Учені розробили відеогру, яка впливає на мозок школярів. Дослідженням керував близький друг Далай-лами

Аня Синящик

Nikita Kachanovsky / Unsplash

Американський нейробіолог Річард Девідсон разом із колегами з Університету Вісконсин-Медісон створив компʼютерну гру Crystals of Kaydor. Підлітків, які брали участь у експерименті, поділили на дві групи. Світ тих, хто грав у «кристали», більше ніколи не буде таким, як раніше

Як набирали «піддослідних кроликів»

Діти у віці від 8 до 18 років витрачають на відеоігри в середньому по 73 хвилини на день. Тому вченим було нескладно визначитися з віком потенційних піддослідних. «Ми розмістили рекламу про набір 192 здорових підлітків у друкованих, радіо - та онлайн-ЗМІ», — пояснюють учені.

У списках вимог зазначалися місце проживання (Медісон, штат Вісконсин) та освіта (7—8 клас). Потенційний учасник експерименту повинен вільно говорити англійською, йому не протипоказана магнітно-резонансна томографія. Крім того, він психічно здоровий і не вживає психотропних речовин.

До участі в експерименті допустили 150 охочих.

Мета дослідження — перевірити, чи можна за допомогою відеогри впливати на фізичний і психологічний стан гравців-тінейджерів

У що грали

Дітей 11—14 років розділили на дві групи. Протягом двох тижнів вони тестували один із запропонованих відеопродуктів. Першій групі дісталася гра Bastion, другий — Crystals of Kaydor.

Bastion — комерційна комп'ютерна гра в жанрі action/RPG, яка використовувалася в експерименті разом з інноваційною Crystals of Kaydor. У 2011-му Академія Інтерактивних Мистецтв і Наук визнала Bastion першою в списку завантажуваних ігор, а ігровий інтернет-журнал 1UP.com — грою з кращою оповіддю

Сюжети двох ігор схожі. І в першій, і в другій дія відбувається у вигаданому світі. Гравцеві необхідно взаємодіяти з іншими персонажами і зібрати необхідні артефакти, щоб виконати головну місію. У комерційному продукті потрібно колекціонувати «ядра» та «осколки» , у науковій грі — «кристали».

Crystals of Kaydor розроблена в дослідницьких цілях і поки не доступна для скачування. За сюжетом, робот-мандрівник розбився на незнайомій планеті. Місцеві жителі можуть допомогти йому з ремонтом, але для цього потрібно з ними подружитися. Гравець повинен правильно трактувати їх міміку

Що знайшли

Двічі — до і після експерименту — кожен учасник проходив МРТ (магнітно-резонансну томографію). У гравців, які два тижні «різалися» в Bastion, не було виявлено жодних змін. У тих, хто тестував Crystals of Kaydor, зʼявилися нові нейронні звʼязки в ділянці мозку, що відповідає за емпатію та керування емоціями.

Префронтальна кора головного мозку розташована безпосередньо за лобовою кісткою. Один із її відділів — дорсолатеральний — відповідає за здатність людини відчувати та оцінювати емоції

sortmozg.com

Учасники дослідження пройшли тести, що визначають їхній рівень співпереживання іншим. Результати тестів підтвердили дані МРТ: геймери, у яких виробилися нові нейронні звʼязки, у пост-ігровому анкетуванні набирали більше балів.

Тестування гри збільшило кількість нейронних зв'язків у префронтальній корі головного мозку: а) активність «відповідальної за емпатію» (дорсолатеральної) ділянки у гравця Crystals of Kaydor (жовта) порівняно з гравцем Bastion (червона); b) активність у групі «кристалів» на початку експерименту (синя); з) активність у групі «кристалів» по завершенню експерименту (фіолетова — ділянка, на якій змінилися показники)

nature.com

Тим не менш, не всі гравці Crystals of Kaydor показали однаково вражаючі результати. На думку вчених, це свідчить про необхідність виробити більш персоналізований підхід до розвитку емпатії за допомогою відеоігор.

Хто був куратором проекту і чому це важливо

Дослідження проводила група з десяти вчених. Керівник — доктор Річард Девідсон, професор психології та психіатрії в Університеті Вісконсин-Медісон.

Звʼязок між мозком та емоціями хвилює 66-річного професора ще зі шкільних років: у підлітковому віці він працював волонтером в Лабораторії сну при бруклінському Медичному центрі Маймонід. Там юнак чистив електроди в обладнанні, яке допомагало вивчати нейрологічні явища, що відбувалися зі сплячими піддослідними.

У Гарварді студент Девідсон проводив експерименти, присвячені уважності і здатності концентруватися на певній задачі всупереч відволікаючим чинникам. Він продовжив дослідження емоцій і після університету.

У 2006-му доктор Девідсон став один з фігурантів рейтингу «100 найвпливовіших» за версією американського тижневика Time

Один із його найвідоміших наукових проектів — експеримент, присвячений виявленню звʼязку між діяльністю мозку і емоційним здоровʼям людини. Доктор Девідсон проаналізував активність мозку 99 жінок, які просто знаходилися в одному приміщенні. Із загальної групи вчений-нейробіолог виділив 15 піддослідних з надмірною активністю лівої лобової частки і ще 15 — із підвищеною активністю у правій лобовій частці. Він склав шкалу, згідно з якою перша група відрізнялася позитивним світоглядом, друга — песимістичним. Анкетування та інтервʼю підтвердили гіпотезу.

Доктор Девідсон любить підкреслювати свої дружні та ділові стосунки з Далай-ламою XIV. Вони познайомилися в 1992-му, коли нейробіолог зацікавився науковою стороною медитації, з тих пір тісно співпрацюють

Поки колеги досліджують негативний вплив технологій, доктор Девідсон фокусує увагу на пошуку і розробці інновацій, корисних для емоційного здоровʼя. Проект Crystals of Kaydor — один із них.

Що далі

Центр здорових умов анонсував необхідність продовжити «ігрове» дослідження. Ймовірно, актуальність теми (та приятельські стосунки з відомим духовним лідером) допоможуть вченому привернути увагу громадськості та спонсорів. У майбутньому допрацьована версія Crystals of Kaydor надійде у вільний доступ. Прокачати свою емпатію зможе кожен охочий.