Тексти

«Ми заряджені зробити це за кілька місяців». Радник в. о. голови СБУ Дмитро Дубілет — про боротьбу з рейдерством, контрабандою та про свої перспективи в політиці

Автор:
Катерина Коберник
Дата:

Дмитро Стойков / «Бабель»

Менш як два тижні тому Дмитро Дубілет став радником в. о. голови СБУ Івана Баканова. До цього він разом із бізнес-партнерами активно розвивав три проєкти: Monobank, британський фінтех-стартап Koto і київський спортклуб Smartass. Тепер половину його часу займає робота над трьома іншими проєктами — державними: боротьба з рейдерством, контрабандою і «лівим» алкоголем. За першим напрямком вже активно працює команда, куди, окрім Дубілета, входять заступник голови Офісу президента з економічних питань Олексій Гончарук, генеральний директор Директорату Мінʼюсту з прав людини Владислав Власюк та інші. Як вони планують перемогти рейдерство, чим Дубілету допомагає бізнесмен Євген Черняк і чому відомий стартапер відмовився від депутатського мандата «Слуги народу» — в його першому інтервʼю про новий досвід роботи на державу.

Ви говорили, що у свої радники вас запросив особисто Баканов. Раніше ви були знайомі?

Я з ним перетинався під час президентських виборів — він був частиною штабу. До мене кілька разів зверталися за порадою щодо організації роботи кол-центрів, ми ділилися досвідом, допомагали хлопцям створювати такі волонтерські центри.

Вам не пропонували активніше брати участь у президентській кампанії?

У них є свої круті фахівці і вони впоралися на ура. Напевно, була можливість брати участь у проєкті більш активно, але, на жаль або й не на жаль, я займаюся бізнесом. Там, де я міг допомагати малою кровʼю — намагався допомагати, але не можу сказати, що відігравав якусь ключову роль.

Вам пропонували місце в списку «Слуги народу»?

Пропонували. Відмовився. Мене депутатство не надто приваблює.

Коли ми спілкувалися востаннє, ви говорили, що робота з державою за системою iGov залишила погані спогади, але ви знову йдете працювати з держструктурою, та ще й з тією, яка сильно себе дискредитувала. Навіщо?

У тому й річ, що, змучений iGov, я нині отримую справжній кайф від того, як усе відбувається. З iGov ми працювали проти всієї системи, ми намагалися постійно лавірувати між краплями і за допомогою дипломатії щось викручувати. А зараз з тобою на одній хвилі президент, його Офіс, керівник СБУ. Якщо у тебе є чітке бачення, яким має бути проєкт, то немає жодних перешкод, аби його реалізувати.

Ви з Зеленським особисто по своїх нових проєктах зустрічалися?

Так, ми востаннє зустрічалися на позаминулому тижні, коли обговорювали проблему рейдерства.

Тобто він теж до цієї історії долучений?

Наскільки президент може собі дозволити брати участь у таких історіях. Він розуміє загальний напрямок, а наше завдання — добити цю тему.

Давайте тоді про проєкти. Перший — боротьба з рейдерством. Який план і, можливо, перші результати? Ви вже зрозуміли, як перемогти рейдерство?

Одного рецепту немає, потрібно зробити багато. Я люблю аналогію з банківськими платежами. Є проблема фроду [шахрайства] у банківських установах. Банки постійно з нею борються. Наприклад, років 20 тому операціоністи у відділеннях втратили право створювати платежі без відома клієнтів. Хоп, і шахрайство на порядок впало. Років 10 тому банки ввели sms-паролі як другий чинник авторизації при вході в інтернетбанк. Хоп, ще на порядок впало. Є низка очевидних речей, які потрібно зробити, і тоді кількість фроду впаде в рази.

Якщо ми говоримо про рейдерство, то перша проблема — зараз незаконні реєстраційні операції проводять без відома власника. Ви володієте квартирою — і раптом у вас її відняли. Наприклад, популярна схема: «чорному» реєстратору приносять підроблену постанову суду. Він, не заглядаючи до електронного реєстру, приймає це на віру і проводить операцію — віднімає у когось нерухомість або завод. Ніхто це не контролює, немає бек-офісу, що за правилом «двох рук» перевіряє цю угоду, немає повідомлення власнику.

Що ви з цим робитимете?

Один з ключових рецептів — ми спробуємо досягти того, щоб перед кожною угодою власник одержував повідомлення і міг сказати «о, зачекайте, щось тут не так». Це нетривіальне завдання, бо у нашої держави немає нормальних реєстрів, немає нормальних контактних даних тощо. Але ми зараз придумали таку штуку — спробуємо співпрацювати з Бюро кредитних історій, яке має контактні дані. Ми спробуємо вибудувати такий бізнес-процес, щоб хоча б ті угоди, які потрапляють під певний профіль ризику, припинялися, а наш бек-офіс звʼязувався з власником і уточнював: «Тут ваш завод переписують, це ви робите?»

Це перший крок вашої групи?

Один з перших кроків. У нас іде кілька паралельних процесів.

Що ще?

Багато всього. Наприклад, ми вирішуємо, як зменшити кількість реєстраторів з акредитацією. Зараз Мінʼюст запускає їх переакредитацію, і вже видно, що низка некомпетентних або непорядних людей відпадає. Одна з поширених схем, про які мені розповідали в поліції: беруть абсолютно «ліву» людину, наркомана, ведуть до того, хто видає акредитацію реєстратора, за хабар дають йому реєстрацію, відбирають ключ ЕЦП [електронний цифровий підпис] і відпускають на всі чотири сторони, заплативши 500 гривень. Далі від його імені швидко проводять усі потрібні операції.

