Among Us вийшла влітку 2018 року. Її створила скромна команда: один розробник і два художники. Якийсь час Among Us існувала виключно як безкоштовна мобільна гра, потім вийшла на ігровому маркеті Steam, де зараз продається за 100 гривень. Її назва нікому нічого не говорила аж до кінця літа 2020-го. Але вже у вересні на всіх платформах у неї грали 60 мільйонів чоловік на день. Просто зараз у чарті Steam вона стабільно входить до першої трійки за кількістю одночасних гравців, зазвичай поступаючись тільки Counter-Strike і Dota 2.
Гравці діляться на дві команди: більшість грає за екіпаж космічного корабля, а один або двоє — за зрадників (звичайно, таємних). У кожного члена екіпажу є власні завдання з ремонту корабля: відремонтувати проводку, прибрати у відсіку. Якщо кожен робить свою справу, заповнюється шкала командних завдань. Місія зрадника — перешкодити іншим, влаштовуючи саботаж або просто вбивати екіпаж по одному, як у «Чужому». Усе відбувається у повній тиші.
Далі починається найцікавіше. Якщо хтось з екіпажу підозрює колегу або виявляє труп, він може скликати екстрену нараду. Убитий при цьому мовчить. Під час наради всі гравці можуть вільно спілкуватися в текстовому або голосовому чаті, звинувачуючи один одного і виправдовуючись, якщо звинуватили їх. Після цього — голосують за того, кого вважають зрадником, і ця людина вибуває.
По суті, Among Us — це «Мафія», в яку студенти любили грати в клубах наприкінці 2000-х. Або будь-яка інша гра на соціальну дедукцію. Чим більше людей залучено, тим веселіше. Попри зовнішню примітивність, принадність Among Us — у мільйонах сценаріїв поведінки, які генерують самі гравці. Навіть якщо грати виключно своєю компанією, з кожною новою сесією всі починають діяти уважніше. А той, кому випала роль зрадника — грати більш приховано.
Успіх Among Us прекрасно лягає в логіку 2020 року, якщо ця логіка в принципі існує. З одного боку, це ідеальна гра для карантинного світу, де незнайомі (або навіть знайомі) люди відкривають наново забуті захоплення і можуть провести галасливий вечір разом. З іншого, її невідомість — такий самий результат сьогоднішніх інтернет-порядків, як і її раптовий успіх.
Among Us довго припадала пилом на полицях ігрових маркетів, і це не дивно при такій кількості контенту. На світло її витягли стримери — ще одна невидима сила 2020-х. Перший точковий успіх прийшов, коли корейський ютубер знайшов гру на itch.io — маркетплейсі інді-ігор. До середини 2019 року гру завантажили один мільйон разів, але вона все ще не принесла розробникам грошей: більшість грали безкоштовно на смартфонах. У інтервʼю розробник згадує, що проєкт хотіли закрити, але потім бразильський стример Godenot з аудиторією 3,6 млн глядачів підняв нову хвилю і відкрив Among Us для раніше недоступних аудиторій. Літній розпродаж на Steam ще більше розігнав хвилю. Підключилося сарафанне радіо. Проєкт вистрілив, попри те що у розробників не було грошей на маркетинг.
Ще на початку 2020-го трійця розробників була впевнена, що закриє проєкт і зосередиться на новому. А кілька тижнів тому в своєму блозі вони заявили про те, що готують другу частину. Щоправда, потім передумали і вирішили просто підтримувати оригінал. Спільнота цій новині зраділа — судячи з усього, у Among Us ще багато попереду. Як мінімум, це веселий і простий для розуміння спосіб покричати на друзів увечері. Як максимум — надихаюча історія з 2020-го про те, що навіть провал не завжди є тим, чим здається. Особливо, якщо в друзях є парочка популярних ютуберів.