Тексти

Український додаток Reface вийшов на перше місце в AppStore у США. Він обігнав TikTok і Netflix, а його прототипом користувався Ілон Маск — бліцінтервʼю з одним із засновників

Автори:
Катя Мещерякова, Євген Спірін
Дата:

Karolina Uskakovych / «Бабель»

Двадцять шостого серпня додаток від українських розробників Reface потрапив на першу сходинку онлайн-магазину Apple AppStore. Додаток на основі нейромережі змінює обличчя людей на фотографіях і відео та зберігає їхню міміку. Додаток зʼявився в січні 2020 року, і за перший місяць його скачали 100 тисяч користувачів. Кореспондентка «Бабеля» поговорила з СТО стартапу RefaceAІ Олесем Петрівим і дізналася, як зʼявилася ідея додатку Reface, скільки років його створювали і що дає вихід на перше місце в AppStore.

Все почалося в 2011 році в Києво-Могилянській академії, де вчилися я, СЕО проєкту Роман Могильний та СОО Ярослав Бойко. За ці 9 років ми працювали над різними технологіями — від інструментів для аналізу тональності новин до сервера для онлайн-гри. Reface — це не стартап, який «вистрілив» одразу.

Засновники стартапу RefaceAI: Роман Могильний, Олесь Петрів, Ярослав Бойко, Діма Швець, Іван Алцибєєв, Денис Дмитренко, Кирил Сигида

Фото надали RefaceAI

У 2016 році ми розробляли нейромережу, яка автоматично перетворювала 2D-відео в 3D. Зазвичай кіношники роблять це вручну. Уявіть: коли в 2012 році фільм «Титанік» вирішили показати в 3D, на це витратили десятки мільйонів доларів і місяці роботи кількох сотень людей.

Щоб поліпшити нашу нейромережу, ми багато спілкувалися з представниками кіностудій. В одній із них у нас запитали — а можна зробити так, щоб люди однієї етнічності виглядали, як люди іншої? Знайти і найняти людей у масовку коштувало б багато грошей і часу, а подібна технологія дозволяла б заощадити.

Браузер не підтримує відео

«Бабель»

Тоді вже існувала технологія Deepfake, але вона «громіздка». Щоб замінити обличчя одного актора на обличчя іншого на відео тривалістю 15—20 секунд, потрібно зібрати по тисячі різних фотографій обох і потім кілька днів тренувати нейромережу. Через тиждень є шанс, що вона коректно замінить обличчя. Але якщо потрібно замінити обличчя третьої людини — все треба починати спочатку.

Через півтора місяця після запиту від кіностудії ми зробили нейромережу, яка змінювала не просто етнічність, а й обличчя людей. Для цього потрібно було завантажити одну фотографію, а не цілий набір. В результаті процес, на який раніше витрачали тиждень або більше, у нас займав близько секунди, якщо потрібно переробити фото, і 15—20 секунд, якщо відео. У 2018 році ми запустили перший сервіс на основі цієї нейромережі, він називався Reflect.tech.

У березні 2019 року Ілон Маск опублікував у себе в Twitter фото, на якому він за допомогою нашого сервісу «приробив» своє обличчя до тіла рестлера Двейна Джонсона. Твіт набрав сотні тисяч лайків і шерів. На фото був наш вотермарк, тож людям було легко знайти додаток. Завдяки одному цьому твіту кількість користувачів сервісу збільшилася на десятки тисяч людей.

У січні 2020 ми «загорнули» нейромережу в додаток Doublicat і запустили на Product Hunt. Ми потрапили в топ сервісів на платформі та були номіновані на Golden Kitty Awards як Product of the week. Буквально за тиждень після запуску про нас написали більше 600 медіа — Forbes, Mashable, The Sun. В додаток прийшли перші 300 тисяч користувачів. Тоді ми почали збирати відгуки, покращувати додаток і архітектуру нейромережі. 99% користувачів завантажують додаток завдяки шерам і рекомендаціям друзів.

Браузер не підтримує відео

«Бабель»

У червні 2020 ми оновили Doublicat і додали різні функції. Раніше людина могла зробити фотографію або гіфку зі своїм обличчям, завантажити її в месенджер і ділитися зі знайомими і друзями. Ми додали можливість вставляти своє обличчя в 15-секундні відео зі сценами з кіно та знаменитостями.

Коли ми додали можливість вставляти своє обличчя у відео з українськими знаменитостями, ми вийшли в перші рядки в AppStore і PlayMarket в Україні. Пізніше ми стали потрапляти в топи в інших країнах, хоча нічого спеціально для цього не робили — просто приходили на роботу і бачили, що додаток опинився у верхній частині списку в новій країні.

Перші місця і в AppStore, і в PlayMarket — це точка, де приходять нові користувачі. Якщо ви в першій десятці — ймовірність, що додаток завантажать, набагато вища. А якщо додаток на першому місці, його завантажать і встановлять ще і з цікавості — щоб дізнатися, хто випередив Netflix і TikTok.

Браузер не підтримує відео

«Бабель»

Коли ми починали, в команді було 6 людей, зараз — близько 50. Є кілька відділів. Спочатку нейромережу розробляють і тренують програмісти в ресерч-відділі, потім її віддають бекенд-команді, яка відповідає за логіку роботи технології на серверах. Є «мобільна» команда, їхнє завдання — розробити інтерфейс, придумати як «запакувати» нейромережу в додаток або вебсервіс. Ще є команди, які займаються маркетингом, контентом і продуктом.

Ми заробляємо на рекламі всередині програми і на преміумпідписці. Це працює так: ви спробували вставити себе в відео кілька разів, після цього є вибір — почекати певний час або подивитися рекламу. Можна оформити преміумпідписку — і тоді реклами не буде, відео буде оброблятися не 20 секунд, а 5, а з зображення можна буде прибрати вотермарк.

Тепер ми працюємо ще над кількома продуктами. Один із них — Reface Studio, вебсервіс для професійних режисерів монтажу. Зараз він на стадії бета-тестування, там буде більше функцій і можливостей роботи з кадром. Ще ми розробляємо нашу власну систему для розпізнавання оброблених відео. Ми вчимо нейромережу «зашивати» в фінальне зображення або відео невидиму для ока додаткову інформацію про те, що це результат роботи нашої системи. Адже заміну осіб можна використовувати в кіно і рекламі, а можна — для «чорного піару» та недоброчесної конкуренції.