Тексти

«Називайте мене містер Вульф». Один день із Максимом Бахматовим — як він хоче змінити Київ, що думає про Ткаченка та чи піде на вибори з Кличком

Автор:
Юліана Скібіцька
Дата:

Сергій Моргунов / «Бабель»

Двадцять третього вересня Віталій Кличко призначив своїм радником Максима Бахматова, назвавши його «кризовим менеджером». За словами Кличка, місту потрібна людина, яка буде «боротися з новими викликами». Колишній гравець КВК Бахматов у нульових став резидентом українського Comedy Club, у 2008 році створив компанію Ledokol Bakhmatov Group, яка робила контент для всіх українських телеканалів. А ще Бахматов два роки був гендиректором Національного комплексу «Експоцентр України» (ВДНГ), потім керуючим партнером інноваційного центру UNIT.Citу і скрізь запамʼятався як ефективний менеджер. Його призначення за рік до місцевих виборів — спроба Кличка швидко вирішити накопичені в місті проблеми, щоб залишитись у 2020 році. Редакторка theБабеля Юліана Скібіцька провела день з Бахматовим — за цей час вони встигли посваритися через електроний квиток, обговорити плани Бахматова в Києві та його ставлення до майбутніх виборів. Фотографії — Сергій Моргунов, для theБабеля.

1

День з Бахматовим має розпочатися об 11:00 у будівлі Київської міськадміністрації. Його кабінет розташований на пʼятому поверсі, на дверях табличка «Максим Бахматов, радник мера. Офіс трансформації». Тут дві кімнати — в одній ще лежать коробки, компʼютер стоїть тільки на одному столі. Бахматов уже більш ніж місяць радник Кличка, але поки не встиг облаштувати свій кабінет. У сусідній кімнаті проходять наради — одна запланована на 11:00, Бахматов разом з керівниками департаментів повинен обговорити судові позови від забудовників. Але він спізнюється — його помічниці проводять учасників у кабінет і вибачаються: «Максим тягнеться в пробці».

Сергій Моргунов / «Бабель»

Бахматов приходить об 11:30. Невисокого зросту, у зеленому светрі й червоній шапці, він швидко знайомиться з нами й іде в кабінет, де учасники наради вже хвилин десять обговорюють питання. У кабінеті довгий стіл, на підвіконні лежать особисті речі Бахматова: каска з написом «Максим Бахматов», бита та його бюстик, що залишився з часів роботи в Unit.City — партнери надрукували на 3D-принтері.

Сергій Моргунов / «Бабель»

На порядку денному — позови від власників знесених МАФів. Бахматов долучається до розмови, починає говорити українською мовою, але швидко переходить на російську. Пропонує проводити розʼяснювальну роботу з населенням щодо МАФів: «У людей є відчуття, що за кожною яткою сидить [мер Києва Віталій] Кличко та косить капусту. А коли ти малюєш весь цей схематоз, усі розуміють, що в кожному районі сидить своя гнида». Хтось говорить про те, що на один із МАФів уже через півтора місяця після знесення господар отримав усі дозвільні документи. Бахматов дивується, каже: «Охрініти» й іронічно сміється.

Сергій Моргунов / «Бабель»

Нарада триває недовго, ми збираємося їхати на Подільсько-Воскресенський міст, там буде Віталій Кличко. Бахматов уважно вивчає мене та фотографа.

— Я буду сьогодні вашою тінню, — жартую я.
— Нічого така тінь, — відповідає він і тут же переходить на ти.

