Новини

Transparency: Рівень корупції в Україні такий, як у трьох країн Африки, однак менший, ніж у Росії

Автор:
Олена Мельник
Дата:

The National Anti-Corruption Bureau of Ukraine Follow / Flickr

Україна піднялась на десять сходинок у світовому «Індексі сприйняття корупції» за 2018 рік, який 29 січня оприлюднила міжнародна антикорупційна організація Transparency International.

«Україна дещо покращила свої показники. Її результат — 32 бали та 120 місце серед 180 країн. Таким чином, Україна здобула ще 2 бали та піднялася на 10 місць (результат за 2017 рік — 30 балів, 130 місце)», — йдеться у дослідженні.

Ключовим показником індексу є кількість балів, а не місце в рейтингу. Мінімальна оцінка (0 балів) означає, що корупція фактично підміняє собою державу, максимальна (100 балів) свідчить про те, що корупція майже відсутня в житті суспільства. Індекс оцінює корупцію лише в державному секторі

Україна з-поміж своїх сусідів змогла обійти лише Російську Федерацію (28 балів, 138 місце). Натомість решта мають вищі оцінки: Польща — 60, Словаччина — 50, Румунія — 47, Угорщина — 46, Білорусь — 44, Молдова — 33 бали.

120 місце в рейтингу Україна розділила разом з трьома африканськими країнами: Ліберією, Малі та Малаві. Найбільшу кількість балів в рейтингу, а отже й найменший рівень корупції мають Данія, Нова Зеландія, Фінляндія, Сінгапур, Швеція, Швейцарія, Норвегія, Нідерланди, Канада, Люксембург, Німеччина та Велика Британія. Ці країни отримали понад 80 балів.

«Якщо ситуація з корупцією в Україні продовжить змінюватися такими темпами, то наздоганяти ту ж саму Польщу доведеться не одне десятиліття. Влада повинна, а громадянське суспільство давно готове подвоїти зусилля на цьому шляху», — зазначив виконавчий директор «Трансперенсі Інтернешнл Україна» Андрій Боровик.

Також зазначається, що прогрес останніх років відбувся переважно завдяки реформам, які почалися ще у 2014 році. Однак антикорупційний процес досі стримує брак політичної волі влади.

У дослідженні виділили такі основні проблеми:

- У 2018 році Україна ухвалила законодавство про створення Антикорупційного суду, але його повноцінний запуск перенесено на 2019 рік.

- Не було посилено Національне антикорупційне бюро України. Детективи НАБУ так і не отримали права на власну «прослушку». Натомість зміни до законодавства ускладнили проведення експертиз в кримінальних провадженнях.

- Тиск на активістів та журналістів так і не припинився. Страшним прикладом цієї тенденції стало вбивство Катерини Гандзюк.

- Не створено умов для перезапуску Національного агентства з питань запобігання корупції.

- Анонсована автоматична перевірка електронних декларацій фактично не має практичного сенсу, оскільки НАЗК не отримало доступу до деяких державних реєстрів.

- Служба безпеки України та Національна поліція не позбулися функції боротьби з економічними злочинами. Службу фінансових розслідувань досі не створено.