132 роки тому вийшов перший номер National Geographic без жодного фото, тепер видання — еталон високоякісних і унікальних знімків. Згадуємо історію журналу в його обкладинках
- Автори:
- Сергій Пивоваров, Євген Спірін
- Дата:
Сніжана Хромець / Артем Марков / «Бабель»
Восени 1888 року Національне географічне товариство США випустило перший номер свого журналу National Geographic. Це було наукове видання для вузького кола фахівців із мінімумом ілюстрацій. Перші фотографії зʼявилися в ньому майже випадково лише в 1905 році, а обкладинка ще понад півстоліття залишалася текстовою. Сьогодні це найвідоміше науково-популярне видання у світі, а його візитна картка — високоякісні та унікальні знімки з різних куточків світу. Журнал виходить мільйонними накладами майже 40 мовами, у 2013—2015 роках він друкувався й українською. «Бабель» коротко згадує історію журналу National Geographic і публікує його обкладинки різних років.
Перший номер журналу National Geographic повністю виправдовував головну мету його творців — «розширення та поширення географічних знань». Він містив шість наукових статей і жодної фотографії. За стилем це був науковий журнал, орієнтований на невелике коло професійних читачів. Журнал виходив нерегулярно і тільки у 1896 році став щомісячником.
Протягом майже 20 років журнал залишався науковим виданням із мінімумом ілюстрацій. Перші фотографії в ньому зʼявилися майже випадково. У 1905 році 23-річний редактор Гілберт Гросвенор на свій страх і ризик вирішив опублікувати фоторепортаж із Тибету. А перші ілюстрації на обкладинках зʼявилися тільки в 1959-му. У наступні роки на обкладинках стали зʼявлятися спочатку невеликі фото, а потім видавці дійшли до такої концепції — знімок на всю сторінку для центральної статті місяця.
Високоякісні та унікальні ілюстрації стали візитною карткою National Geographic. В журналу зʼявився власний штат фотографів — для них купували найпередовіше обладнання. Саме в ньому вперше були опубліковані кольорові знімки. Сьогодні National Geographic може собі дозволити витратити кілька десятків тисяч доларів на підготовку одного матеріалу.
National Geographic став найвідомішим науково-популярним періодичним виданням у світі. У ньому виходять матеріали з етнографії, географії, біології, історії та культурології. Іноді цілий номер може бути присвячений окремій країні, цивілізації минулого, природним ресурсам, майбутнє яких перебуває під загрозою, або іншій темі.
Протягом усієї своєї історії журналу National Geographic вдавалося лишатися поза політикою. У роки Холодної війни він однаково писав про етнографію та географію країн, розташованих за «залізною завісою», про комуністичний Китай. Космічна гонка подавалася, насамперед, як демонстрація наукових досягнень людства.
Найвідомішою обкладинкою за всю історію National Geographic став портрет 12-річної афганської дівчинки у червневому номері 1985 року. Його зробив фотограф Стів Маккаррі в одному з таборів для біженців, коли збирав матеріал про війну в Афганістані. Фото цієї дівчинки стало символом афганського конфлікту і проблеми біженців по всьому світу. Дівчинку звали Шарбат Гула, але дізнатися про це вдалося лише через 17 років.
Сучасний слоган National Geographic — «надихати людей піклуватися про планету». В останні десятиліття журнал багато уваги приділяє питанням екології та глобального потепління. А засновники видання, Національне географічне товариство, витрачають значну частину прибутку від журналу на фінансування наукових досліджень і проєктів.
Сьогодні National Geographic залишається одним із лідерів ринку друкованої преси, виходить майже 40 мовами мільйонними накладами по всьому світу. З квітня 2013 по січень 2015 року журнал виходив і українською мовою.