«Граємо брудно? Ок, я готовий». Американський політтехнолог Джейсон Смарт пояснює, навіщо Порошенко вплутався у стадіонну гру Зеленського
- Автор:
- Євген Спірін
- Дата:
«Бабель»
Розмови про те, що два фіналісти першого туру виборів повинні зустрітися на дебатах, почалися відразу після оголошення результатів екзит-полів, увечері 31 березня. Петро Порошенко першим оголосив, що готовий дебатувати з Володимиром Зеленським. Той погодився. А через два дні кандидати почали робити сильні ходи, розраховані на публіку. Зеленський запропонував Порошенку дебатувати на стадіоні «Олімпійський» і зажадав здати аналізи на наркотики. Порошенко спробував перехопити ініціативу: він запропонував здавати аналізи в медпункті «Олімпійського». Шостого квітня кандидати здали аналізи в різних місцях; в обох у крові не знайшли слідів наркотичних речовин. Сьогодні Порошенко запропонував провести дебати 14 квітня; Зеленський заявив, що дебати відбудуться 19 квітня. Передвиборче шоу триває вже тиждень. Про те, навіщо Зеленський і Порошенко в нього вплуталися, на прохання theБабеля розповідає американський політтехнолог Джейсон Смарт, який спеціалізується на Південній Америці, Азії та країнах Європи, зокрема й Україні.
Якщо ти вийшов на перше місце з великим відривом, як Зеленський, то найкраща тактика політичної кампанії — це мовчати. Але Зеленський вирішив пограти з Порошенком. Від цього він нічого не втрачає. А от Порошенко змушений грати, причому грати за правилами Зеленського. Я думаю, у другому турі Зеленський набрав би близько 58 відсотків, а Порошенко тільки 30. Зараз Зеленський точно виграє, тому Порошенку вигідно шоу. Йому залишається лише ризикувати, йти до кінця, що він і робить: здає аналізи, кличе опонента на стадіон тощо. Це шанс для Порошенка. Він повинен показати, що не боїться грати на полі Зеленського, що готовий воювати. Йому не варто говорити: «У нас є правила дебатів, у нас є закони про вибори». Йому має бути однаково: «Граємо брудно? Ок, я готовий».
У США такі кампанії теж є, будь-які вибори — це гра. Як стати цікавішим за конкурента? Як зробити так, щоб усі читали новини про тебе? Як змусити думати про себе? Потрібно шукати свою «фішку» — наприклад, можна бути трохи смішним. Дебати на стадіоні — це якраз смішно. Їх подивиться багато людей. Це і є потрібний результат — увага виборців. Упевнений: ті, хто люблять Зеленського, не відвернуться від нього через шоу з дебатами на стадіоні. Як і прихильники Порошенка — їх не відлякує кампанія перед другим туром. Більше того, тим, хто не вирішив, за кого голосувати, теж усе це подобається.
Якщо Зеленський на дебатах скаже дурість або якось схибить — це може його дискредитувати та зменшити його рейтинг. Але це навряд чи станеться. Навіть якщо дебати будуть масштабними, не вся країна їх дивитиметься. Навіть важливі дебати дуже популярних кандидатів дивляться не більше пʼятої частини громадян. Наприклад, рекордні за переглядами за всю історію США дебати між Гілларі Клінтон і Дональдом Трампом дивилися 80 мільйонів людей з 330 — тобто лише 24 відсотки.
Якби вибори проходили сьогодні, то другий тур точно виграв би Зеленський. Ще два роки тому я говорив, що Тимошенко не вийде у другий тур, і якщо знайдеться людина не з політики, то вона виграє і в Порошенка. Я думав, що це буде Святослав Вакарчук. Але у Порошенка є ще 13 днів, щоб обернути ситуацію на свою користь.