11 днів до виборів президента. Ми дістали закриті інструкції для агітаторів Порошенка. У них просять знищувати рекламу конкурентів і видавати себе за інших
- Автор:
- Марія Жартовська
- Дата:
Артем Марков / Дар'я Светлова / «Бабель»
У розпорядженні theБабеля опинилися детальні інструкції для десятків тисяч агітаторів і менеджерів, які працюють на передвиборчу кампанію президента Петра Порошенка по всій країні. Частина документів із грифом «для внутрішнього користування» стосуються трьох «польових» проектів і детально описують, що, коли та як потрібно робити агітаторам. На відміну від інструкцій, що дають на руки самим агітаторам, в документах з обмеженим доступом описані специфічні завдання. Учасники польових проектів повинні обманювати виборців, видаючи себе за тих, ким вони не є, організовано знищувати рекламу кандидатів-конкурентів і працювати у звʼязці з представниками місцевої влади. Масштабна агіткампанія за Порошенка не закінчена — усі три польові проекти тривають. Попереду — мобілізація лояльних виборців і агітація тих, хто не визначився напередодні другого туру. Якщо чинний президент до нього потрапить.
Польова робота над кампанією Порошенка почалася раніше, ніж він заявив, що балотуватиметься. Згідно з документами, що є в нашому розпорядженні, до 1 грудня повинні були запрацювати обласні штаби, до 7 грудня — міські та районні. Після цього тренери-модератори навчали спеціально відібраних волонтерів, старших волонтерів і бригадирів.
«Волонтерами» агітаторів у всіх інструкціях називають невипадково. Як зʼясували журналісти, цей термін мав переконати виборців, що агітатори працюють безкоштовно. Насправді за свою роботу прості польові «волонтери» отримували 400 гривень на день.
За оргроботою, навчанням, фінзвітністю і можливою корупцією на місцях стежать контролери. Їх призначає Центральний штаб — по одному на область. Вони ж контролюють три проекти польової кампанії: «Точки агітації» (ТА), «Мобільні агітаційні групи» (МАГ) та «Від дверей до дверей». Ми розповімо про деталі кожної з них.
«Точки агітації»
Мета цього проекту — розгорнути передвиборчу кампанію в містах і райцентрах. Завдання: роздати агітаційні матеріали, донести меседжі кампанії, забрендувати територію і сформувати базу даних прихильників Порошенка. Простіше кажучи, йдеться про агітаційні намети.
За інструкцією, намети потрібно встановлювати в містах з населенням понад сім тисяч і у всіх райцентрах. Ідеальні місця — зупинки, ринки, торгові центри та центральні вулиці. Кожна точка — це брендований намет, штендер з агітінформацією, прапор, стіл, стілець і дві папки-планшети. Волонтерів теж двоє. Режим роботи — сім днів на тиждень, по чотири години на день. У кожної точки — свій графік.
Робота волонтерів суворо регламентована. Після монтажу ТА вони повинні надіслати фото наметів безпосередньому керівникові. Основне завдання волонтерів — під час агітації виявити серед перехожих лояльних до кандидата людей і отримати їхні особисті дані: ПІБ, адреса реєстрації та номер телефону. Тим, хто погодиться поділитися цією інформацією, волонтери вручатимуть «цінні подарунки» — обкладинку для паспорта, календар, значок та інші сувеніри. Є в інструкції і норма для волонтера на день — зібрати дані не менше чотирьох прихильників кандидата. З намету — вісім. Усю зібрану інформацію волонтери щодня передають своїм керівникам, а ті — операторам баз даних.
Вимог до волонтерів багато, але більшість з них стандартні: українське громадянство, вік — старше 18 років, симпатії до кандидата, комунікабельність, стресостійкість. На телефоні волонтера має бути встановлений месенджер Viber, щоб надсилати фото. Хороші кандидати на цю роботу — вчителі, пенсіонери, колишні військові та журналісти на пенсії. Ідеальний варіант — комунікабельна жінка за 40 років, якій подобається Порошенко.
Волонтер повинен стежити за своїм зовнішнім виглядом, акуратно і не вульгарно вдягатися. Від нього має приємно і нейтрально пахнути. «Не забувайте про свіжість дихання. Мʼятна цукерка стане в нагоді. Памʼятайте: в очах виборців ви — обличчя кандидата», — вказано в інструкції.
Волонтерам на робочому місці заборонено брехати про кандидата, спілкуватися в месенджерах і соцмережах, курити, розмовляти з журналістами, проходити повз викинутої агітпродукції кандидата — її потрібно прибрати, пояснювати щось відносно ТА поліцейським, представникам податкової чи інших держорганів.
Роботу волонтерів контролюють і організовують бригадири. Щоб ним стати, потрібно мати українське громадянство, досвід роботи в ТА, симпатизувати Порошенку і вміти працювати з людьми. Бригадири підбирають волонтерів, навчають їх, домовляються про зберігання наметів і стежать, щоб агітматеріалів вистачало на всіх. Один бригадир відповідає максимум за 15 наметів.