У машині Бахматов уточнює в помічниці координати місця, куди нам треба їхати: «Ця точка точно з усіма погоджена? Тому що це *бєня». Отримавши ствердну відповідь, він вмикає легку музику, стишивши її до комфортної гучності. Розповідає, що його день починається близько сьомої ранку — тоді надходять перші робочі дзвінки та повідомлення. Потім Бахматов їде на тренування — він уже давно професійно займається плаванням. Далі в нього «дистанційна робота» за тими напрямами, які він курирує в міськадміністрації. Двадцять другого жовтня Бахматов запустив Kyiv Traffic Group для боротьби з «рагулями на дорогах». Це спільний проєкт київської влади, поліції та активістів. Поліція стежить за неправильним паркуванням, смугами громадського транспорту та виписує штрафи. Відразу на вʼїзді на Хрещатик Бахматов звертає увагу на низку запаркованих автомобілів.

— Сюди не приїхала поліція й не вжарила їх. Зараз напишу [голові патрульної поліції Києва Юрію] Зозулі, — Бахматов надсилає фотографію в чат групи з трафіку. — Ось відповідь Зозулі: «Привіт, у нас сьогодні дупа».

Бахматов наводить приклад Нью-Йорка — каже, що там у центрі надзвичайно дороге паркування, тому громадський транспорт дуже популярний. Схожу модель він хотів би запровадити і в Києві — зробити в центрі найдорожче паркування або платний вʼїзд, а більшу частину історичного центру — пішохідним.

— З незаконним паркуванням у Києві намагаються боротися давно, і все без результатів.
— Ніхто ніколи всерйоз не займався проблемою трафіку. Спроб було багато, але без реальних KPI і правильних законодавчих ініціатив не буде результатів. Голова патрульної поліції Києва пише, що в нього дупа. Що я можу зробити, людина у якої немає права карати й судити?

Сергій Моргунов / «Бабель»

Кличко призначив Бахматова 23 вересня 2019 року — він сказав, що місту «потрібен кризовий менеджер, який буде боротися з новими викликами». Бахматов уже працював у державних структурах — з 2015-го до 2017 року він був директором Національного комплексу «Експоцентр України» (ВДНГ), провів там реорганізацію і зробив ВДНГ найвідвідуванішим культурним місцем столиці. Але в 2017-му пішов у Unit.City. «Ми зрозуміли, що витрачаємо дуже багато часу з незрозумілим результатом через те, скільки всього незрозумілого відбувається в законодавчому полі, а тут за цей самий час ми вже закінчимо всю будову», — пояснив тоді Бахматов своє рішення. З Unit.City в нього закінчився контракт, саме в цей час Кличко запропонував Бахматову стати радником.

Ми сперечаємося в машині — я кажу, що Кличко призначив Бахматова, щоб підвищити свій падаючий рейтинг, а самому Бахматову доведеться вирішувати всі проблеми, які створила команда мера. Він не згоден: «У Кличка зараз найвищий рейтинг у столиці. Гівно створювалося не тільки ними. От якщо говорити про паркування — тільки в цьому році створять законодавчу базу. У цьому Кличко винен? Чи, може, Кличко винен у тому, що в нас такі суди та прокуратура? У тому, що відбувається в місті, частково винен Кличко, можете так і написати. Але є дві третини проблем, до яких Кличко взагалі не має стосунку». Фразою «у цьому теж Кличко винен?» Бахматов буде тролити мене пів дня.

Сергій Моргунов / «Бабель»

Я питаю, чому Бахматов лише на посаді радника, а не, наприклад, профільного заступника мера. Він відповідає, що в нього «достатньо повноважень зробити все, що запланував». «Мені дуже важко відмовити — як жінкам, так і чоловікам, — серйозним тоном каже він і додає, що не жартує. — Якщо хтось не захоче щось робити, це стане яскравим публічним кейсом, і Віталій Володимирович мені в цьому допоможе». Бахматов теж називає себе «кризовим менеджером» і пояснює, що в такій позиції він і не повинен отримувати всі повноваження. Але якщо його не будуть слухатися — таку людину звільнять.

— Ось, наприклад, Богдан Андрій. Адже в нього немає повноважень керувати державою. Але він дуже впливовий. Чому?
— Цікаво, що ви порівняли себе з Богданом.
— Я не порівняв, я просто навів приклад.

