Тексти

«Музику гучніше вмикай, щоб вибухів снарядів не чути». Чотири роки шкільний автобус збирає дітей з прифронтових селищ під Горлівкою, щоб відвезти їх на уроки — репортаж

Автори:
Євген Спірін, Катерина Коберник
Дата:

Сергій Моргунов / «Бабель»

Селища Зайцеве, Піски, Бахмутка і Жованка розташовані неподалік від окупованої бойовиками Горлівки. До війни вони входили у Микитівський район міста, а діти з цих селищ ходили туди у школу. Із початком боїв села опинилися в «сірій» зоні — їх не контролювала ні Україна, ні бойовики «ДНР». До 2016 року діти із селищ вчилися в окупованій Горлівці. Поки українські волонтери не запропонували батькам школярів подумати про опорну школу в селищі Опитне, що під Бахмутом Донецької області. До неї від «сірої» зони всього кілька кілометрів. Щоб переконати батьків перевести туди дітей, директор школи Володимир Жучок у серпні 2016 року під обстрілами їздив по селах і агітував йти вчитися до нього — на підконтрольну територію. Уже 1 вересня семеро дітей сіли за парти в Опитному. Тоді, щоб доставити дітей до школи, у Жучка не було навіть автобуса — його в Краматорську знайшли волонтери. За останні чотири роки в опорної школи зʼявився і свій автобус, і водій Толік. Він щоранку збирає 27 дітей з пʼяти селищ і везе їх на уроки — у Горлівці не залишилося жодного учня з навколишніх сіл. Цього року до школи в Опитному пішли 12 першокласників, восьмеро з них народилися і виросли на війні. Першого вересня журналіст Євген Спірін і фотограф Сергій Моргунов разом із дітьми проїхалися за маршрутом шкільного автобуса, поговорили з директором школи та розповідають про перший після карантину день у школі поруч із війною.

Сергій Моргунов

Бахмут — Бахмутка — Піски — Зайцеве, автобус.

О 06:20 біля салону краси «Каріна» на центральній площі Бахмута зупиняється жовтий автобус. На його боці різнокольоровими буквами написано «Шкільний». За кермом водій Толік. На ньому зручні розтягнуті джинси, майка і кофта — рано-вранці доволі прохолодно. Толік уже два роки збирає дітей з прифронтових селищ і відвозить їх до опорної школи в Опитному. Сьогодні з ним приїхав директор Володимир Жучок, він керує школою з 1991 року.

— Зараз наша супроводжуюча повернулася з курсів, — каже Жучок, — ми її підберемо, ви поїдете в Жованку, Бахмутку і Зайцеве, а я зійду у школі та готуватимуся до лінійки. Поки її не було, я сам їздив забирав дітей.

Толік позіхає і прибирає речі з передніх сидінь, щоб можна було сісти. Сьогодні діти поїдуть в школу без батьків: по-перше карантин, по-друге, дітей 27 — місць в автобусі не вистачить. О 06:25 автобус рушає та їде до опорної школи, там директор виходить.

Сергій Моргунов

— Толя, ти це, акуратніше, як завжди. Побачимося на лінійці.

Через пару кілометрів біля краю дороги стоїть жінка в чорно-білій кофті та чорній спідниці. На вигляд їй близько сорока пʼяти років. Це Ніна Проценко, яка супроводжує дітей, вона разом із Толіком збирає дітей і везе їх до школи. Ще пару років тому це робили шестеро озброєних українських військових. Толік пригальмовує і відкриває двері автобуса, у салон заходить Ніна:

— О, доброго ранку. Ви ті самі шпигуни, які будуть з нами їздити? Дуже приємно.

Вона сідає на крісло й одразу щось швидко друкує у смартфоні. Потім схоплюється і пояснює:

— Це я тут завелася з одним у Facebook. Почав мені розповідати, як тут все погано і всі позиції здали. Наче я не знаю, хто і що тут за чиїм наказом раніше здавав. Усі такі експерти в мережі, хоч би один сюди доїхав.

До війни у Ніни був бізнес у Горлівці, а чоловік працював шахтарем і в 2013 році за гарячим стажем встиг вийти на пенсію. Раніше селища Бахмутка, Жованка і Майорське входили до Микитівського району Горлівки. Діти ходили до микитівської школи. Але після окупації міста бойовиками «ДНР» кілька шкіл зруйнували обстрілами, а селища опинилися в «сірій» зоні. Діти за звичкою ходили в окуповане місто. Так було до 2016 року. Ніна показує на зруйновані будинки без дахів.

