«Зроби мені хіп-хоп». Група «ТНМК» 30 років на сцені й тепер співає з Винником та Вакарчуком — великий профайл theБабеля
- Автор:
- Роксана Рублевська
- Дата:
Данил Привет / «Бабель»
Двадцять восьмого серпня на артзаводі «Платформа» гурт ТНМК відіграв останній концерт із Харківським симфонічним оркестром «Слобожанський». Його лідери Фагот і Фоззі ставлять проєкт «Симфо хіп-хоп» на тривалу паузу й готові до нових музичних експериментів. Провести проєкт у безстрокову відпустку та ще раз привітати ТНМК прийшли Святослав Вакарчук, Андрій Хливнюк, Дмитро Шуров, Олег Винник, alyona alyona, YARMAK, Alina Pash, YUKO. Легендарний український бенд із тридцятирічною історією прийшли послухати понад три тисячі людей: співали їхні хіти напамʼять, а найвідданіші купували фанатську атрибутику. Кореспондентка theБабеля Роксана Рублевська спілкувалася з солістами перед концертом і спостерігала за подіями біля сцени.
1
Останній концерт ТНМК з оркестром «Слобожанський» анонсували ще навесні. Тоді повідомляли, що дуетом з «Танками» заспівають зірки української естради. Деякі імена до останнього тримали в таємниці. Усе літо ТНМК їздили до рідного Харкова на репетиції програми «Симфо хіп-хоп». Диригент Юрій Яковенко продовжував удосконалювати аранжування, музиканти — партитури. За кілька днів на артзаводі підготували сцену, а в день виступу саунд-чек тривав понад пʼять годин.
Почати концерт мали о 20:00 вечора, але організатори відразу попередили нас про стандартну півгодинну затримку. Уже з 19:00 біля входу шикуються довгі черги фанатів. Пройшовши контроль, багато хто йде купувати мерч: футболки, блокноти, кепки. Інші беруть випивку й обговорюють майбутній виступ. Вік аудиторії 30—60 років. Біля металошукачів стоїть молодик. Він згадує, як співав у караоке «Небокрай» для колишньої дівчини, і вона до нього повернулася. Інша жінка з немовлям на руках жартує, що зачала дитину під пісні «Танків». Охоронець добродушно сміється й навіть не просить її відкрити рюкзак. Фоззі розповідає, що чув багато таких історій. Найбільше його вразило, коли після вечірки до нього підійшла сімейна пара й розповіла, що гурт ТНМК допоміг їм відмовитися від еміграції до Німеччини. Вони з чоловіком уже їхали в аеропорт, але по радіо зазвучала пісня «Восени» й так уразила їх, що ті вирішили залишитись.
О 20:30 на сцену виходять Фагот і Фоззі, представляють оркестр та оголошують про початок концерту. Першою грають запальну пісню «Шоколад», і на словах «Танцюй, everybody» зала помітно пожвавлюється. Перший спільний трек «Танки» співають з Alina Pash. Фоззі вважає, що їхня колаборація «Робот» показує традицію наступності — олдскульний український хіп-хоп зустрічається з новим, модним і вже не таким протестним.
Наступні кілька годин по черзі виступають запрошені зіркові гості. У паузах «Танки» співають самі в супроводі «Слобожанського» і, здається, дуже кайфують від того, що відбувається. Фоззі повертає мікрофон до зали, і всі хором співають приспіви «Клоунів» та «Арешту» .
Фіт з YUKO «Пливе човен» звучить дуже незвично. Це фолк-балада в симфонічному аранжуванні з вокалом Юлі Юриної та Фагота. За ними з «Танками» виступає Ярмак. Він згадує, що колись записав звернення до Фоззі, де викликав його на змагання з футбольного симулятора FIFA за кубок Лоусона. Той погодився, щоправда, разом з Ярмаком вони вилетіли в чвертьфіналі.
Фагот представляє співачку alyona alyona: «Усе буде хіп-хоп». Пісню «Зачекай» колишня вихователька з Баришівки, а тепер найпопулярніша українська хіп-хоп виконавиця вибирала самостійно. Але співати її Альоні все одно було важко. За словами музичного критика Олексія Бондаренка, у неї з ТНМК дуже відрізняється подача. Тому на сцені з ними вона поводиться досить скуто. Після виступу Фоззі каже, що спокійний за молодих. «Головне, щоб ви не весь час співали чужі пісні. Тому що ті, хто співає чужі пісні, потім ідуть під чужі марші».
