Український додаток Reface вийшов на перше місце в AppStore у США. Він обігнав TikTok і Netflix, а його прототипом користувався Ілон Маск — бліцінтервʼю з одним із засновників
- Автори:
- Катя Мещерякова, Євген Спірін
- Дата:
Karolina Uskakovych / «Бабель»
Двадцять шостого серпня додаток від українських розробників Reface потрапив на першу сходинку онлайн-магазину Apple AppStore. Додаток на основі нейромережі змінює обличчя людей на фотографіях і відео та зберігає їхню міміку. Додаток зʼявився в січні 2020 року, і за перший місяць його скачали 100 тисяч користувачів. Кореспондентка «Бабеля» поговорила з СТО стартапу RefaceAІ Олесем Петрівим і дізналася, як зʼявилася ідея додатку Reface, скільки років його створювали і що дає вихід на перше місце в AppStore.
Все почалося в 2011 році в Києво-Могилянській академії, де вчилися я, СЕО проєкту Роман Могильний та СОО Ярослав Бойко. За ці 9 років ми працювали над різними технологіями — від інструментів для аналізу тональності новин до сервера для онлайн-гри. Reface — це не стартап, який «вистрілив» одразу.
У 2016 році ми розробляли нейромережу, яка автоматично перетворювала 2D-відео в 3D. Зазвичай кіношники роблять це вручну. Уявіть: коли в 2012 році фільм «Титанік» вирішили показати в 3D, на це витратили десятки мільйонів доларів і місяці роботи кількох сотень людей.
Щоб поліпшити нашу нейромережу, ми багато спілкувалися з представниками кіностудій. В одній із них у нас запитали — а можна зробити так, щоб люди однієї етнічності виглядали, як люди іншої? Знайти і найняти людей у масовку коштувало б багато грошей і часу, а подібна технологія дозволяла б заощадити.
Тоді вже існувала технологія Deepfake, але вона «громіздка». Щоб замінити обличчя одного актора на обличчя іншого на відео тривалістю 15—20 секунд, потрібно зібрати по тисячі різних фотографій обох і потім кілька днів тренувати нейромережу. Через тиждень є шанс, що вона коректно замінить обличчя. Але якщо потрібно замінити обличчя третьої людини — все треба починати спочатку.
Через півтора місяця після запиту від кіностудії ми зробили нейромережу, яка змінювала не просто етнічність, а й обличчя людей. Для цього потрібно було завантажити одну фотографію, а не цілий набір. В результаті процес, на який раніше витрачали тиждень або більше, у нас займав близько секунди, якщо потрібно переробити фото, і 15—20 секунд, якщо відео. У 2018 році ми запустили перший сервіс на основі цієї нейромережі, він називався Reflect.tech.
У березні 2019 року Ілон Маск опублікував у себе в Twitter фото, на якому він за допомогою нашого сервісу «приробив» своє обличчя до тіла рестлера Двейна Джонсона. Твіт набрав сотні тисяч лайків і шерів. На фото був наш вотермарк, тож людям було легко знайти додаток. Завдяки одному цьому твіту кількість користувачів сервісу збільшилася на десятки тисяч людей.
У січні 2020 ми «загорнули» нейромережу в додаток Doublicat і запустили на Product Hunt. Ми потрапили в топ сервісів на платформі та були номіновані на Golden Kitty Awards як Product of the week. Буквально за тиждень після запуску про нас написали більше 600 медіа — Forbes, Mashable, The Sun. В додаток прийшли перші 300 тисяч користувачів. Тоді ми почали збирати відгуки, покращувати додаток і архітектуру нейромережі. 99% користувачів завантажують додаток завдяки шерам і рекомендаціям друзів.
У червні 2020 ми оновили Doublicat і додали різні функції. Раніше людина могла зробити фотографію або гіфку зі своїм обличчям, завантажити її в месенджер і ділитися зі знайомими і друзями. Ми додали можливість вставляти своє обличчя в 15-секундні відео зі сценами з кіно та знаменитостями.
Коли ми додали можливість вставляти своє обличчя у відео з українськими знаменитостями, ми вийшли в перші рядки в AppStore і PlayMarket в Україні. Пізніше ми стали потрапляти в топи в інших країнах, хоча нічого спеціально для цього не робили — просто приходили на роботу і бачили, що додаток опинився у верхній частині списку в новій країні.
Перші місця і в AppStore, і в PlayMarket — це точка, де приходять нові користувачі. Якщо ви в першій десятці — ймовірність, що додаток завантажать, набагато вища. А якщо додаток на першому місці, його завантажать і встановлять ще і з цікавості — щоб дізнатися, хто випередив Netflix і TikTok.
Коли ми починали, в команді було 6 людей, зараз — близько 50. Є кілька відділів. Спочатку нейромережу розробляють і тренують програмісти в ресерч-відділі, потім її віддають бекенд-команді, яка відповідає за логіку роботи технології на серверах. Є «мобільна» команда, їхнє завдання — розробити інтерфейс, придумати як «запакувати» нейромережу в додаток або вебсервіс. Ще є команди, які займаються маркетингом, контентом і продуктом.
Ми заробляємо на рекламі всередині програми і на преміумпідписці. Це працює так: ви спробували вставити себе в відео кілька разів, після цього є вибір — почекати певний час або подивитися рекламу. Можна оформити преміумпідписку — і тоді реклами не буде, відео буде оброблятися не 20 секунд, а 5, а з зображення можна буде прибрати вотермарк.
Тепер ми працюємо ще над кількома продуктами. Один із них — Reface Studio, вебсервіс для професійних режисерів монтажу. Зараз він на стадії бета-тестування, там буде більше функцій і можливостей роботи з кадром. Ще ми розробляємо нашу власну систему для розпізнавання оброблених відео. Ми вчимо нейромережу «зашивати» в фінальне зображення або відео невидиму для ока додаткову інформацію про те, що це результат роботи нашої системи. Адже заміну осіб можна використовувати в кіно і рекламі, а можна — для «чорного піару» та недоброчесної конкуренції.