Сергій Моргунов

— Ось це Миколаївка-2. Нормальне село було. А у травні 2018 го його обстріляли «Градом» — жодного цілого будинку не залишилося! Ну, тут зараз живе одна сімʼя, їхній будинок розбило, так вони туляться в літній кухні.

За вікном проносяться скелети одноповерхових флігелів, вкриті густими заростями.

— Он як усе заросло. Так у нас і в дядька тут будинок був, теж снарядом розвалило. Йому компенсацію держава виділила! Цілих 800 гривень. Він прийшов до нас і каже: «Що ж робити будемо?» Ну я кажу, що робити, купимо горілки і твій будинок помʼянемо. Живе у нас тепер, він без дітей.

За Миколаївкою грунтова дорога стає гіршою, замість будинків тут вже самі фундаменти, та й ті вкриті глиною. Тут було велике селище, але в 70-ті роки минулого століття через це місце вирішили тягнути аміакопровід і людей розселили. Далі — селище Бахмутка, воно довге і тягнеться аж до самої Горлівки. На узбіччі стоять кілька людей і хлопчик у синій вишиванці та чорних брюках. Це Ростик. Ніна сміється:

— Ну, зрозуміло. Ростик пів року в школу не ходив — спочатку карантин, потім канікули. Тепер усім селом проводжають.

Толік пригальмовує. Мама обіймає Ростика, поправляє йому маску на обличчі, він застрибує в автобус.

Сергій Моргунов

— Доброго ранку, — каже школяр і йде вглиб автобуса, кудись на останні місця.

Через пару кілометрів біля воріт свого будинку стоїть ще одна школярка — пʼятикласниця Саша. У неї на голові величезний бант, вона заходить в автобус, а слідом за нею намагається пройти мама і не відпускає руку дівчинки. Ніна махає:

— Ні, тепер тільки діти. Учора казала, карантин і немає місць. Ні, ви залишаєтеся вдома, Саша їде до школи.

Мама робить крок назад зі сходинки автобуса і розгублено дивиться на двері, що закриваються:

— Саша, я тобі обовʼязково подзвоню.

Ніна трохи злиться:

— Ну, казала ж учора кілька разів, що їдемо без батьків. Так ні ж, не всі почули. Ніяк вони до карантину не звикнуть. Ну а взагалі, звичайно, тут автобус ходить раз на добу, хрін виберешся звідси. Хіба що таксі викликати, а це 250 гривень. Немає роботи — немає грошей — немає таксі. Так і живемо.

Автобус проїжджає ще кілька кілометрів і підбирає одну з вчительок опорної школи — так вона добирається на роботу. Жінка заходить, сідає поруч з Ніною і тут же починається жвава розмова: останні новини, обговорення майбутньої лінійки та навчального року.

Сергій Моргунов

— Дехто скаржиться, що маска заважає і важко дихати, — каже вчителька.
— Так нехай у забій спустяться, у шахту і помахають молотком хвилин сорок. А потім подивимося, кому дихати важко, одразу маска заважати перестане, — сміється Ніна.

До 07:20 автобус гальмує біля зупинки з табличкою «Бахмутка», коло неї стоять батьки з дітьми-школярами. Серед них другокласниця з білими бантами, у вишиванці, білих гольфах і в рожевій масці на обличчі. У руках вона тримає цілу пальму. Вона відразу стрибає на переднє сидіння і дивиться у вікно: видно терикон — це окупована Горлівка, а перед ним — поле із соняхами. Ніна допомагає іншим дітям зайти в автобус і розповідає:

— Ось тут, якщо далі їхати, ще, може, метрів 700, і вже все — останній український пост, а далі «ДНР». Поле соняшникове яке гарне, але ж його тільки торік розмінували.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Діти заходять в автобус, Ніна командує:

— Сідайте так, як ви будете сидіти весь рік, обирайте собі місця.