Бондаренко вважає, що не всі виконавці були готові співати з ТНМК в імпровізаційній манері. Найбільш вдалими виявилися фіти «Танків» з Андрієм Хливнюком і Дмитром Шуровим. Їхній виступ на сцені виглядав органічно. Але скоріше тому, що музиканти знайомі понад 15 років і добре відчувають стиль один одного. У 2013 «Бумбокс», «Ріаnобой» і ТНМК записали кавер на пісню «Міхея і Джуманджі» «Для тебя».
На сцену виходить Олег Винник, і це саме той випадок, коли його дует з ТНМК не витримує імпровізації. Винник співає хіт «Гранули», але зовсім не взаємодіє з «Танками». Він перемовляється з залом, постійно поправляє волосся, закидає мікрофон угору й поводиться так, наче це його сольник. Публіка явно не його: багато сміються, коментують, інші реагують холодно. Схоже, фіт із Винником — банальний промо-хід.
Нарешті зʼявляється секретний гість — Святослав Вакарчук із піснею «Восени». Двадцять девʼятого серпня у Вакарчука перший день у Верховній Раді. Він жартує, що тепер йому все-таки доведеться навчитися говорити зі сцени, а не тільки співати.
Захід, заявлений до 22:00, на цьому не закінчується. «Танки» співають усе нові й нові треки, подекуди їм навіть підспівує оркестр «Слобожанський». За сценою зачаровано спостерігає сорокарічний чоловік. Його звуть Віталій. Він каже, що спеціально приїхав на концерт із Кропивницького. Посварився з дружиною через ціни на квитки, а тепер вона дивиться «Танків» у нього в Instagram у прямому ефірі абсолютно безкоштовно.
Зала не відпускає гурт зі сцени. Люди як і раніше стрибають, свистять і двічі просять ТНМК на біс. Потім усі артисти виходять на уклін і зривають оплески. Чоловік позаду мене свистить так голосно, що наривається на сентимент від іншого хлопця: «Гей, ти що, даїшник?» Люди поступово розходяться.
Біля входу стоїть жінка років сорока, чекає таксі й розмовляє телефоном:
— Коли я працювала в Канаді, у ТНМК там був концерт. Памʼятаю, проплакала тоді увесь вечір. Серце розривалося. А зараз я б не плакала. Фагот постарів, син подорослішав, президент інший, а квартиру я так і не купила. Краще б не приїздила в Україну.
«Платформа» порожніє лише близько опівночі.
2
Площа Конго в Новому Орлеані — мекка «чорної» культури. У 1817-му мер Нового Орлеана дозволив афроамериканцям збиратися на «Конго-сквер» на свята. Так з оазису для темношкірих виріс центр взаємодії та експерименту. Місце, де народилися джаз і хіп-хоп. Тому «Танок на майдані Конго» — покликання на американську хіп-хоп культуру. Щоправда, коли «Танки» вперше вийшли на сцену, ніхто й не підозрював, що з двох школярів виросте група, яка стоятиме біля витоків українського хіп-хопу.
У 1989 році в літньому таборі Олександр Сидоренко (Фоззі) разом з Костянтином Жуйковим (Котя) вирішили створити вокально-інструментальний ансамбль. Гурт назвали «Новые дома» на честь району, де жили хлопці.
— Нам хотілося грати рок, ми думали, що це він і є. Школа, потрібно віддати належне, за 50 рублів найняла нам викладачку, яка щойно закінчила музичне училище. Вона навчила нас музичної грамоти. Тоді я був бас-гітаристом. Після школи нас на деякий час прихистив Палац піонерів. Усі говорили, що це несерйозно, — згадує Фоззі.
Олег Михайлюта (Фагот) познайомився із Сашком Сидоренком у 1992-му в харківському казино «777», де вони обидва стажувалися. Тоді в кожного були свої плани та великі амбіції. У 1993 році група Фоззі розширилася. Прийшов гітарист Ярослав «Ярік» Верьовкін, Олександр J. Zee Зенькович, клавішник Едуард «Діля» Приступа. У 1996-му до них приєднався Фагот, і колектив перейменували в «Танок на майдані Конго».
У перервах між навчанням усі учасники ТНМК торгували на ринку. Заробити музикою, тим паче хіп-хопом, в Україні було неможливо. Але гурт продовжував писати нові пісні та організовувати перші реп-фестивалі в Харкові.
