Модні бренди Burberry, Diesel та Under Armour обіцяють, що їхній одяг захищає від коронавірусу. Клієнти розкуповують новинки, а вчені просять не вірити виробникам на слово — переказуємо матеріал CNN
- Автори:
- Яна Собецька, Дмитро Раєвський
- Дата:
Сніжана Хромець / Артем Марков / «Бабель»
Світові модні бренди вчаться жити поруч із коронавірусом і заробляти на ньому. Вони розробляють аксесуари та одяг зі спеціальним покриттям, що захищає від бактерій, грибків та вірусів. Burberry та Under Armour вже створили спеціальні «протикоронавірусні» маски, а італійська компанія Diesel розробила денім, що вбиває вірус за дві години — його планують використати у новій весняно-літній колекції. «Бабель» переказує матеріал CNN про те, як фешн-індустрія намагається боротися з коронавірусом, та наскільки ефективний противірусний одяг.
За останні пів року маски стали найбільш популярним і обговорюваним аксесуаром у світі. Якщо на початку березня у Всесвітній організації охорони здоровʼя (ВООЗ) стверджували, що здоровим людям носити їх зовсім не обов’язково, тепер її спеціалісти визнають, що маски суттєво знижують ризик зараження та рекомендують усім носити їх у громадських місцях. Різноманітні бренди — від Diesel до Off-White та Louis Vuitton — розробляють унікальний дизайн масок і декорують їх логотипами та візерунками.
Дослідники зазначають, що ймовірність передачі коронавірусу між двома людьми у масках зменшується на 90%. Особливо, якщо вони складаються з кількох шарів тканини та щільно прилягають до обличчя. Деякі бренди намагаються піти далі і створити аксесуари та одяг зі спеціальним протимікробним покриттям, що пригнічує розмноження бактерій та грибів та зменшує вірусну активність.
За останні кілька місяців свої модні винаходи презентувала низка відомих брендів. Компанія Burberry розробила протимікробні маски у фірмовому дизайні та двох кольорах — блакитному та бежевому. Under Armour влітку випустила багатошарову UA Sportsmask з протимікробними властивостями — її розкупили швидше ніж за годину.
Італійська дизайнерська компанія Diesel пішла ще далі та за допомогою спеціального покриття від Polygiene створила «стійкий до вірусів» денім. Представники бренду планують використовувати його у новій колекції «Весна-Літо 2021».
Створити по-справжньому ефективний проти вірусів та мікробів одяг непросто. Емі Прайс, дослідниця зі Стенфордського університету, яка вивчала результативність текстильних масок проти коронавірусу і консультувала ВООЗ, каже, що на це впливає низка факторів. Різні бактерії та віруси розмножуються по-різному, тому єдиного захисту від них немає. У випадку з протимікробними засобами потрібно розуміти, від чого вони мають захищати, як їх тестували та чи безпечні вони для людської шкіри.
Оскільки різні фешн-бренди використовують різні технології, ефективність їхніх виробів потрібно тестувати окремо. Тільки так можна визначити, чи справді вони можуть нейтралізувати вірус, скільки часу на це потрібно і скільки разів можна прати річ, перш ніж протимікробне покриття перестане діяти.
Компанія Polygiene, яка співпрацює з Diesel, на початку жовтня випустила пресреліз, у якому зазначила, що її захисне покриття ViralOff за дві години знищує 99% вірусних частинок SARS-CoV-2. Воно нібито взаємодіє з білком вірусу та не дає йому прикріпитися до текстильних волокон.
Однак дві години — досить великий проміжок часу, за який вірус може випадково потрапити на шкіру та слизову оболонку. До того ж покриття Polygiene не можна прати — після цього воно може стати неефективним.
Under Armour використовує як захист від коронавірусу антибактеріальне покриття PROTX2 A, розроблене канадською компанією IFTNA. Низка інших брендів застосовує Viroblock від HeiQ. Обидві компанії наполягають, що їхні вироби пройшли лабораторні дослідження і довели свою ефективність проти коронавірусу.
Viroblock вбиває 99,99% частинок коронавірусу протягом 30 хвилин. PROTX2 A нейтралізує 99% вірусу за 10 хвилин. IFTNA та HeiQ обіцяють, що їхнє покриття ефективне також проти інших коронавірусів, а ефект зберігається до 30-го прання.
Проте незалежних досліджень ефективності усіх трьох виробів немає. У той час як президент компанії IFTNA Джанкарло Бівіс переконує, що покриття «захистить людину від потенційного зараження вірусом», у HeiQ цього не обіцяють і кажуть, що тканини з противірусним чи протимікробними властивостями усього-на-всього дають додатковий захист.
Відповісти, наскільки ефективні противірусні розробки модних брендів поки складно. Учені не певні, яким є основний спосіб передачі вірусу та скільки вірусних частинок потрібно, щоб людина захворіла. Проте більшість дослідників, зокрема в американських Центрах з контролю та профілактики захворювань (CDC) кажуть, що коронавірус не надто часто передається через поверхні. Тому використовувати протимікробний чи противірусний одяг не завжди раціонально. Особливо це стосується речей, яких зазвичай не торкаються обличчя, наприклад, джинсів.
На думку Емі Прайс, одяг з протимікробним покриттям може бути корисним, проте потрібно провести його клінічні дослідження: «Якщо людина почувається в безпеці, коли носить одяг з протимікробним покриттям, а ця безпека ілюзорна, це може коштувати їй не лише здоров’я, але й життя».