Наступна зупинка ще за пару кілометрів — селище Піски, після нього пропускний пункт «Майорськ». Туди ж підвозять дітей із селища Жованка, в якому живуть троє школярів. Автобус до селища не заїжджає — дорога погана й обстрілюється з териконів, їхати небезпечно. До 2016 року в Жованці взагалі не було школярів. Селище розносили з мінометів. Усі, хто міг, забрали сімʼї та поїхали. КПВВ теж було не на нинішньому місці, а набагато ближче до опорної школи. Діти з Пісок, Бахмутки і Зайцевого залишилися в «сірій» зоні. Формально бойовики не займали ці населені пункти, але й Україна їх не контролювала. Щоб не ризикувати і не ходити пішки по дорозі, що обстрілюється, місцеві жителі відправляли дітей вчитися у «ДНР». У липні 2016 року цим питанням зайнялися українські волонтери з «Проліски». Вони приїхали в Жованку та Піски і запропонували батькам школярів зʼїздити подивитися на опорну школу в Опитному. Вона всього за сім кілометрів, але при цьому на безпечній відстані від бойових дій. За весь цей час снаряд потрапив у шкільний двір лише раз — під час окупації Дебальцевого російськими військами у 2015 році.

Сергій Моргунов

Батьків привезли до опорної школи, потім відвезли до школи в Зайцевому, потім до школи № 5 у Бахмуті та навіть до школи-інтернату — розглядали варіант залишати дітей у школі на ніч, щоб ті зайвий раз не ризикували під обстрілами. Після такої «екскурсії» батьки сімох школярів обрали школу в Опитному, інші вирішили й далі вчитися в окупованій Горлівці.

У КПВВ «Майорськ» автобус забирає ще десятьох дітей — троє з Жованки, інші місцеві. Батьки махають руками у вікно. Один з «жованських» — Женя. У нього величезний портфель, у боковій кишені якого півлітрова пляшка домашнього яблучного соку. Він теж заскакує на переднє сидіння, здається, другокласниця з пальмою в руках — його давня подруга. Вони швиденько дістають іграшкових гномів із різнокольоровим волоссям і влаштовують бій просто на кріслі. Автобус майже заповнений: 24 учні, з них 12 першокласників, восьмеро з яких народилися і все життя росли вже на війні. Попереду ще одна зупинка — Одрадівка. Автобус зупиняється, у салон заходить сумний Ваня. Супроводжуюча вказує на одне з сидінь:

— Ваня, йди на своє місце, поруч із Настею, ви ж любите сидіти поруч.

Ваня чеше ніс, дивиться на порожне сидіння Насті та бурчить:

— Та що ж Настя, це ви по парах, а Настя сьогодні на таксях поїхала.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Розбита дорога змінюється новим асфальтом, він веде до опорної школи, одразу за селищем посічена зупинка, на ній кострубато намальований чорною фарбою тризуб і написано: «Воля або смерть», збоку більш свіжий напис: «Не любиш мову — геть до Ростова». Дітлахи на передньому сидінні ховають гномів із різнокольоровим волоссям у рюкзаки. Другокласниця лізе до Жені з Жованки з питаннями:

— Ну і добре. А ось що ти робив на карантині? Ми з мамою писали, читали, грали! Я тепер усе вмію.
— А ми ... Ну, ми купили альбом і малювали в ньому кроля.
— Чому кроля?
— Його я принаймні бачив.

Сергій Моргунов

Опитне, школа

Рівно о 08:01 Толік на автобусі зарулює у шкільний двір. Двері відкриваються, і діти вистрибують на вулицю, спускаються сходами і біжать до шкільного ґанку. Там вже стоїть парта з музичним пультом, навпроти ґанку на відстані метра один від одного розставлені 12 стільців — це для першокласників. Ліворуч від ґанку флагшток зі спущеним прапором, праворуч хлопчина в костюмі Буратіно щось намагається завчити з листа. У центрі двоє десятикласників і кілька вчителів. Навколо всього цього ходить директор Володимир Жучок. Батьки першокласників стояти трохи далі, метрах за двадцять від ґанку. Одне з подружжів сперечається:

— Маска потрібна.

— Сказали, що маска має бути в наявності, але не сказали ж, що на обличчі.

О 08:15 починається лінійка. Ведучі, діти старшого віку, читають вірші, потім грає гімн України. Першокласники сідають на стільці. Директор школи каже в мікрофон: «Право підняти державний прапор надається десятикласникам». Хлопець і дівчина підходять до флагштока і починають повільно тягнути за мотузку, прапор піднімається із жахливим скрипом кілька хвилин. Батьки першокласників мовчки дивляться на це. У натовпі хтось незадоволено каже:

— Можна було і помастити.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Нарешті прапор піднято, директор Жучок бере в одну руку аркуш паперу, в іншу мікрофон:

— Дорогі діти. А також батьки, вчителі. Діти, ви вже не діти в дитсадку, а учні бахмутської школи. І ми вас вітаємо і підтримуємо, а ваша батьківщина про вас піклується. Наприклад, у класах нові меблі, і ми почекаємо, що нам ще з техніки куплять. Ви — діти нової української школи, і будете тут вчитися 12 років. Як я вже говорив, ми дуже раді вам. І ще вам вручать подарунки від голови Бахмутської міської ради Олексія Олександровича Реви. Ще раз, діти, бажаю всім щастя, здоровʼя і вчитися тільки на відмінно.

