактор видання BlackSeaNews Андрій Клименко взагалі вважає, що термін «зернова блокада» не дуже доречний до портів Дунаю.
«Термін «зернова блокада» ще можна було б зрозуміти стосовно портів Одеської області, бо там був «зерновий коридор», якого поки ще немає. До дунайських портів цей термін не дуже доречний. Як і просто «блокада». Блокада — це коли військові кораблі заважають проходу суден, тобто вимагають зупинитися, повернути, проводять огляди тощо. Наскільки мені відомо, поки все обмежилося попередженнями по рації дуже поганою англійською. І повідомленнями про замінування. І всі зрозуміли, що моряків хочуть «взяти на слабо», — пояснив він у Facebook.
- 7 липня Кремль заявив, що виходить із «зернової угоди». Уже 19 липня російські війська провели ракетну і дронову атаку на портову інфраструктуру Одеси, поціливши в зерновий та олійний термінали. Майже тиждень порти були під вогнем.
- Міністерство оборони росії 19 липня заявило, що від 20 липня всі судна, що прямують в акваторії Чорного моря до українських портів, будуть розглядатися як «потенційні перевізники вантажів військового призначення».
- Після завершення Чорноморської зернової ініціативи Україні доведеться майже повністю покладатися на дорогі маршрути через Європейський Союз. Україна просила ЄС допомогти покрити додаткові витрати, однак вільних грошей Євросоюз зараз не має. Тим часом Україна вимушена експортувати агропродукцію суходолом і річковим транспортом після того, як росія вийшла із «зернової угоди» й почала обстрілювати українські порти, заблокувавши морський експорт.
- Румунія планує розширити один із ключових транзитних маршрутів для вивозу українського зерна після виходу росії із «зернової угоди», а Литва, Латвія та Естонія запропонували пʼять своїх портів для експорту зерна з України.
- Україна також домовилася з Хорватією про використання хорватських портів на Дунаї та в Адріатичному морі для експорту українського зерна.