«Мобільні агітаційні групи»
Завдання цього проекту — охопити агітацією села, проконтролювати якість роботи сільських волонтерів проекту «Від дверей до дверей», знайти прихильників Порошенка, зібрати та знищити агітматеріали інших кандидатів. Строки реалізації — з 20 січня по 29 березня (перший тур виборів) і з 11 по 19 квітня (другий тур).
Одна МАГ — це 18 осіб (без водія). Рекомендується, щоб чоловіків і жінок в групі було порівну. Крім сіл, МАГи працюють у населених пунктах, де мешкають до десяти тисяч виборців. Кожна група розрахована на два сільських райони і працює циклами. Один цикл — десять днів. На маршруті щодня працюють 12 волонтерів, 6 відпочивають. У кожній групі є старший волонтер.
Роботою і навчанням МАГів керує менеджер. Якщо в області понад 10 груп, йому належить мати помічника. Вимоги до менеджерів невисокі. З технічних навичок — робота в Excel і здатність відстежити місцезнаходження волонтера через його мобільний. Менеджери також безпосередньо знищують агітацію інших кандидатів, яку збирають старші волонтери.
МАГи, за інструкцією, повинні пересуватися на брендованому в кольори кампанії автобусі Мерседес-Спринтер. На практиці команди агітаторів їздили і на старих бусах без брендингу. У селах автобуси зупиняються в людних місцях, і два волонтери працюють в режимі точки агітації прямо біля автобуса. Решта, розділившись по парах, обходять виборців. Під час агітації волонтери збирають підписи за ініціативи кандидата. Увесь процес контролюють старші волонтери.
В інструкції зазначено, що до складу кожної МАГ менеджер обовʼязково повинен включити одного-двох представників місцевого самоврядування з території, де працює група (депутата обласної, районної рад, голову громади, старосту). Список кандидатур від місцевих громад готує заступник начальника обласного штабу з польової роботи. За яких умов представники місцевої влади працюють на кандидата і що буде у разі їхньої відмови, в інструкції не вказано.
Кожна мобільна група протягом першого туру кампанії повинна щонайменше двічі побувати в кожному населеному пункті виділеного району. Між першим і другим турами виборів МАГи повинні приїхати ще раз.
Одна з важливих частин роботи волонтерів — збирати, фотографувати, передавати керівництву або знищувати агітацію конкурентів. Цим займаються практично всі учасники проекту. Розповідати про це стороннім, як і про інші технології роботи МАГів, учасникам груп заборонено за інструкцією.
«Від дверей до дверей»
Мета проекту — виявити лояльних виборців, мобілізувати їх у день голосування і «завербувати» нових прихильників напередодні другого туру виборів. Агітатори працюють по секторах з населенням приблизно в 500 виборців. Увесь процес розділений на чотири хвилі.
Перша хвиля (20 січня — 15 лютого): на цьому етапі волонтери мали виявити та зібрати особисті дані виборців, які підтримують президентський курс на НАТО та ЄС. Фізично пропонувалося підписати звернення від народних депутатів від області з вимогою підтримати ініціативу президента і внести потрібні зміни до Конституції. В областях, де підтримка НАТО нижча за 40 відсотків, пропонувалося збирати підписи лише за рух до ЄС.
«Виборці, які підтримують ініціативу президента України, — потенційно лояльні виборці. Їх фіксують у журналі обходу і базі даних як прихильників. У майбутньому вони складатимуть основу мобілізаційного резерву виборців. Під час обходу волонтери виявляють лояльних «своїх», нейтральних і «чужих» виборців і фіксують ці дані в спеціальних журналах», — йдеться в інструкції.
Як заохочення кожен виявлений прихильник Порошенка отримував «стильну» обкладинку для паспорта з проєвропейським гаслом у стилі брендбуку виборчої кампанії.
Друга хвиля (27 лютого — 15 березня): волонтери повинні були посилити перший контакт новою інформацією та розширити коло прихильників. Зробити це їм пропонували, доставивши лист від президента як голови Ради регіонального розвитку (РРР). Агітатор при цьому повинен був обдурити співрозмовника і представитися волонтером РРР.
Зміст цієї маніпуляції в тому, щоб повʼязати у свідомості виборця президента і зміни в країні на краще. Цей звʼязок, згідно з документом, бачать лише чотири відсотки українців, а 50 відсотків вважають прогрес заслугою місцевої влади.
Кожен виборець отримував у конверті два листи — переліки вже реалізованих і запланованих ініціатив. За отримання конверта необхідно було розписатися і потім, за бажанням, заповнити анкету прихильника кандидата.
Третя хвиля (20—29 березня) триває зараз: волонтери знищують агітацію інших кандидатів і обходять лише своїх виборців. Їх просять не забути прийти на вибори і дарують настінний календар з мобілізаційним гаслом і виділеними датами першого і другого туру виборів президента. Головний аргумент для тих, хто не визначився, — «усі голосують, потрібно піти та підтримати».
Четверта хвиля (5—19 квітня) почнеться, якщо Порошенко вийде у другий тур. Головні завдання цього етапу: мобілізувати проти конкурента всіх можливих виборців, поширити мобілізаційний випуск газети та знищити агітматеріали іншого кандидата.