Першокласники читають вірші, після цього виходить чоловік із тарілкою, у ній пшоно, він «на щастя» сипле пшоно на дітей. Діти не дуже розуміють, що відбувається.

— Що це? — запитує дівчинка.

— Їж, сємачки, — відповідає друга.

Раптово на сцену виходить хлопчик у костюмі Буратіно:

— А це до вас прийшов я. Упізнали, діти?

— Ніііііі! — хором відповідають діти.

Двоє першокласників несуть дзвоник, знову грає гімн, після директор бере мікрофон.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

— Свято першого дзвоника оголошується закритим. Шановні діти, запрошуємо до рідної школи.

Діти заходять до школи, на ґанку стоїть завуч Світлана Остапівна:

— Ходімо, я вам усе покажу.

Ми заходимо до школи і піднімаємося на другий поверх. Справа по коридору кабінет другокласників — цього року їх 16. У кабінеті парти, для кожного учня окреме місце, на партах лежать малюнки, біля дошки висить білий екран, поруч проєктор.

— Ось, це найкраще, що ми отримали, а потім почали реформи. Тут і парти, і все необхідне. Цього року, звичайно, всього менше. Але, можливо, ще не доїхало?

Сергій Моргунов

Світлана, як і директор Жучок, працює у школі з 1991 року. Тоді у школи, щоправда, була інша будівля і понад 400 учнів. Усі вони не вміщалися, тому до 1993 звели нову будівлю. Тепер усе навпаки: будівля стала занадто великою, залишилося 133 учні. Після того як у 2016 році волонтери привезли батьків із «сірих» селищ до цієї школи, Жучка викликали на нараду в Бахмут. Там були представники департаменту освіти, «сіміки» і волонтерські організації. Нарада тривала досить довго: селища не контролювалися Україною, а на «сіру» зону не виділяють бюджет. Навіть попри те, що батьки сімох дітей погодилися віддати їх до школи в Опитному, грошей на перевезення не було. Тоді директор Жучок запропонував зʼїздити у Жованку та Піски й подивитися, що там відбувається насправді. З ним поїхала і завуч Світлана.

Сергій Моргунов

— Їдемо — жах. Усе прострілюється, кругом воронки, їдемо в бронежилетах. Жованка, Майорськ, Бахмутка, 28 серпня. Пів дня проїздили. Знаходили батьків, просили писати заяви, що вони хочуть своїх дітей у нас вчити. Повернулися, три дні до першого вересня —ані автобуса, нічого. Потім волонтери натиснули, і знайшовся з Краматорська автобус. Його погодилися супроводжувати шестеро військових з автоматами. Так до нас 1 вересня 2016 року приїхали семеро учнів із «сірої» зони.

Ми відходимо від кабінету другокласників, до завуча підходить чоловік у спортивних штанях і з татуюванням на руці:

— А це, куди тут 10 гривень здати? А то дружина сказала на обіди здати. А я не зрозумію куди. Ну ви це, вибачте, я вперше це, дитину привів.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Світлана пропонує показати інші класи та їдальню, там саме їдять першокласники. У кінці коридору кабінет хімії, на партах стоять реактиви в деревʼяних коробках, на стіні портрет Дмитра Менделєєва, на стелі — проєктор. Учителька хімії соромиться:

— Та не знімайте наші реактиви. Тут усе старе. Але нам нічого не бракує. Усе в нас є.

Трохи далі клас біології, кабінет психолога з кушеткою і чомусь із партами, на першому поверсі ще кілька кабінетів та їдальня. Заходимо всередину, діти їдять по четверо за столом. У тарілках гречка, котлети і помідори, у стаканах — компот. Завуч Світлана каже, що радіє роботі їдальні, на карантині всі кухарі стали на біржу праці — не було для кого готувати.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

— Другої хвилі ковіду не боїтеся?