Як цього уникнути?

Технології — відповідь практично на всі питання. Ми зараз намагаємося вибудувати технологічний процес реєстраційних дій так, щоб навіть якщо 100 тисяч наркоманів мають на руках цей ЕЦП, вони все одно не змогли б провести незаконну угоду. Про методи я вже сказав.

Скільки всі ці зміни займуть часу, і коли зʼявляться результати — пів року, рік, два?

Я боюся називати якісь терміни. Ми заряджені спробувати зробити це за кілька місяців, але хто знає. З іншого боку, ми ніколи не працювали в ситуації, коли вся влада реально готова допомагати, немає якихось прихованих інтересів. Це круто.

Як організована ваша робота, як часто зустрічається група?

Ми зараз уранці проводимо стендапи. Кожен говорить, що він робить. Наприклад, один з учасників робочої групи — нещодавно призначений голова НАІС [Національна автоматизована інформаційна система]. Він тримач усіх ключових реєстрів та IT-систем Мінʼюсту. Він керує всім цим господарством і дивиться з нами в один бік. Якщо потрібне якесь сприяння від СБУ, з цим теж стало легше. Я в таких умовах з iGov не працював.

Які у вас KPI, перед ким звітуєте?

KPI немає. Не звітую.

Якому відомству всю цю роботу запишуть в заслугу, СБУ?

Це буде заслуга всіх. Взагалі, ініціатором цього напряму був Офіс президента, зокрема [голова Офісу] Андрій Богдан, Олексій Гончарук, вони цією темою дуже захопилися. Є хлопці з Мінʼюсту, є активісти, які допомагають. Ми разом працюємо. Це не буде заслуга якогось окремого органа.

Чому темою рейдерства вирішили зайнятися першою?

Головний імпульс тут пішов від Офісу президента.

Ще один напрямок вашої роботи — боротьба з контрабандою. Тут у вас є хороший союзник — новий очільник митниці Макс Нефьодов. Що ви вже зробили, є результати?

Тут зможу розповісти менше конкретики. Якщо коротко, я дуже вболіваю за те, щоб Макс скоріше отримав усі повноваження і почав упроваджувати свої реформи. Але, з іншого боку, поки він все зробить, може минути рік-два. За нашими оцінками, вже зараз можна зробити те, що знизить корупційне навантаження на бізнес і підвищить надходження в бюджет. Сподіваюся, скоро ми оголосимо про деякі пілотні проєкти, які дозволять перевізникам працювати «по-білому» і менше платити хабарів. Ці рішення ми також разом із Максом опрацьовуємо.

Ви не називаєте проєкти — це секрет?

Поки так, деталі ще не узгоджені. Сподіваюся, що першого серпня ми запустимо перший експеримент.

Це стосуватиметься декларування вантажів?

Це стосуватиметься так званих «консолідованих вантажів, коли в одному контейнері багато різних найменувань. Зараз там цікава ситуація: такий тип вантажів легально майже неможливо ввезти в Україну — недостатньо чітко виписана процедура.

Ви розумієтеся на технологіях, суті процесів, а звідки дізнаєтеся про схеми, наркоманів і консолідовані вантажі?

Потрібно просто спілкуватися з людьми.

У вас немає якогось бек-офісу, який збирає інформацію з різних тем?

У нас є кілька дружніх організацій. BRDO — організація, яку очолював Олексій Гончарук. Вони допомагають з аналітикою, із законодавством, з юридичними питаннями. Дуже багато розумних реформ, які відбувалися в нашій країні за останні роки, були з цього офісу. Ще є Інститут прямої демократії. Я з ними працюю щодо Мінʼюсту і проблем тіньового алкоголю і сигарет — вони роблять аналітику. Людей, які готові допомагати, реально дуже багато. Наприклад, щодо нелегального алкоголю я за пів години до вашого приходу спілкувався з [головою наглядової ради холдингу Global Spirits] Євгеном Черняком. Він розповів дивовижні речі, поділився баченням, як це можна вирішувати. Воно вражаюче збігається з тим, як це бачить наша група.

Акцизи на алкоголь — ваш третій напрямок. Ви вже за ним працюєте?

Ми поки тільки формуємо робочу групу. На «лівому» алкоголі бюджет втрачає до 5 мільярдів гривень на рік. Плюс до цього — ризики для здоровʼя людей. Я сподіваюся, дуже скоро ми намітимо певну дорожню карту і вирішимо, як нею рухатися. Наскільки я розумію, 50 відсотків ринку алкоголю зараз у тіні, з них 40 — це підприємства «Укрспирту», які лівачать, і ще 10 — це контрабанда через «зеленку» [через ріки, гори, вразливі ділянки кордону]. Очевидно, що в першу чергу слід розібратися з «Укрспиртом».

До вашої групи можуть увійти люди на кшталт Черняка, учасники ринку?

Група — це люди, які безпосередньо щось роблять, але ми, звісно, будемо просити порад у виробників, які реально зацікавлені в тому, щоб не було «лівого» алкоголю.

Хто зараз ваші головні союзники в цій роботі?

Олексій Гончарук був головним ініціатором усього цього руху. Тому, відповідаючи на ваше запитання, — Льоша і Офіс президента в цілому.

Ви тепер половину робочого часу фактично витрачаєте на роботу на державу, не на бізнес. Допускаєте, що підете в політику?

Політика загалом може бути цікавою, але тільки якщо там є якісь правильні проєкти.

Тобто теоретично йдеться не про парламент, а, імовірніше, про виконавчу владу?

Так, цікаво щось робити.