Польська компанія CD Projekt Red мала величезний кредит довіри. Вона розробила одну з найбільш культових RPG останнього десятиліття — трилогію Witcher. Після виходу останньої частини, яка стала «грою року», гравці зацікавилися новим проєктом компанії — Cyberpunk 2077.
Розробники вісім років підігрівали цікавість публіки відео, що змальовували Найт-Сіті та його героїв. Ще до виходу Cyberpunk 2077 купили понад вісім мільйонів людей. Проте реліз став розчаруванням для багатьох шанувальників, а для CD Projekt Red обернувся справжньою катастрофою.
Вихід гри неодноразово відкладали. Спершу Cyberpunk 2077 мала вийти 16 квітня. Потім дату релізу перенесли на 17 вересня і зрештою — на 19 листопада. У жовтні офіційний акаунт Cyberpunk 2077 у Twitter запевнив шанувальників, що гра точно вийде у листопаді. А вже наступного дня на сторінці з’явилося оголошення, що реліз знову переносять — цього разу на 10 грудня.
У компанії пояснили, що не розрахували, скільки часу треба, щоб вдосконалити якість і переконатися, що усі версії — на ПК та консолі — працюють добре: «Ми розуміємо, що слова про те, що за 21 день можна покращити таку велику і складну гру, здаються не реалістичними. Проте цей час має велике значення».
Наприкінці листопада, за кілька тижнів до релізу, один з генеральних директорів CD Projekt Адам Кичинський переконав інвесторів, що додатковий час пішов грі на користь і вона добре працює на всіх платформах, хоч і «дещо гірше» на консолях попереднього покоління. Проте у якому стані гра була насправді, було мало кому відомо.
Як правило, розробники завчасно надсилають копії ігор рецензентам. Однак CD Projekt Red тримали Cyberpunk 2077 у таємниці. Лише за кілька діб до релізу кілька оглядачів отримали копії гри на ПК. За угодою про нерозголошення їм заборонялося використовувати у своїх оглядах будь-який оригінальний геймплей. Матеріали можна було ілюструвати скриншотами, а ще відеозаписами, які CD Projekt Red оприлюднила раніше.
Угоди про нерозголошення в ігровій індустрії, щоб запобігти спойлерам — не рідкість. Проте версій Cyberpunk 2077 для консолей до релізу не отримав ніхто. Більшість журналістів, блогерів та ютуберів створювали матеріали про гру, не маючи можливості у неї пограти й перевірити, як вона проявляє себе на різних платформах.
Журналістка Каллі Плегг, яка тестувала Cyberpunk 2077 на ПК, у рецензії для GameSpot зазначила, що світ гри одновимірний, а ще гра має серйозні технологічні проблеми. Плегг дала Cyberpunk 2077 оцінку 7/10, за що її розкритикували. Після офіційного релізу геймери зрозуміли, що рецензентка мала рацію. Готовий Cyberpunk 2077 сильно відрізнявся від того, яким його представляли протягом маркетингової кампанії.
Єдині платформи, на яких гра нормально працювала — ПК та Play Station 5. Проте користувачі ПК зіткнулися з великою кількістю багів. З’ясувалося, що якщо довго грати у Cyberpunk 2077, гра псує файли «сейвів». Через пандемію коронавірусу Sony не змогла випустити Play Station 5 у потрібній кількості, а на консолях попереднього покоління грати у Cyberpunk 2077 було практично неможливо. Гра зависала, текстури погано завантажувалися, а частота кадрів за секунду коливалася від 15 до 30.
На адресу CD Projekt Red посипалися звинувачення. Геймери почали публікувати негативні огляди у YouТube та пости з багами у Twitter. Для цього з’явився спеціальний хештег #Cyberbug2077. Агрегатор OpenCritic написав, що компанія чудово знала, що рецензії на консольні версії будуть негативними, і намагалася приховати недоліки Cyberpunk 2077 перед релізом.
CD Projekt Red вибачилася та запропонувала тим, хто купив версії для Play Station та Xbox, звернутися за відшкодуванням до Sony та Microsoft. Але зробити це було не так просто — жодної домовленості між компаніями на той момент не було, і тисячам користувачів відмовилися повернути гроші. Зрештою обидві компанії усе ж погодилися виплатити компенсацію. На додачу до цього Sony вирішила прибрати Cyberpunk 2077 з Play Station Store «до появи подальшої інформації». Гра стала недоступною не лише для Play Station 4, а й для Play Station 5, де працювала краще.
Усередині компанії розпочався бунт. Розробники Cyberpunk 2077 звинуватили керівництво у тому, що воно ставило нереалістичні дедлайни та брехало про готовність гри. А ще — змушувало працівників постійно перепрацьовувати. Розробникам було очевидно, що на створення Cyberpunk 2077 потрібно більше часу.
У компанії почалися проблеми з інвесторами. Тепер акціонери розмірковують, чи не подати їм колективний позов проти CD Projekt за статтею про «обман з метою отримання наживи». Справу вивчає кілька юридичних фірм по всьому світу.
Усе це відбувається напередодні Різдва — у період, коли компанії заробляють на продажах відеоігор найбільше. CD Projekt Red випустила Cyberpunk 2077, вочевидь, також сподіваючись на великий прибуток. Натомість акції CD Projekt обвалилися на 25 відсотків.
Cyberpunk 2077 — далеко не єдина гра, яку вирішили випустити завчасно попри баги та недоробленість. Свого часу багато багів було навіть в останній частині «Відьмака», проте користувачі заплющили на це очі. Восьмирічна маркетингова кампанія Cyberpunk 2077, у теорії, могла досягти такого ж ефекту. Натомість вона зробила CD Projekt Red ведмежу послугу — різниця між тим, що компанія обіцяла геймерам, і тим, що вони отримали, виявилася занадто великою, щоб це ігнорувати.