— Боїмося, але поки дуже щасливі працювати наживо, а не в Zoom. У нас таке було. Багатьом, особливо старшим, довелося вивчати всі технічні новинки: і Google, і Zoom, і всілякі інші додатки. Тож ми тут викручувалися, як могли. Іноді завдання мейлом надсилали і перевіряли. Тому що є сімʼї, у яких немає компʼютера й один смартфон без памʼяті на всіх. Але й не в цьому проблема. У нас тут шість років війна, і дуже важливо спілкуватися. А на карантині й це закінчилося. Батьки не випускали дітей з дому. Школярі просилися після уроків у Zoom: «А можна ми ще повисимо, просто поговоримо?»

Далі по коридору, неподалік від їдальні, спортзал. На його дверях табличка: «Придбано за гроші людей Японії». Поруч з дверима стоїть директор школи і представник міського департаменту освіти. Школа перший рік як перейшла з районного підпорядкування в міське, тому Жучок показує, що і як у школі. Він смикає ручку дверей у спортзал — закрито.

Сергій Моргунов

— Я скільки разів говорив, що всі двері відкриті повинні бути? Де ключі? — обурюється директор.

Один з технічних працівників несе ключ, Жучок відкриває двері, за ними звичайний спортзал — два баскетбольні кільця, волейбольна сітка. На стінах плакати про коронавірус. Жучок показує на стелю:

— Ось бачите, у нас раніше дах був, ну не дах, а басейн. Там такі калюжі збиралися після дощів, вода аж перла. І ось, нарешті, ми його поміняли. І всю систему опалення поміняли — тут тепер взимку можна з коротким рукавом ходити.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Завуч немжиться:

— Ну, це якщо така зима, як зараз, була. А так я з коротким рукавом ходити не згодна.

У коридорі 5 клас йде вервечкою до їдальні. Директор каже: «Здрастуйте, діти», вони хором відповідають. Представник департаменту освіти з міста зупиняється:

— Діти, а правда ж, вам хотілося до школи?

— Ніііі, — кричать вони.

Один з учнів легко штовхає іншого:

— Записав?

— Так, зараз у TikTok буде.

Сергій Моргунов

Директор і завуч прощаються з представницею департаменту освіти. Жучок говорить, що раніше вона була вчителькою в цій школі:

— Я ж її на роботу брав. А тепер ось. А ходімо я вам сховище покажу? Коли тут гуркоче, так і місцеві жителі до нас просяться.

Сховище — це колишній тир. Сюди занесли парти, прочистили вентиляцію. Приміщення величезне, фактично цілий підземний поверх. Цій школі пощастило: снаряди літали повз і лише один раз уламками вибило вікна. Ми виходимо зі сховища і піднімаємося до директора в кабінет. Там на стінах фотошпалери з березами, у кутку стоїть шафа, на її ручці висить рогатка.

— Ага, забрав на перерві. Вони тепер по трояку продаються. І робити не треба.

На годиннику початок на першу. Скоро Толік на автобусі повезе всіх дітей по домах, знову по битій дорозі та по тих місцях, де легко обстріляти автобус просто з вершини терикону. Толік звик, а Жучок радий, що в його школі вчаться тепер усі діти з найближчих селищ.

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

Сергій Моргунов

— Ну й ось. Зʼїздили ми тоді, взяли цих сімох дітей у 2016 році. А потім й інші батьки до нас потяглися, — розповідає далі директор. — Так дітей ставало дедалі більше. Були ті, звичайно, хто в Росію поїхав. Але до 2020 року в нашій школі навчаються всі, на той бік уже ніхто не ходить. А з середини 2018-го у нас, нарешті, є хороший водій і нормальний автобус. Водій на вагу золота, хто сюди піде на мінімалку життям ризикувати та їздити під кулями і бомбами? Ми одного разу поїхали рано-вранці, щоб встигнути, випадково заїхали на передову. Мало не вбило нас там. Насварили нас, звичайно. Кажуть: «Дайте документи», а які документи у директора школи? Але відпустили, комбат питання вирішив.

На вулиці ті батьки першокласників, які приїхали до школи на таксі, проводжають своїх дітей до автобусу. Троє з небезпечної Жованки в автобусі сьогодні не поїдуть, на честь свята — таксі. Ніна Проценко знову поїде супроводжувати.

— Слава богу, тепер тільки по ночах гуркоче. Хто б мені що про зраду і здачу не говорив, а тиша краще, ніж коли їдеш і тут снаряд, там снаряд. А твої діти на узбіччі стоять і чекають на автобус. А ти думаєш: «Убʼє або цього разу ні?» Ну, нічого. Як каже Толік: «У дорозі музику гучніше включай, щоб вибухів снарядів не чути». Доїдемо.

Сергій Моргунов