ONUKA відіграла великий концерт у Києві, після якого візьме паузу. theБабель побував на концерті та пояснює, чому він важливий
- Автор:
- Лєна Ковальчук
- Дата:
Володимир Шуваєв / «Бабель»
7 грудня у Києві відбувся концерт гурту Onuka, на який прийшло більше пʼяти тисяч людей. Це наймасштабніший концерт за всі пʼять років існування колективу. У листопаді гурт вирушив у тур містами України, де відіграв 14 концертів.
Із самого початку Onuka позиціонували себе як електро-фолк гурт. І якщо в першому кліпі фолк проявлявся тільки в кобзі, то зараз звучання колективу стало більш насиченим і доповнилося тромбоном, валторною, трембітою, варганом, бандурою і навіть бугаєм — це музичний інструмент, що нагадує ревіння бугая. Київський концерт можна вважати не тільки підбиттям річних підсумків для колективу, але й головним звітом за їх пʼятирічну історію. На ньому гурт відіграв свій останній альбом — Mozaїka.
Onuka змогла обʼєднати різноманітну аудиторію — від підлітків у джинсах з рваними колінами до жінок і чоловіків у класичному одязі. І ті, й інші зібралися, щоб послухати виступ у київському клубі Stereo Plaza, на сцені якого музиканти грали вперше.
Солістка Ната Жижченко починала з того, що була учасницею київського електронного гурту Tomato Jaws, де співала зі своїм братом. Тоді вона називала себе Ната Томата. У 2013 вона пішла з Tomato Jaws, щоб створити гурт Onuka. Їй допоміг у цьому Євген Філатов, який виступає під псевдонімом The Maneken. Філатов є саунд-продюсером групи, чоловіком Жижченко, а також співавтором пісень з усіх трьох альбомів. Ната Жижченко не приховує, що Філатов — повноцінна частина колективу Onuka, і під час київського концерту навіть присвятила йому пісню «Хто».
Масова аудиторія дізналася про гурт після їх виступу на конкурсі «Євробачення» 2017 року, де вони були запрошеними гостями. Виступ тоді вирізали з української телетрансляції та запустили рекламу, але 44 європейські країни його все ж показали. Наступного дня ролик з виступом на YouTube подивилися мільйон людей.
Попередній київський концерт, у квітні 2018 року, Onuka давала в Жовтневому палаці — у залі майже на дві тисячі сидячих місць. Виступ відбувся за участю Національного академічного оркестру народних інструментів (НАОНІ), а разом із солісткою на сцені одночасно перебували кілька десятків музикантів. Глядач був змушений сидіти, хоча музика, яку грає Onuka, не вʼяжеться з сидінням у концертному залі, навіть якщо за спиною солістки — оркестр народних інструментів.
На київському концерті гурт показав, як мінімалістичний електронний фолк може розгойдувати клубний майданчик. Ще за десять хвилин до початку зал не повний, але коли колектив виходить, вільно підійти до сцени вже не можна — тут не менше пʼяти тисяч глядачів. Концерт починається з першої пісні останнього альбому групи — Mozaїka. Разом із солісткою Натою Жижченко на сцені ще десять музикантів, більшість із них грають на кількох інструментах одночасно. Сама вона — на дрім-драмі, семплері та сопілці.
Звук чистий, багато пісень наживо звучать навіть повніше, ніж в альбомі Mozaїka. За спинами музикантів висить великий екран, на якому постійно транслюється відеоряд, що подекуди нагадує світлове шоу з концертів Kraftwerk і Chemical Brothers. На ньому і зроблено головний акцент — видно, що його довго готували. На пісні Arka, присвяченій Чорнобилю, над залом навіть починають кружляти літаючі тарілки.
На повільних піснях публіка обговорює, наскільки хороший концерт, але на динамічних і танцювальних у гру не завжди включається і танцює мляво. Чого не скажеш про Нату Жижченко. Зовні холодна і відсторонена у своїх відео, на сцені вона постає зовсім іншою: активно рухається і взаємодіє відразу із десятком музикантів.
На пісні Misto слухачі дістають телефони з кишень і починають знімати відео в Instagram, коли грають Vidlik — хтось навіть свистить. Найвдаліший хід концерту — транслювати слова пісень на величезному екрані. Тоді зал починає підспівувати.
У перервах Ната Жижченко говорить про необхідність сортування та переробки сміття. Вона дуже переймається проблемами екології — навіть останній кліп Strum знімали на сміттєвому звалищі у Підгірцях. А пісню All Friends Ната Жижченко присвячує співакові Кузьмі, який загинув у автокатастрофі.
Поруч зі мною стоїть жінка, яка прийшла сюди з дочкою. Та хитрістю затягла її на концерт і сказала, що вони йдуть слухати оркестр. «На такі оркестри я готова дивитися вічно», — підсумовує жінка.
За словами музичного критика і головного редактора видання Comma Сергія Кейна, у всіх альбомах групи Onuka безумовно відчувається почерк Філатова. The Maneken виявився талановитим продюсером. На відміну від того, що було в Tomato Jaws, Onuka виглядає концентрованим і продуманим проектом зі своєю історією.
Mozaїka, як вважає Кейн, звучить насиченішою і танцювальнішою, ніж два попередніх альбоми гурту. Вона бере слухача ритмом і драйвом, хоча в ньому немає очевидних хітів на кшталт пісень Misto і Vidlik. Змінилася якість семплів, аранжування стали більш насиченими, звук гучнішим — зрозуміло, що ця музика розрахована на великі майданчики. Можна сказати, що проект Onuka зростає, і музика пишеться під великі зали. Єдиний негативний момент: у новому звучанні дещо загубилася жвавість і тонкість соковитої електроніки в поєднанні з народними інструментами — нова Onuka стала більш механічною.
Шоу в клубі Stereo Plaza стало гучним, воно підкреслило, що артистка вже не така стримана, як раніше і готова до великої публіки. На неї позитивно вплинули виступи на міжнародних фестивалях влітку цього року: на Sziget Festival в Угорщині і на Pohoda Festival у Словаччині. Під час виступів на великифестивальних майданчиках видно, що вона зросла як артист і, напевно, буде рухатися до європейського слухача.
Після виступу на «Євробаченні» Onuka засвітилася в європейський чартах електронної музики, а її композиції стали купувати на стрімінгових сервісах. Шоу показало, що локальний ринок замалий і затісний для технічних амбіцій гурту. Відомо, що у них достатньо великий технічний райдер і вони не хочуть розмінюватися на дрібниці — погоджуються їздити лише з повною концертною програмою. В Україні робити це нерентабельно, а розширення гастрольної карти за рахунок європейської публіки зможе вирішити це завдання.
Наступні концерти, навесні 2019 року, Onuka відіграє в Німеччині, Нідерландах, Чехії та Угорщині.