З 1995 року в музичних колах говорили про фестиваль «Червона рута». І коли в 1997-му він мав проходити в Харкові, ТНМК вирішили взяти в ньому участь. За кілька днів до відбору вони написали пісню «Зроби мені хіп-хоп», але вирішили підстрахуватися й виступити двома складами. Частина групи зіграли «Зроби мені хіп-хоп», решта — трек «Ото таке», на який робили ставку. Конкурсна комісія відзначила наполегливість молодих виконавців. «Танки» отримали приз у номінації «Сучасна танцювальна музика», а «Зроби мені хіп-хоп» став шлягером фестивалю.
Потужний творчий та організаційний потенціал «Танків» заважав їм працювати з продюсерами. Про це Фагот згадує з гумором.
— У 1997-му ми з демо-касетою прийшли до продюсера Юрія Нікітіна. Він запитав, скільки нас у групі. Попросив фото всіх сімох до пояса голими. Хотів зробити бойз-бенд — тоді це було популярно, а в нас були зовсім інші плани.
У 1998 році, після участі у фестивалі «Перлина сезону», «Танки» випускають свої перші кліпи («Зроби мені хіп-хоп», «Дибани мене») і перебираються до Києва. Там вони починають роботу з Олександром Яковлєвим, який працював на хіт-параді «12—2». Він і «протягнув» їх у телеефір. Паралельно з концертами Фагот і Фоззі записують інших виконавців, працюють над першим студійним альбомом «Зроби мені хіп-хоп» під лейблом Nova Records. До нього увійшли не тільки треки, але й інтермедії, які стали візитною карткою ТНМК.
У 1999-му і 2000-му на «Таврійських іграх» вони отримують премію «Золота Жар-птиця» як краща «альтернативна група». У 2001-му «Танки» випускають альбом «Нєформат», у якому обігрують свою причетність до андеґраунду. Більшість треків звідти були цілком форматні. Солісти згадують, що на той момент будь-яка сучасна непопсова пісня проходила під грифом «андеґраунд». Потрапити з нею в ФМ-простір було неможливо. Тому перший трек альбому «По радіо співали москалі» — звичайна констатація факту.
— Андеґраунд називав нас попсою. Попса — андеґраундом, рок зараховував до реперів, і навпаки. Це наша перевага і, можливо, наше упущення. Але щось ми все-таки зірвали зі струн, раз третій десяток на сцені, — каже Фагот.
3
В Україні столицею репу традиційно вважався Харків. У 90-ті тут виріс справжній хіп-хоп рух із фестивалями, першими реп-телепередачами та підвальними студіями звукозапису. У 1994 році студенти консерваторії Олег «Фагот» Михайлюта і Всеволод «Флют» Кущинський запропонували директору телекомпанії «Приват-ТБ» створити шоу про хіп-хоп. Так зʼявилася «Rap-обойма». Вона існувала кілька років, але зробила ведучим славу відкривачів нових імен.
— У «Rap-обоймі» ми мали пів години національного ефіру. Телекомпанія була харківська, але директор домовився, щоб контент крутили канали «УТ-2» і «УТ-3». Так ми почали формувати свій анклав, перший український хіп-хоп сквот національного масштабу. Нас показували між «Вечірніми казками діда Панаса» та «Катрусиним кінозалом». Ми кидалися козявками й не вписувалися в канони української тележурналістики, — каже Фоззі.
Про те, щоб зробити хіп-хоп комерційним, не йшлося. Усі хотіли засвітитися в «Обоймі», виступити на фестивалі та прилаштувати трек у загальний збірник. Фагот згадує, що саме «Rap-обойма» дала поштовх для популяризації хіп-хоп культури в Україні. З 1996-го Фагот і Флют організовують хіп-хоп фестиваль In Da House. Вхід на нього коштував два з половиною долара.
— Коли ми робили перший In Da House, із гуртяги до нас прийшло шестеро нігерійців зі своєю касетою й розірвали всіх. У нас тоді мало розумілися на репі, але такі приклади надихали.
Одним зі співорганізаторів фестивалів був і Влад Зюбан, тоді DJ Фіха Міха. Він розповідає, що In Da House виник тільки завдяки «Rap-обоймі». Вона була вікном у світ хіп-хопу, бо інтернетом тоді користувалися одиниці.
— Це були круті часи. Памʼятаю, коли адміністрація In Da House на 30 хвилин затримала відкриття. Нетерпляча публіка просто вибила вхідні двері в «Центр XXL» і почала заходити сама.
