«Якщо обʼєднати медицину з IT, вийде щось цікаве». Дмитро Дубілет — про відхід від влади, труднощі з поверненням у Monobank і нові проєкти. Велике інтервʼю
- Автори:
- Катерина Коберник, Марія Жартовська
- Дата:
«Бабель»
Четвертого березня уряд Олексія Гончарука відправили у відставку. Частина міністрів перейшли в новий Кабмін, для частини місця там не знайшлося. Серед таких був Дмитро Дубілет, міністр Кабінету міністрів та співзасновник Monobank. Проти звільнення Дубілета, команда якого вела кілька десятків важливих проєктів, висловилися багато політиків, а на сайті президента зʼявилося кілька петицій з закликами повернути його. Однак Дубілет не повернувся, але пообіцяв частину своїх проєктів завершити як волонтер. На карантині Дубілет завис між минулим і майбутнім: назад у владу він поки не збирається, а з поверненням у бізнес є проблеми. Чому найпопулярнішому міністру не знайшлося місця в уряді, чи залишиться він акціонером Monobank і який новий проєкт планує запустити — Дубілет розповів у великому інтервʼю «Бабелю».
Наприкінці історії хочеться повернутися до її початку. Чому ви залишили успішний бізнес і пішли в Кабмін на посаду, яка для більшості асоціювалася з завгоспом? Вам нічого іншого не запропонували?
Для мене було важливо займатися проєктами у різних сферах. Якщо подивитися на проєкти, які я опублікував, вони стосувалися різних міністерств: електронні лікарняні листки, боротьба з підробними ліками та алкоголем, діджиталізація. Посад, які давали б змогу усім цим займатися, не так багато. Міністр Кабінету міністрів — одна з них.
Ви обрали її самі чи вам запропонували?
Першим цей варіант озвучив Олексій Гончарук. Я спочатку не зрозумів, але потім вирішив, що це може бути правильний формат.
Багатьох здивувало, що ви не залишилися в новому Кабміні. Чому так сталося?
Конкретної розмови про те, що я йду, не було. Просто в якийсь момент стало зрозуміло, що уряд йде у відставку, Гончарук подає заяву. У нас була зустріч на чотирьох — із президентом, [головою Офісу президента Андрієм] Єрмаком і [премʼєр-міністром Денисом] Шмигалем. Ми обговорювали подальшу співпрацю, президент попросив Шмигаля опрацювати варіанти, за яких я міг би продовжити роботу в Кабміні. Але ми не знайшли прийнятний варіант і вирішили, що я буду пробувати вести проєкти ззовні.
Чому не знайшли? Що вам пропонували?
Я б не хотів називати конкретні пропозиції.
Це були міністерські посади?
Ні.
Ви вважаєте, що зможете реалізувати великі проєкти як волонтер?
Думаю, зможу — всі процеси плюс-мінус запущені, зрозуміло, як і що робити з технічної і нормативної точки зору.
Якщо грубо, то це виглядає так: «Дмитре, спасибі за роботу, але місця у нас для тебе немає. Тому роби все як волонтер, без повноважень».
Це ж не вони хочуть, а я. Якщо я не доведу до кінця ті проєкти, які розпочав, це мені передовсім буде прикро, а не їм.
Ви знаєте, як президент відреагував на те, що він дав завдання знайти для вас роботу, а її не знайшли?
Ні, ми більше не спілкувалися. Усім зараз не до того.
В одному з інтервʼю ви говорили, що Андрій Богдан покликав вас допомогти створити кол-центр у передвиборному штабі Зеленського. Для когось ви, очевидно, були людиною Богдана. Те, що вам не знайшли роботу, повʼязане з його звільненням з ОП?
Я не знаю, справді не знаю. Підозрюю, що у середовищі людей, які мислять такими категоріями, цей аргумент міг зіграти якусь роль. Я можу сказати за себе: я нічийна людина — ані Богдана, ані Гончарука, я сам по собі. Я людина, яка отримує задоволення від впровадження корисних проєктів. Крапка.
Коли ви працювали в Кабміні, ходили чутки, що у вас складні стосунки з главою Міністерства цифрової трансформації Михайлом Федоровим. Грубо кажучи, ви займалися однією справою в різних відомствах. У вас був конфлікт?
Я не згоден, що ми займалися одним і тим самим — Міша відповідає за діджиталізацію, я за неї не відповідаю. Я сприймаю себе як менеджера високого рівня, який може керувати проєктами і далеко не тільки в царині IT. Приміром, проєкт боротьби з нелегальним алкоголем, коли ми налагоджували взаємодію між СБУ, прокуратурою та МВС, не про діджиталізацію.
Тобто, стосунки були нормальні?
Так, як з усіма міністрами.
Тоді як ви оцінюєте швидкість діджиталізації країни за останній рік? Цей слоган був фішкою кампанії Зеленського.
Не хочу давати оцінку. Іноді можна скористатися «правилом Міранди» і промовчати.
Ваше мовчання в цьому питанні є дуже красномовним. Сам Федоров, до речі, казав, що ви працюєте у звʼязці.
Ми з Мішею ніколи не працювали у звʼязці, ми працювали з ним не більше, ніж з будь-яким іншим міністром.
В інтервʼю вашому бізнес-партнеру Михайлу Рогальскому ви говорили, що можете повернутися в політику. Якщо повернетеся, то куди — парламент, Кабмін, можливо, держкомпанія?
Конкретних ідей, які я готовий озвучувати, поки немає, але я припускаю, що через якийсь час мене може знову занести в політику. Це має бути посада, яка дозволяє реалізувати масштабні проєкти. Це точно не держкомпанія, не парламент і не місцеві вибори.
