Тексти

Зеленський заявив, що Україна погодилася на «формулу Штайнмаєра». Що це означає? Це капітуляція і «зрада»? (Сама собою — ні) Відповідаємо на головні питання — коротко та зрозумілою мовою

Автори:
Оксана Коваленко, Марія Жартовська, Юліана Скібіцька, Гліб Гусєв
Дата:

Артем Марков / Дар'я Светлова / «Бабель»

Першого жовтня президент України Володимир Зеленський заявив, що Україна погодилася з «формулою [міністра закордонних справ Німеччини Франка-Вальтера] Штайнмаєра». У цій формулі Штайнмаєр запропонував, яким чином набуватиме чинності закон про особливий статус непідконтрольних Україні територій (цей закон Верховна Рада ухвалила у 2014 році). За формулою, закон набуває чинності після виборів на цих територіях. Документ, в якому зафіксовано згоду, — це лист представника України Леоніда Кучми. Одразу після брифінгу Зеленського на Майдані зібралися націоналісти, які називають цей крок капітуляцією України. Це справді капітуляція? Що саме підписав Леонід Кучма і навіщо він це зробив? Як проходитимуть вибори? І що відбуватиметься далі? theБабель зібрав головні запитання про «формулу Штайнмаєра» і спробував відповісти на них якомога простіше.

Що таке «формула Штайнмаєра»?

Текст «формули Штайнмаєра»

Закон набуває чинності о 20:00 за місцевим часом у день голосування на дострокових місцевих виборах в окремих районах Донецької і Луганської областей, які призначені і проведені відповідно до Конституції України і спеціального закону України, що регулює проведення місцевих виборів у зазначених районах. Він діятиме тимчасово до дня публікації остаточних висновків місією Бюро демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ) ОБСЄ зі спостереження за виборами, на основі сформованої практики БДІПЛ ОБСЄ, про відповідність в цілому дострокових місцевих виборів стандартам ОБСЄ та міжнародним стандартам демократичних виборів, а також українському законодавству, і в яких міститься відповідь на питання, погоджене в «нормандському форматі», схвалене у Тристоронній контактній групі і направлене Україною в її запрошенні і Діючим головою ОБСЄ Директору БДІПЛ.
Цей закон продовжує діяти на постійній основі у разі, якщо в остаточному звіті БДІПЛ ОБСЄ згідно з усталеною практикою приходить до висновку про те, що дострокові місцеві вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей були проведені в цілому відповідно до стандартів ОБСЄ та українського законодавства, відповідаючи на питання, погоджене в «нормандському форматі», схвалене у Тристоронній контактній групі і направлене Україною в її запрошенні і Діючим головою ОБСЄ Директору БДІПЛ.

Ми вже докладно розбирали, про що йдеться у цій формулі. Якщо коротко, це лише пропозиція про те, як має працювати закон про особливий статус непідконтрольних Україні територій. За формулою, він набуває чинності відразу після виборів на цій території — але тільки тимчасово. Якщо міжнародні організації підтвердять результати виборів, закон почне діяти на постійній основі.

А що в Мінську підписав Леонід Кучма? Він підписав якийсь договір?

Не зовсім. Кучма підписав лист до представника ОБСЄ у Тристоронній контактній групі Мартіна Сайдіка. У ньому є текст формули та приписка, що Україна з ним погоджується. Такі ж листи підписали представники Росії та невизнаних республік. Як пише «Європейська правда», для України було важливо, щоб підпис Кучми не стояв на одному документі з підписами представників бойовиків.

Навіщо ми взагалі погодилися з цією формулою?

За словами депутата від «Слуги народу» Богдана Яременка (голови комітету ВР з питань зовнішньої політики), Росія вимагала від України погодитися на «формулу Штайнмаєра», щоб стала можлива зустріч у «нормандському форматі», тобто лідерів Франції, Німеччини, України та Росії. Востаннє вони зустрічалися в Берліні у 2016 році.

Сьогодні помічник президента РФ Владислав Сурков заявив, що дату зустрічі Росія буде обговорювати тільки після того, як Україна відведе війська в районі міст Петровське і Золоте (Луганська область).