Багато виступів учасників архівувалися, а «Українська хіп-хоп асоціація» випускала збірники. Уже перші In Da House (1996—1997 роки) збирали від 400 до 1 000 людей. Вони дали поштовх до розвитку багатьох виконавців, серед яких ТНМК, «Многоточие», «Убитые Рэпом», «Шнель Шпрехен», «Зустрічна Тяга», «Туман»,«Ліон».
Коли Фагот і Фоззі переїхали до Києва в 1998 році і зняли з себе повноваження організаторів, DJ Фіха Міха спільно з промоушен-командою Green Screen Studio продовжили проводити In Da House. Пізніше вони створили міський фестиваль «ХарківРапаСіті». Кількість реп-гуртів зросла, але їм було необхідно доводити свій професіоналізм і проходити творчий відбір.
— Усі прагнули підвищувати свій рівень і з вдячністю прислухалися до конструктивної критики конкурсної комісії фестивалю. Екзаменували DJ Фіха Міха, Таньші, MC АнТоні і DJ Herb-a-lifa. Тоді молоді виконавці стали писати більш серйозні та філософські тексти. Щоправда, в 2000-х, втративши юнацький романтизм, знову скотилися до лірики про танці та бакси. Опустили рівень хіп-хопу до ширвжиткової попси. Але були й ті, кому вдалося від цього утриматися, зокрема, культові ТНМК, — каже Влад.
У 2001-му був пік розквіту In Da House. На фестиваль приїхало 50 гуртів із 20 міст СНД, а хедлайнером стала «Каста». Під час її виступу всі учасники зібралися на сцені, і вийшов найбільший за історію фесту спонтанний груповий джем.
4
Тим часом ТНМК продовжували працювати в Києві. У березні 2003-го вийшла їхня платівка «ReФорматЦія», до якої увійшли ремікси на треки з альбому «Нєформат». Гурт багато гастролює, в тому числі дає концерти в Москві та Вроцлаві. Бачачи популярність «Танків», телеканал Enter пропонує їм зняти документальний фільм про історію гурту. Проєкт назвали «ШоПопалоШоу».
Колектив записує концертну платівку Jazzy і визначається з назвою нового альбому — «Пожежі міста Вавілон». Треки «Вода» та «Вавілон» режисер Віктор Прідувалов вирішує використати у своєму серіалі для «1+1» «Весілля Барбі». У травні 2004-го колектив вирушає в концертний тур Францією і записує франкомовні версії своїх треків.
У 2005 році ТНМК потрапили у проєкт рекорд-компанії «Атлантік» — «Рок-легенди України», хоча до року ніякого стосунку не мали. До поп-музики теж, але все-таки погодилися на пропозицію Костянтина Меладзе зняти кліп із золотим складом «Віа Гри» на трек «Немає нічого гіршого». Наступним потужним відео стали «Гранули». Разом з його премʼєрою вийшов альбом «Сила», який за результатами сайтів music.com.ua і uaformat.com став золотою платівкою року. У 2006-му на церемонії ShowbizAward гурт визнали найкращим у номінації Hip-Hop and R&B.
ТНМК відзначає своє десятиліття і, за словами музичного критика і головного редактора Karabas.Live Ігоря Панасова, фокусує зусилля на інших проєктах. Фоззі починає писати книги та захоплюється сценарною майстерністю. Фагот усе більше працює на своїй студії звукозапису та озвучує Джонні Деппа у «Піратах Карибського моря».
— З 2006 року стрімкого руху ТНМК вгору не передбачалося з кількох причин. Група продовжує працювати без продюсера та паралельно успішно реалізує інші свої проєкти. Якщо ви запитаєте в ТНМК, чи вони хочуть збирати зали Палацу спорту та НСК «Олімпійського», вам чесно скажуть, що ні. У них змінилися пріоритети. Фагот серйозно зайнявся режисурою і дубляжем, Фоззі — з головою занурився у тексти. Також вони пробують себе в ролі ведучих. Фагот вів рубрику «Музика сніданку» на 1+1, а Фоззі — шоу «Великі перегони».
У 2007 році ТНМК записують саундтрек до відеопрезентації України та Польщі на Чемпіонаті Європи з футболу 2012 року. Тоді ж була презентація кліпу «Мушу йти» (режисер — Фагот, оператор — Ярослав Пілунський). Друга збірка реміксів, Reformatcia 2, виходить у 2008-му, а в 2009-му гурт записує спільний трек із легендарними Apollo 440 — “Odesa DubStep”.
2010-й став роком випуску альбому «С. П. А. М.» і великого концерту в Crystal Hall. За словами Панасова, саме з 2010-го музика ТНМК перестає бути фановою і стає соціальною та злободенною. Це одна з тих причин, чому їхня популярність не росте. Попитом завжди користується легкий продукт, над яким слухачеві не потрібно думати.