Співзасновник Monobank Олег Гороховський заявив, що ви не можете повернутися в бізнес після політики. На якому етапі зараз ця історія?
Є така історія, як РЕР — якщо людина обіймала високу посаду в системі влади, то на його взаємодію з партнерами і бізнесом накладаються певні обмеження. Ми зараз з юристами опрацьовуємо правильний формат, щоб не поставити під ризик бізнес і моїх партнерів.
«Правильний формат» означає, що ви шукаєте нову роль для себе чи, може, вийдете зі складу акціонерів Monobank?
Я вийшов з акціонерів компанії Fintech Band, яка разом з Universal Bank запустила Monobank, у вересні 2019 року. Зараз із Monobank ми вивчаємо різні варіанти. [Після виходу інтервʼю у відповідь були внесені правки].
Повернімося до вашої попередньої роботи: чому уряд Гончарука не став Кабміном великих змін, як багато хто сподівався?
[Замислюється] З одного боку, усім нам бракувало досвіду, що логічно. З іншого — забракло авторитету. Коли ти просуваєш непопулярні реформи, правильні, але непопулярні, у тебе має бути достатньо авторитету, щоб, як бронепоїзд, штовхати вперед. Звичайно, із кожною реформою були свої специфічні проблеми, але оця — загальна.
Які реформи вашого Кабміну вважаєте найправильнішими?
Мені важко коментувати весь Кабмін, можу розповісти про свої проєкти. Був досить великий проєкт зі скорочення держапарату. Не знаю, чи можна сказати, що я цим пишаюся, бо ж багато людей втратили роботу, але наш держапарат має бути компактнішим.
Був великий проєкт з оцінки чисельності населення — це важлива робота. Зараз багато публікацій з аналізом коронавірусу і всі посилаються на цифри, які ми отримали. Коли епідемія закінчиться, сподіваюся, ми видамо другу частину цього дослідження і покажемо розбивку по окремих населених пунктах, де скільки людей живе фізично.
Ви вже маєте цю розбивку?
Так, але там іще сирі дані. Ми звіряємо з різними джерелами, але через вірус робота загальмувалася.
Боротьба з нелегальним ринком алкоголю дала плоди. Якщо подивитися на акцизні доходи держави за листопад-грудень 2019-го, то там на пів мільярда більше, ніж за аналогічний період 2018-го.
Відчутне спрощення йде у звітності Держстату. Близько 40% форм Держстату для бізнесу ми вже почали скасовувати, сподіваюся, до кінця цього півріччя скасуємо всі.
Скасування трудових книжок — прикольний проєкт. Ми їх майже скасували — чекаємо, поки парламент ухвалить відповідний законопроєкт.
Було б добре, якби встигли ввести електронні лікарняні — зараз би це знадобилося, але ж вірус завадив.
До приходу в Кабмін ви були радником голови СБУ Івана Баканова. Ви залишаєтеся на цій посаді?
Поклавши руку на серце — я не памʼятаю. Можливо, я досі його радник, але особливо ми не співпрацюємо.
З ким із влади ви працюєте після виходу з Кабміну?
З Держстатом, з міністром Кабміну, з Мінфіном і податковою по акцизній марці, але в уповільненому форматі.
Хто, на вашу думку, міг стати ідеальним премʼєром після Гончарука?
Давайте я не буду називати прізвищ, а краще поділюся висновками, які зробив після роботи в уряді. Вищі посади мають обіймати насамперед професійні менеджери. Їм навіть не обовʼязково мати якісь спеціалізовані знання — вони мають бути у заступників і радників. І Кабмін не повинні формувати з політичних мотивів. Це абсолютно стандартне рекрутингове завдання з пошуку нормальних управлінців. Інша річ, що через атмосферу, яка зараз є в уряді, нормальні керівники туди не дуже йдуть.
Яка атмосфера?
Це та ж політика, багато стресу і суспільство, яке може дуже агресивно відреагувати на будь-яке неправильно сказане слово або дію. Висока ймовірність, що після цієї роботи твоя репутація буде зіпсована.
Напередодні приходу в Кабмін ви мали зовсім інші плани. Ви збиралися їхати до Лондона, щоб запускати Koto, вже винайняли там квартиру і сплатили за неї, але в останній момент відмовилися і пішли у владу. Це було того варте?
Я вважаю, що так. Я отримав незабутній досвід — було багато стресу, але і задоволення також.
Якщо вже говорити про задоволення, то наше стандартне питання: як ваш кіт, він живе з вами?
Він поки живе в мого друга. Одна з дилем, які я вирішую — в якій країні далі робити бізнес. Є можливість зробити проєкт за кордоном, є — в Україні. Якщо чесно, мені потрібно зрозуміти, де я буду жити більшу частину часу після карантину.
Який проєкт?
Передовсім — фінтех. Є багато цікавих ринків, де можна запускати аналоги Monobank, але проблема в тому, що для цього потрібно виїхати з України, а мені тут дуже комфортно. Я б хотів знайти формат, за якого міг залишатися тут.
Якщо не банк, то що?
Я зараз активно вивчаю медичну галузь — це сфера, відкрита для інновацій. Моя проблема в тому, що я не великий фахівець у цій темі, але, з іншого боку, я фахівець в IT, і, можливо, якщо обʼєднати ці два напрямки, вийде щось цікаве. Це один з десятків сценаріїв, які я розглядаю.
Останнє питання від фанатів Monobank: скільки нагород ви зібрали?
Мало, прикро мало. Коли ми ввели ці медальки, я пішов у Кабмін, а коли йдеш у Кабмін, твоє життя закінчується — ти не витрачаєш нічого. Після Кабміну — карантин. Лише 38 медальок, не можу похвалитися.