У «Шереметьєво» згорів лайнер Sukhoi Superjet компанії «Аерофлот»: 41 людина загинула, шестеро — в лікарнях з опіками. Усе, що наразі відомо
- Автор:
- Костя Андрейковець
- Дата:
Слідчий комітет РФ
У неділю, 5 травня, в московському аеропорту «Шереметьєво» згорів літак Sukhoi Superjet 100 «Аерофлоту». Борт із 78 пасажирами рухався за маршрутом «Москва — Мурманськ», але повернувся в аеропорт через 25 хвилин після зльоту через відмову радіозвʼязку. Причина проблем поки невідома, влада розглядає три версії: удар блискавки, несправність літака або недостатня кваліфікація пілотів і диспетчерів. При посадці в літаку почалася пожежа, внаслідок якої загинула 41 людина, а близько 10 отримали опіки. У Росавіації кажуть про проблеми SSJ 100 — тільки за 2018 рік з цими лайнерами сталося 13 інцидентів. А іноземні покупці почали відмовлятися від цієї моделі ще минулого року через складнощі з ремонтом після введення економічних санкцій проти Росії.
Увечері 5 травня в московському аеропорту «Шереметьєво» здійснив аварійну посадку літак Sukhoi Superjet 100 компанії «Аерофлот», який прямував до Мурманська. Він вилетів із «Шереметьєво» о 18:03, і вже через 20 хвилин пілоти доповіли авіадиспетчерам про проблеми радіозвʼязку, які виникли, за їхніми словами, після удару блискавки. Лайнер повернувся в аеропорт вильоту, але при заході на посадку двічі вдарився об злітно-посадкову смугу та загорівся. Вогонь охопив задню частину фюзеляжу та двигуни. Палаючий борт проїхав кілька сотень метрів до повної зупинки. Після жорсткої посадки екіпаж викинув рятувальні трапи, завдяки яким лайнер покинули 33 пасажири. Загалом на борту перебували 78 осіб, включно з пʼятьма членами екіпажу. Внаслідок катастрофи 41 людина загинула у вогні.
Що сталося?
Пілоти рейсу SU1492 заявили, що коли під час польоту в літак влучила блискавка, почалися проблеми зі звʼязком. Він то зникав, то був переривчастим, після чого командир екіпажу вирішив повернутися в аеропорт. Ще кілька хвилин екіпаж спілкувався з диспетчерами резервним каналом, але незабаром відмовив і він. Пілоти повідомили про аварійну посадку за пʼять хвилин до заходу на смугу.
Літак приземлявся на великій швидкості і в центрі смуги. Пілоти керували ним у ручному режимі, оскільки системи електронного управління й автоматики перестали працювати. При першому торканні смуги літак «дав козла», після чого його ніс нахилився вперед і вдарився об землю. Від удару вибухнули баки з пальним, яке літак не встиг використати. Вогонь охопив хвіст лайнера та двигуни, у які, ймовірно, потрапили елементи стійки шасі.
В «Аерофлоті» повідомили, що евакуація пасажирів зайняла 55 секунд, при нормативі для аварійної ситуації у 90 секунд. При цьому пожежна техніка прибула до місця інциденту не відразу. Покинути палаючий лайнер змогли чотири члени екіпажу і пасажири, які перебували у 12 перших рядах з 19. Внаслідок аварії 41 людина загинула у вогні, близько 10 отримали опіки й отруїлися продуктами горіння.
Поки не ясно, чому пожежники і медики аеропорту вчасно не відреагували на аварійне повідомлення. За нормативом час прибуття пожежної та санітарної техніки до місця посадки літака з повними баками пального не перевищує трьох хвилин. Також не зрозумілі дії диспетчерів, які були зобовʼязані ще до заходу Superjet на смугу повідомити про НП в екстрену службу реагування.
Які версії події?
Зараз Слідчий комітет Росії розглядає три версії авіакатастрофи: недостатня кваліфікація пілотів і диспетчерів, несправність літака або несприятливі метеоумови. Порушено кримінальну справу за ч. 3 ст. 263 КК РФ про порушення правил безпеки повітряного транспорту, що спричинило смерть двох чи більше осіб.
Представник «Аерофлоту» заявив, що командир SSJ 100 налітав 1 400 годин на цьому типі літаків. Загальний стаж польотів у командира екіпажу — 6 800 годин.
