Телескоп «Джеймс Вебб» показав найменшу «зірку-невдаху»

Олександра Опанасенко

Космічний телескоп «Джеймс Вебб» виявив коричневого карлика, який самотньо подорожує космосом — його маса всього в три-чотири рази перевищує масу Юпітеру. Це найменший такий обʼєкт із нині відомих.

Про це пише Space.

Коричневі карлики відомі як «зірки-невдахи». Зірка народжується із щільної грудки в космічній хмарі газу й пилу, яка руйнується під дією сили тяжіння. Вона росте і росте, поки не стане достатньо масивною, щоб від тиску і тепла в ядрі стався спалах і почав синтезувати водень. Для цього її маса має перевищує масу Юпітеру щонайменше у 80-85 разів.

А коричневий карлик формується схожим чином, але не набирає маси, достатньої для синтезу водню. Водночас він не є планетою. Фактично, коричневий колір у назві обʼєктів вказує на те, що вони менші від зірок — білих карликів, і більші за темні планети, що не світяться.

Астрономи вивчили зоряне скупчення IC 348, розташоване на відстані приблизно 1 000 світлових років від Землі, і зробили несподіване відкриття. Телескоп знайшов найменшого коричневого карлика з усіх нині відомих. Маса цього обʼєкта всього втричі більша за масу Юпітера, і це кидає виклик теоріям про те, як виникають такі обʼєкти.

За словами вчених, невелика газова хмара в зоряному скупченні, що має слабку гравітацію, не могла створити такий обʼєкт, але це таки сталося. Водночас учені впевнені, що коричневий карлик не зʼявився так само, як і планета, тобто з протопланетного диска навколо своєї зірки. Тому зараз вони досліджують, як відбувається поява обʼєктів, схожих на зірки, та й самих зірок, коли газові хмари мають занадто малу масу і слабку гравітацію. Це відкриття сприятиме кращому розумінню межі між планетами і зірками.