У серпні Андрій Богдан заявив, що йому пропонували двадцять мільйонів доларів за «лояльне ставлення» до мера Києва. Саме в цей час розвивався конфлікт між Офісом президента і Кличком — в ОП хотіли зняти його з голови Київської адміністрації і поставити на це місце когось із президентської команди. За чутками, на цю посаду претендував гендиректор «1 + 1» Олександр Ткаченко. Бахматов не любить, коли конфлікт між Богданом і Кличком називають війною — він вважає, що це «недомовка», а заяви Богдана про хабарі нічого не варті, якщо немає прізвищ та доказів.

— Які у вас стосунки з Ткаченком?
— Саша Ткаченко — хороший медіаменеджер, хороший був ведучий на «Новому каналі». Наскільки він просунувся як депутат, як вершитель доль, — я не знаю. За моєю логікою, якщо людина успішна в чомусь, вона може бути [успішною] скрізь. Але одна річ — керувати каналом олігарха, а інша — показувати ефективний економічний підхід.
— Ви б залишилися з ним працювати, якби він прийшов у КМДА?
— У мене з Олександром, в принципі, нормальні стосунки. Але в мене є відчуття відсотків на 90, що я не зміг би працювати з ним.

2

Точка, на яку ми приїхали, виявляється тупиком у дачному кооперативі. На годиннику 13:00, ми запізнюємося на зустріч, де всі учасники вже зібралися. Бахматов емоційно відчитує помічницю за те, що вона не скоординувала дії, і звертається до мене: «Бачите? Можна заблукати, бл*дь, у семи соснах, якщо немає нормальної координації».

Біля Подільсько-Воскресенського мосту вже сперечаються Віталій Кличко та низка активістів. Мешканці Русанівських садів вимагають змінити проєкт мосту, розвернувши зʼїзд в інший бік, частина «садівників» відмовляється виїжджати — за планом, їх мають відселити й видати компенсацію за будинки. Невисокий чоловік, один із дачників, сперечається з мером — доводить, що нинішній проєкт будівництва метро на Троєщину неправильний. Кличко відповідає, що проєкт придумали фахівці, і кличе опонента на зустріч з ними. Закінчує суперечку жартом: «Знаєте анекдот, чому на Майдані не можна зайнятися сексом? Занадто багато радників».

— Яка ваша роль у цій зустрічі? — запитую в Бахматова, коли Кличко та активісти ненадовго припинили суперечку.
— Ви дивилися «Кримінальне чтиво»? Памʼятаєте, там був містер Вульф? Ось так мене називають з 1999 року.

Сергій Моргунов / «Бабель»

Ми піднімаємося на міст, Бахматов представляє мене Кличку. Я питаю, чи призначить мер радника своїм заступником. Кличко жартує, що «не місце прикрашає людину, а людина — місце».

— Чому ви вирішили покликати Максима саме зараз?
— У нас постійно йдуть ротації, — відповідає Кличко. — Цей процес не має початку й кінця.
— Але якщо ви покликали Максима як кризового менеджера, отже, зараз у команді криза?

Кличко не встигає відповісти — його перебиває Бахматов: «У будь-якій організації є перманентні проблеми, які не можна відразу вирішити». Через кілька хвилин Кличко знову жартує: каже, що головне — це комедійний бекґраунд Бахматова. «Бачите, РНБО без «95-го [кварталу]» не проходить, президентство без «95-го» не проходить. Треба бути в тренді!»

Сергій Моргунов / «Бабель»

Сергій Моргунов / «Бабель»

На мосту Бахматов забирає ініціативу в мера й сам розмовляє з активістами. Основна проблема — уже побудований зʼїзд із мосту. Частина мешканців Русанівських садів протестують проти нього й періодично перекривають для будівельних машин підʼїзд до мосту. На боці мера — жителі Троєщини, які не зацікавлені в зупинці будівництва. «Троєщинці» і «русанівці» агресивно сперечаються одні з одними через голову Бахматова. Він домовляється з головним активістом Русанівських садів про зустрічі в мерії. На прощання активісти просять зробити спільну фотографію з Кличком і Бахматовим.