Вибори пройдуть «під дулами російських автоматів»?

Невідомо. На екстреному брифінгу Володимир Зеленський запевнив, що «ніяких виборів під дулом кулеметів не буде і бути не може». «Ми не говоримо про структуру цих виборів. Але [...] якщо ми хочемо, щоб вибори пройшли відповідно до законодавства України, то [...] не може бути кулеметів, кордон має бути нашим», — сказав Зеленський.

У «формулі Штайнмаєра» міститься фраза про те, що вибори в окремих районах Донецької та Луганської областей мають проходити за українським законодавством. Далі парламент має скласти законопроєкт, прописати в ньому умови проведення виборів і проголосувати за його. В інтервʼю «Європейській правді» міністр закордонних справ України Вадим Пристайко розповідав, що чесність виборів визначатиме БДІПЛ ОБСЄ. «Є [...] ризик, тому що рішення приймаємо не ми, а міжнародна організація, якій ми всі нібито довіряємо [...]. Але я просто не бачу, як інакше можна вирішити цю проблему», — говорив Пристайко в своєму інтервʼю.

Він також сформулював кілька запитань, на які треба відповісти. За словами Пристайка, чесні вибори можливі, тільки якщо їх проведе Україна — за українськими законами, за допомогою Центрвиборчкому України. ЦВК доведеться встановити сервери, забезпечити доступ усім партіям, спостерігачам і ЗМІ. «Ще питання, яким чином проводити голосування для переміщених осіб. Або вони голосують там, куди вони переїхали, або повертаються на момент голосування, та чи захочуть вони приїхати», — каже Пристайко.

«Формула Штайнмаєра» містить ще якісь ризики?

Є ризик того, що нею буде маніпулювати Росія. З 2015 року Росія і Україна сперечаються про те, що має відбутися раніше — вибори на Донбасі або вихід російських військ, отримання Україною контролю над кордоном з РФ. У тому ж інтервʼю «Європейській правді» Вадим Пристайко говорив, що в ідеалі місцеві вибори на всій території України (включно з окупованими територіями) мають відбутися навесні 2020 року. На питання, чи можливі швидкі зміни на Донбасі, він відповів: «Я не вірю взагалі ні в що, але ми повинні спробувати». Тобто існує ризик, що Україна не встигне налагодити інформаційну політику на Донбасі (де не працюють українські телеканали, зате працюють російські) і якісно провести передвиборчу кампанію. Це означає, що є ризик легалізації так званих лідерів «ЛНР» і «ДНР».

Так це «зрада» чи «перемога»? І що відбуватиметься далі?

За словами Зеленського, погодившись на «формулу Штайнмаєра», Україна розблокувала переговори в «нормандському форматі», тобто між лідерами Франції, Німеччини, України та Росії. Востаннє вони зустрічалися в Берліні у 2016 році.

Крім того, Верховна Рада має ухвалити кілька важливих законів. Перш за все — нову версію закону «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей».

Тридцять першого грудня 2019 року закінчується термін дії закону «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей». Цей документ передбачає амністію всім учасникам подій у Донецькій і Луганській областях. Колишній представник України в Мінській гуманітарній підгрупі Ірина Геращенко заявляла, що під амністію не можуть потрапити вбивці та терористи.

Тепер Зеленський заявив, що парламент («радячись із суспільством») має ухвалити новий закон, який відрегулює місцеве самоврядування на цих територіях. Саме цей закон і покаже, чим є «формула Штайнмаєра», з якою погодилася Україна, — «зрадою» чи «перемогою».

Крім того, парламент має ухвалити ще один закон, який регулюватиме вибори в окремих районах Донецької та Луганської області. Там повинні бути перераховані умови: вибори за українським законодавством, виведення військ тощо. Відповідь на запитання «це зрада чи перемога» міститиметься в цьому документі.

Нарешті, парламент повинен визначити відповідальність учасників подій у Донецькій і Луганській областях — тих, хто брав участь у бойових діях і працював в адміністраціях окупаційних властей. (У серпні представник «Слуги народу» Микита Потураєв сказав, що потрібен закон про колаборантів.)