Тексти

Організатори фестивалю «86» звинуватили в корупції заступника директора Українського центру культурних досліджень. theБабель розібрався у звинуваченнях

Автор:
Лєна Ковальчук
Дата:

Facebook / 86

Фестиваль «86» проходив у Славутичі з 2014 року і щороку збирав до трьох тисяч гостей. У 2018 році його організатори виграли грант на 500 тисяч гривень від Міністерства культури. Посередником між відомством і фестивалем виступив Український центр культурних досліджень (УЦКД). 28 жовтня представники фестивалю заявили про корупцію і опублікували запис, на якому заступник директора УЦКД Євген Ковальський нібито вимагає відкат у сумі 30 тисяч гривень. Директор Центру каже, що зараз справою займаються адвокати. Якщо звинувачення не підтвердяться, на організаторів фестивалю чекає адміністративна або кримінальна відповідальність.

Як зʼявився посередник між Міністерством культури і фестивалем

Держава обіцяла виділити гроші вже після фестивалю і за умови, що будуть інші спонсори. Організатори «86» Ілля Гладштейн і Надія Парфан кажуть, що про умови їх не попередили.

Між організаторами фестивалю «86» та Міністерством культури у березні зʼявилася дочірня організація — Український центр культурних досліджень. За наказом Міністерства культури її представники повинні були затверджувати кошториси та виплачувати гроші підрядникам фестивалю.

Креативний директор фестивалю Надія Парфан каже, що її команді не пояснили, як правильно оформлювати ці кошториси. Організатори фестивалю не могли зрозуміти, скільки грошей у бюджеті і як його розписувати. В УЦКД відмовилися від листування електронною поштою і запропонували всі питання вирішувати під час особистих зустрічей. Це не сподобалося організаторам фестивалю.

Facebook / 86

Що кажуть організатори

За два тижні до початку фестивалю, 25 квітня 2018 року, у організаторів відбулася розмова з Євгеном Ковальським, який курирував проведення фестивалю з боку УЦКД. Він повідомив, що планує самостійно вивести 30 тисяч гривень з бюджету на невідомого підрядника, який не надавав послуг фестивалю. Організатори розцінили це як спробу отримати відкат.

Розмову записали на диктофон. Надія Парфан у коментарі theБабелю підтвердила, що після цього приходила до директора УЦКД Ірини Френкель, розказала про запис і попросила відсторонити Ковальського від проекту «86». До її слів серйозно не поставилися — Ковальський продовжив працювати.

У Френкель інша версія. За її словами, Парфан повідомила про те, що Ковальський вимагав відкат, але при цьому послухати сам запис у кабінеті й обговорити ситуацію відмовилася.

Facebook / 86

Що кажуть в УЦКД

Ірина Френкель спростовує слова організаторів фестивалю «86»: вона ще в березні попередила їх про те, що оплата буде проведена за фактом виконаних робіт. Кошториси повертали на доопрацювання більше 10 разів через неправильне, на думку Мінкульту, оформлення.

Щоб отримати гроші, організатори спочатку повинні були надати УЦКД всі документи й акти виконаних робіт. Але організатори не надали їх навіть через місяць після події. Директор УЦКД каже, що після фестивалю Громадська організація «86» (ГО) в особі Надії Парфан та Іллі Гладштейна дистанціювалася від УЦКД, і документи довелося діставати через Славутицьку міськраду, яка була співорганізатором події.

У УЦКД кажуть, що вже перевели на рахунки підрядників фестивалю 467 тисяч гривень. Ще 33 тисячі гривень поки не перераховують тому, що відсутні підтверджувальні документи.

«До перших кошторисів організатори вписували зарплату куратора або бухгалтера, а такі виплати не передбачені постановою Кабміну про порядок розподілу бюджетних коштів [за програмою 1170]. А в деяких статтях витрат ми помітили ознаки подвійного фінансування [коли одна послуга оплачувалася двічі з різних джерел фінансування]», — розповіла theБабелю директор УЦКД.

«Одним із підрядників фестивалю була сама Надія Парфан, яка виписала собі оплату за послуги фото- та відеозйомки. І мова йде про 30 тисяч гривень», — додала Ірина Френкель.

Facebook / 86

Вона також каже, що Ковальський технічно не міг отримати відкат, оскільки всіх підрядників до кошторису могли вносити лише організатори (що підкріплюється їх листами, печатками ГО «86» і підписами). Запис вона чула, але вважає, що його достовірність можуть підтвердити тільки експерти, якщо отримають повну версію розмови.

«Ковальський сказав мені, що та його розмова з організаторами тривала більше години, а тому слова в опублікованому фрагменті здаються мені вирваними з контексту», — говорить директор УЦКД Френкель.

Facebook / 86

Що тепер?

Міністр культури доручив відсторонити Євгена Ковальського від виконання службових обовʼязків, створити комісію та розпочати службове розслідування. Щоб розслідування принесло результати, УЦКД повинен отримати повний запис розмови. Після консультацій з юристами комісія відправила кілька офіційних запитів із повідомленням на адресу ГО «86» та на імʼя організатора фестивалю «86» Надії Парфан. Станом на 14 листопада УЦКД відповідей не отримував.

УЦКД найняв адвоката, щоб закінчити службове розслідування. Ірина Френкель підтвердила, що за чинним законодавством організатори не зможуть проігнорувати адвокатський запит і протягом пʼяти днів зобовʼязані надати повну версію запису. Запит буде відправлено 14 листопада.

Представники ГО «86» Ілля Гладштейн і Надія Парфан не зверталися до правоохоронних органів. Але сказали, що отримали запит від УЦКД на надання запису.

«Ми не ставимо собі за мету покарати окрему людину, яка є ланкою системи, а хочемо домогтися структурних змін. Зараз ми не можемо дозволити собі оплачувати послуги кваліфікованого юриста і більше розраховуємо на залучення громадськості та ЗМІ до обговорення подібних випадків», — сказала Надія Парфан.

Після виходу матеріалу представники ГО «86» Надія Парфан та Ілля Гладштейн спростували інформацію про те, що ставили свої підписи та печатки на будь-яких документах.

«Ця інформація не відповідає дійсності: організатори фестивалю взагалі не виступали стороною у процесі отримання грошей — УЦКД заключав договори безпосередньо з підрядниками фестивалю. Ми передавали проекти кошторисів та договори підрядників до УЦКД, але жодних підписів на документах ми не ставили і не бачили, який саме кошторис ішов у казначейство», — додали Парфан і Гладштейн.