Сергій Моргунов / «Бабель»

Сергій Моргунов / «Бабель»

Ми спускаємося до машини й обговорюємо зустріч. Бахматов каже, що всі проблеми через відсутність нормального діалогу між командою мера та протестувальниками. Я нагадую про приклад, який озвучив один із активістів — пів року вони вимагають обгородити будівельні майданчики для безпеки, але це досі не зроблено. «Я вважаю, що це срака і дупа, — погоджується Бахматов. — Потрібно карати, якщо є можливість. Але ось, наприклад, казначейство заблокувало виплату грошей. [Підрядник] може і радий обгородити будівництво, але в нього немає грошей навіть платити людям зарплату».

— Як ви збираєтеся вирішити проблему з активістами?
— Я вже розумію, що залишилося десять людей і ще 200, які вже взяли бабло [компенсацію за земельні ділянки в районі будівництва]. Я добре знаю психологію наших людей — взяти бабло, сидіти і чекати, що можна ще раз взяти бабло, отримати компенсацію, качати всю цю херню. Я зараз подивлюся, як фінансується ця організація [активістів Русанівських садів]. Швидше за все, вона фінансується тими людьми, які взяли бабло, і вирішити питання буде елементарно.
— Чому воно раніше не вирішувалося?
— Раніше не було мене.

Сергій Моргунов / «Бабель»

3

Залишок дня Бахматов проведе в Київській адміністрації, тому ми вирішуємо заїхати в ЦУМ на обід. У перерву потрібно ще «втиснути» коментарі для кількох телеканалів. Із пресою Бахматов спілкується охоче — рекламує Kyiv Traffic Group, розповідає про плани. Зараз він відповідає за кілька напрямів — трафік, незаконні будови та система Kyiv Smart City.

До Нового року Бахматов обіцяв кілька швидких перемог. Першою він називає ініціативу з трафіку — розповідає, що мешканці Троєщини вже швидше добираються в центр, бо смуги громадського транспорту вільні. А поліція вже зібрала мільйон гривень штрафів. Друга перемога — зупинка незаконних будівництв у двох парках столиці. Третя — дослідження заводу «Радикал» на Лівому березі, на які знайшлися чотири мільйони гривень. Бахматов додає, що перед Новим роком він відзвітує про всі свої перемоги — тому що це «тривалі історії».

Сергій Моргунов / «Бабель»

Запуск електронного квитка у Києві.

Тестувати роботу електронного квитка почали з 30 жовтня 2018 року. У наземному комунальному транспорті встановили близько 1 200 валідаторів — спеціальних зчитувальних пристроїв. Продаж квитка повинен був початися 26 грудня 2018 року, але зірвався з «технічних причин». Електронний квиток запустили в лютому 2019 року, з серпня в метро перестали поповнювати карти проїзду, а продаж жетонів обмежили. За планами, тестовий режим роботи електронного квитка повинен був тривати рік і закінчитися 30 жовтня 2019 року. Але в мерії заявили, що запуск знову відкладається — до квітня 2020 року.

Я заводжу розмову про єдиний електронний квиток. За планом, система повинна була запрацювати 1 листопада — в метро і наземному транспорті хотіли скасувати жетони та паперові квитки. Але наприкінці жовтня в КМДА відмовилися від цієї ідеї і перенесли повноцінний запуск квитка ще на рік. Я називаю це провалом, Бахматов не згоден і злиться.