Під час Євро-2012 ТНМК грає у фан-зонах девʼяти міст і проводжає олімпійців до Лондона. У 2013-му мрія Фагота зіграти з академічним оркестром збувається.
Фоззі довго не наважувався на експеримент, але нарешті ризикує.
— Рок з оркестром грали всі: від «Океану Ельзи» до Metallica, але ніхто не поєднував симфонічну музику з хіп-хопом. У 2013-му ми їхали з концерту, і мені подзвонив мій викладач: «Олеже, чи не хочеш зіграти з оркестром «Слобожанський»? Тоді ми зрозуміли, що готові.
З початком війни на Сході України ТНМК припиняють гастролі в РФ. Відтоді вони часто дають благодійні концерти для бійців АТО й не приховують, що регулярно переказують гроші на потреби армії. У 2014 році виходить їхній альбом «Дзеркало», пронизаний темою боротьби за свободу. Критики оцінили музичний матеріал як складний і глибокий.
У 2016 році група продовжує виступати зі «Слобожанським» і відзначає двадцятиріччя спеціальним шоу «20 сезонів». Тоді ж Фагот презентує сольний кліп на пісню «Мантра», яка стала офіційним саундтреком на фільм «Сторожова застава». Фагот записує сольний альбом, а Фоззі видає нову книгу — «Супроводжуючі особи». У 2017-му ТНМК отримує нагороду «За особливі досягнення» від музичної премії Yuna, а в 2018-му презентує останній на сьогодні мініальбом «7».
Восени ТНМК знімають кліп на трек Фагота «Янголи». Режисером стала дизайнерка Ольга Навроцька. Ролик отримує сім номінацій та одну премію на La Jolla International Film Festival у Лос-Анджелесі та дві номінації на London Fashion Film Festival.
5
Музичний критик Ігор Панасов каже, що судити про затребуваність артиста на ринку можна виходячи з відвідуваності його концертів. Двадцять восьмого серпня, у будній літній день, ТНМК прийшло послухати понад три тисячі людей. Це, як вважає Панасов, непоганий результат.
— ТНМК заробили стабільну аудиторію, і вона залишається активною. Звичайно, якщо би вони поставилися до створення бренд-стратегії серйозніше, попит на них би виріс. Але треба сказати, що ніхто з українських хіп-хоперів не досягнув такого рівня популярності, як ТНМК. Завдяки їм в українців зʼявилося щеплення до хіп-хопу. Тепер наша публіка хоча б не сахається від нього, як раніше.
Незважаючи на те, що реп-виконавців стає все більше, «Танки» кажуть, що не бояться конкуренції. Вважають, що для кожного митця є тільки він і світ.
Більшість хіп-хоперів так і не вийшли за межі андеґраундної тусовки. Фагот пояснює успіх ТНМК любовʼю до музики та повагою один до одного. «Були непорозуміння, сварки, як у будь-якого колективу. Під нашу історію підходять тільки цитати з фільмів 90-х: “У нас свята місія, з нами Бог”». А потім сміється і додає: «Працює — не чіпай. Так і живемо».
Зараз фронтмени як і раніше зайняті не лише музикою. Фоззі продовжує писати сценарії, книги та пісні. Фагот займається озвученням фільмів і рекламою. Сьогодні до складу групи входить семеро учасників: Олег «Фагот» Михайлюта, Олександр «Фоззі» Сидоренко, Костянтин «Котя» Жуйков, Ярослав «Ярік» Верьовкін, Віктор «Вітольд» Корженко, Олександр Шиманський, Антон «Тонік» Батурин.
За словами солістів, у них досі щільний концертний графік. Буває, що за три дні — пʼять концертів. Виступають на сольниках, фестивалях і корпоративах. Маршрут може бути дуже незвичайним: Коломия — Париж, Лос-Анджелес — Зеленодольськ. Цього року ТНМК зняли кліп на пісню «Мій демон», який продовжує тему «Янголів». Це історія про боротьбу світлих і темних сил, яку можна накласти й на тему політики.
Наслідувати повальний тренд українського шоу-бізнесу — іти в політику — «Танки» не поспішають.
— Навесні 2019-го телефонували, запитували. Моєму товаришу, каже Фагот, пропонували створити партію. Він нас вніс у список тих, кого хотів би там бачити. Нас відразу викреслили. Сказали, ненадійні.