Як літак захищений від блискавок?
Близькомагістральний пасажирський літак Superjet 100 рейсу SU1492 вироблений у російській компанії «Сухой» у серпні 2017 року. У прес-службі «Сухого» заявили, що борт SU1492 пройшов останнє техобслуговування у квітні 2019 року, а це означає, що система захисту від блискавок теж перевірялася. Крім того, літак проходить ретельні перевірки перед кожним вильотом.
Кожен пасажирський літак оснащений системою скидання статичної електрики для захисту від ударів блискавки. За один політ лайнер може зібрати кілька блискавок і зазвичай це не призводить до збоїв приладів. Екіпажі за допомоги системи контролю можуть «глушити» дії блискавки.
Система грозозахисту компенсує внутрішній заряд, який накопичується під час роботи турбін, захищає електроніку та корпус літака та не допускає появи іскри в паливній системі.
Які проблеми були з Sukhoi Superjet 100?
За даними МТУ Росавіації, за 2018 рік із Sukhoi Superjet 100 сталося 13 авіаційних подій — 12 інцидентів і шість пошкоджень повітряного судна. Крім того, у 2017 році було зафіксовано шість аварійних випадків на «Сухому».
А в 2012 році Superjet 100 потрапив в авіакатастрофу над Індонезією, тоді загинули 37 пасажирів і 8 членів екіпажу. Девʼятого травня 2012 року борт RA-97004 виконував показовий політ, але через 25 хвилин після вильоту з Джакарти врізався в гору Салак на острові Ява. До катастрофи призвів збіг обставин — неправильні дії екіпажу (відсутність даних про місцевість і неуважність) і надмірна завантаженість індонезійських диспетчерів.
Що кажуть покупці?
За станом на 21 квітня 2019 року побудовано 186 літаків SSJ 100, з них три для статичних випробувань і 182 льотних примірники, зокрема пʼять передсерійних. Основним експлуатантом є авіакомпанія «Аерофлот» — майже 50 машин у парку. Також літаки цієї моделі купували мексиканська авіакомпанія Interjet і бельгійська Brussels Airlines, а ірландський перевізник CityJet у 2016—2017 роках за програмою лізингу отримав сім одиниць.
Sukhoi Superjet 100 спочатку називали «технічною солянкою», оскільки 70 відсотків його деталей — іноземного виробництва. Французькі компанії робили двигуни, а італійські — бортову електроніку. Трохи менше за 10 відсотків складників — американського виробництва.
Через відсутність мережі з обслуговування і ремонту літаків SSJ 100 авіакомпанії-покупці почали нести збитки, оскільки їм доводилося довго чекати запасні деталі. Це також впливало на частоту польотів літаків цієї моделі, що зрештою призводило до нерентабельності його використання. Далися взнаки й антиросійські санкції, які ускладнили роботу «Сухого» із західними виробниками.
У 2018 році Interjet зажадав від «Сухого» 40 мільйонів доларів пені. Мексиканському перевізнику довелося розібрати на запчастини чотири з 22 літаків, щоб ремонтувати інші. Бельгійці відмовилися від Superjet, які орендували в CityJet, також через проблеми з ремонтом. Ірландці у лютому 2019 року відмовилися від семи літаків через брак запчастин. У CityJet заявили, що повернуть Superjet виробнику.
Якими будуть компенсації?
Постраждалі в катастрофі та сімʼї загиблих отримають виплати від страхових компаній, місцевої влади та компанії «Аерофлот». Авіакомпанія готова виплатити сімʼям загиблих по пʼять мільйонів рублів (2,02 мільйона гривень). Влада Підмосковʼя готова виплатити сімʼям загиблих жителів області по два мільйони рублів (811, 7 тисячі гривень) і по одному мільйону рублів (405 тисяч гривень) жителям інших регіонів. Представники влади Мурманської області та Москви збираються виплатити родичам загиблих жителів своїх регіонів по одному мільйону рублів, постраждалим — по 500 тисяч рублів (202,9 тисячі гривень). Страхові компанії «Альфастрахування» і СОГАЗ можуть виплатити до двох мільйонів рублів за загибель пасажира і по 25 тисяч рублів (10,2 тисячі гривень) на похорон.