— На сьогоднішній день іде паралельна робота старої і нової системи. Першого квітня буде закрита стара й почне працювати нова. Не можна говорити, що вона провалена. Офіційно її ніхто не імплементував.
— Ви так говорите, ніби я намагаюся приписати вам ці слова. Мені, навіть не як журналісту, а як мешканці Києва, здається, що запуск провалився.
— Тобто це ваша субʼєктивна думка. Субʼєктивна думка Максима Бахматова: електронна система працює ідеально, тому що я їхав на «Дорогожицькій», з телефона заплатив за метро вісім гривень — бачите, я знаю, скільки коштує метро. Задоволений, навіть не підходив до каси. Київ — номер один у Східній Європі!

Я питаю про ще один напрямок Бахматова — столичні ринки. Це Бессарабський ринок, Житній та Володимирський. Бахматов хоче реформувати їх і говорить, що в нього вже є концепція: «Будуть класичні чисті європейські ринки, з різними зонами». Обіцяє, що гроші знайде в інвесторів.

4

Ми йдемо обідати в ЦУМ, Бахматов замовляє суп, салат і рол «Філадельфія». Каже, що це його останній прийом їжі, тому потрібно добре поїсти. Я починаю розмову про політику — восени 2020-го мають пройти місцеві вибори, на яких Кличко спробує залишитися мером. Бахматов каже, що політичні плани з Кличком не обговорював: «Я вважаю себе ефективним управлінцем. А без нього не працює жодна політична сила».

— Якщо Кличко залишиться мером, ви залишитеся?
— Поки у нас є історія на рік. Попрацюємо, подивимося. Адже я теж можу не влаштувати [Кличка].

Сергій Моргунов / «Бабель»

Одна з претензій до Кличка — його звʼязок із забудовником та депутатом Київської ради Вадимом Столаром, який пройшов до парламенту від партії «Опозиційна платформа — За життя». Столар вважається неформальним куратором столичних забудовників від мерії, Богдан називає його «смотрящим» за Києвом, а Кличко каже, що це маніпуляції. Через два тижні після призначення в інтервʼю «Українській правді» Бахматов сказав, що не знає, хто такий Столар. Його позиція не змінилася й зараз: «Знаю тільки, що це був якийсь депутат або чиновник, зараз навіть згадати не можу».

— Як ви збираєтеся боротися з незаконними будівництвами, якщо ви не знаєте, хто такий Столар?
— За великим рахунком, мені пох*й, хто стоїть за незаконними будівництвами, якщо вони незаконні.

Сергій Моргунов / «Бабель»

У мерії в Бахматова зустріч з велоактивістами. Він починає розмову з ними з питання, чи всі вони їздять у шоломах. Більшість відповідає, що ні. Бахматов іронічно зауважує, що люди, які не їздять у шоломах, не можуть вимагати поліпшити велобезпеку. Активісти сперечаються і кажуть, що заборона на їзду без шоломів навпаки гальмує розвиток велоінфраструктури. Вони наводять приклад зі США — в єдиному штаті, де заборонена їзда без шоломів, немає навіть велопарковок. Бахматов парирує, що в Україні все має бути законно.

Після цієї зустрічі в Бахматова нарада про трафік, потім зустріч із заступником міністра внутрішніх справ з того ж питання — часу на розмову з ним уже не залишається. Робочий день Бахматова закінчується близько 23:00. Він каже, що в нього немає розчарування, і запевняє, що виконає все задумане.

— Не буде такого, що ви скажете: «Я ж радник, що я можу зробити?»
— Я готовий визнати свою помилку і станцювати танець імпотентів на Майдані, якщо виявиться, що ми чогось не можемо.

Сергій Моргунов / «Бабель»

Пʼятого листопада біля станції метро «Олімпійська» прорвало трубу з гарячою водою, через це провалився асфальт разом з автомобілем. Така ж сама аварія сталася на цьому місці рік тому. На прохання theБабеля прокоментувати цю ситуацію помічниця Бахматова сказала, що це не його профільна тема: «Максим може прокоментувати, але йому потрібно розібратися з питанням»