Тексти

У США та Великій Британії зростає ринок КБД-продукції з канабісу. Її рекламують як «ліки від усіх хвороб», але це ще треба довести

Автор:
Сергій Пивоваров
Дата:

Paul K / Flickr

У світі все більшої популярності набирає продукція з вмістом канабідіолу (КБД). З нього роблять олії, додають у їжу, напої, креми та навіть у корми для тварин. У США та Великій Британії перспектива капіталізації цього ринку становить десятки мільярдів доларів. Канабідіол — це природний екстракт канабісу без психотропного ефекту. Дослідження показують, що він може бути корисним для здоровʼя. Наразі схвалили тільки один препарат на основі КБД — сироп проти судом при епілепсії. Але деякі виробники рекламують свій продукт як «ліки від усіх хвороб». theБабель розповідає про те, як розвивається цей ринок і з якими труднощами на законодавчому рівні він стикається.

Канабідіол (КБД) — одна з двох основних речовин у канабісі. Вона забезпечує заспокійливий ефект, і на відміну від тетрагідроканабінолу (ТГК) не має психоактивних властивостей. КБД — основний інгредієнт медичної марихуани. Проте в останні роки зростає і розширюється ринок продукції з канабідіолом: олії, харчові добавки, напої, креми, рідина для електронних сигарет і вейпів, жувальні гумки.

Насамперед це стосується США — за прогнозами, у найближчі пʼять років капіталізація ринку продукції з КБД може перевищити 20 мільярдів доларів. Одна з найуспішніших компаній на американському ринку КБД — Charlotteʼs Web із Колорадо. Наступного року вона може зайняти близько 20 відсотків ринку, а до 2024 року отримувати близько 1,6 мільярда доларів щорічного прибутку.

З листопада минулого року у Великій Британії узаконили медичну марихуану, а також дозволили продавати харчові добавки з КБД, якщо їх не рекламують як ліки. Станом на сьогодні продукти з КБД вживають близько чверті мільйона британців. Згідно з останніми прогнозами, британський ринок канабісу за наступне десятиліття може зрости до 16,5 мільярда фунтів (близько 19,6 мільярда доларів).

З урахуванням таких перспектив свою присутність на американському та британському ринку поступово розширює найбільша в світі компанія з вирощування марихуани — канадська Canopy Growth Corp. Цей ринок приваблює і компанії з інших галузей. Наприклад, у Coca-Cola заявляють, що «уважно стежать за тим, як у всьому світі непсихотропний канабідіол додають до складу оздоровчих напоїв».

Основна причина популярності продуктів з КБД в тому, що їх позиціонують як корисні для здоровʼя. Дослідження останніх років показують, що КБД потенційно може допомогти при:

Минулого року американське Федеральне управління із санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів після безлічі клінічних випробувань схвалило перші у світі ліки на основі КБД. Це сироп Epidiolex, який допомагає боротися з судомами при важких формах епілепсії, як-от синдром Драве і синдром Леннокса — Гасто. Його можна призначати зокрема й дітям.

Проте масштабних контрольованих досліджень ефективності та дозування канабідіолу досі не проводили. Більшість із них дійшли максимум до тестів на тваринах.

Головна перешкода для розвитку американського ринку продукції з КБД — він досі чітко не регульований на федеральному рівні. Наприклад, минулого року в штаті Нью-Йорк фермерам дозволили вирощувати й переробляти промисловий канабіс. У ньому мінімальний вміст ТГК, але високий рівень КБД. Але на федеральному рівні цей вид досі вважається наркотиком. Тому товари з КБД офіційно заборонено не тільки продавати в інші штати, але й виробляти взагалі. Але, за словами багатьох роздрібних торгівців продуктами з КБД у штаті Нью-Йорк, Агентство з боротьби з наркотиками закриває очі на їхню діяльність, якщо вони не продають свою продукцію в інші штати.

У Британії працівники Центру медичної марихуани провели сліпе тестування 30 продуктів із КБД, які продавалися в аптеках і через інтернет. У більшості з них відсоток КБД був набагато нижчий, ніж заявлений на упаковці. А майже в половині рівень психоактивної речовини ТГК перевищував допустимі британськими законами норми.

Ще одна негативна тенденція, з якою стикається ринок продукції з КБД, — деякі компанії рекламують свої продукти як засоби від захворювань на зразок раку. Проте органи охорони здоровʼя поки що обмежуються листами з попередженнями про «необґрунтовані заяви».