Кіберспорт популярний в Україні з кінця 90-х, а команда Na`Vi — одна з кращих у світі. Офіційно його визнали тільки зараз. Це залучить інвестиції, а в школах зможуть проводити турніри

Автор:
Катя Мещерякова
Редактор:
Євген Спірін
Дата:
Кіберспорт популярний в Україні з кінця 90-х, а команда Na`Vi — одна з кращих у світі. Офіційно його визнали тільки зараз. Це залучить інвестиції, а в школах зможуть проводити турніри

Karolina Uskakovych / «Бабель»

Кіберспорт існує в Україні з кінця 1990-х. Тоді команди ще не їздили на турніри і брали участь в невеликих змаганнях у компʼютерних клубах. Згодом, у 2009 році в Україні зʼявилася організація Natus Vincere, або Na`Vi, яка кілька разів займала призові місця на міжнародних турнірах і вважається однією з найкращих команд у світі, а в середині липня цього року готель «Дніпро» купив Олександр Кохановський, щоб проводити там кіберспортивні заходи. Проте Міністерство молоді та спорту визнало кіберспорт офіційним видом спорту лише сьомого вересня 2020 року. Бабель поговорив із главою федерації Артуром Ермолаєвим і розповідає, що означає це визнання, як розвивався кіберспорт в Україні і чому це допоможе економіці.

Сьомого вересня кіберспорт визнали офіційним видом спорту в Україні. Відтепер спортсмени і спортивні клуби можуть розраховувати на державну підтримку, федерація зможе проводити офіційні змагання, спортсмени отриматимуть розряди, а у школах і університетах можуть відкривати відповідні відділення.

У змагань з відеоігор є всі формальні ознаки «звичайного» спорту: команди, вболівальники, турніри, єдині правила і трансляції. При цьому професійні змагання проводяться не з усіх компʼютерних ігор. Є критерії — наприклад, гравці спочатку повинні бути в рівних умовах, а під час гри має бути можливість продемонструвати командну роботу і швидкість реакції.

Для кіберспортивних змагань обирають стратегії та шутери. Спортсмени збираються в команди і тренуються. Найпопулярніші кіберспортивні ігри: Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive або CS:GO, League of Legends, Overwatch, Fortnite. Змагання з цих ігор збирають найбільше глядачів і залучають спонсорів.

Перші мережеві ігри та змагання виникли ще наприкінці девʼяностих — на початку нульових. Найчастіше це були невеликі турніри без призів, які проводили в компʼютерних клубах. На міжнародні турніри навіть найздібніші команди та гравці їздили рідко, тому що не було грошей на перельоти та постійні тренування.

На світовій кіберарені Україна засвітилася після створення Natus Vincere, або Na`Vi, у 2009 році. За наступні кілька років команда посіла кілька призових місць з Counter-Strike 1.6 на міжнародних турнірах, а найбільшим успіхом стала перемога команди на першому міжнародному турнірі з Dota 2 — The International у 2011 році. Тоді пʼятірка кіберспортсменів виграла мільйон доларів. У 2012 і 2013 роках українські геймери посіли друге місце на тому ж турнірі. У 2017 році в Україні відбулися дві великі події — Всеукраїнський онлайн-турнір CyberStar League з Dota 2 і Міжнародний турнір з Dota 2.

У березні 2020 року українська команда з клубу Natus Vincere перемогла в IEM Katowice — великому чемпіонаті з Counter-Strike: Global Offensive (CS: GO). Команда виграла 250 тисяч доларів. А в січні 2019 року киянина Олександра s1mple Костильова визнали найкращим гравцем світу в CS: GO.

Зараз в Україні є Федерація кіберспорту, вона існує як громадська організація та є членом Міжнародної федерації. Її засновник і голова Артур Єрмолаєв каже, що федерація буде подаватися на отримання статусу національної. «Це дозволить розвивати кіберспорт, як будь-який інший спорт — гравці зможуть отримувати кандидата в майстри спорту або майстра спорту, ми зможемо створити національну збірну, у гравців будуть тренери і тренувальні бази», — каже Єрмолаєв.

Офіційний статус дозволить організовувати загальнонаціональні турніри, шкільні та університетські ліги. Ще для гравців сформують загальнонаціональний рейтинг, він показуватиме прогрес кожного спортсмена для міжнародної спільноти. «Із визнанням кіберспорту [офіційно] у нас вийде вибудувати повноцінну спортивну організацію — з гравцями і тренерами. Як будь-який футбольний клуб, наприклад. Клуб буде укладати контракт з гравцем, платити йому зарплату і премії залежно від результатів», — пояснює Єрмолаєв.

В Україні є кіберспортивна інфраструктура — турнірні платформи, постачальники послуг і програмного забезпечення. Оскільки кіберспорт визнали офіційно, індустрія буде розростатися, зʼявляться нові робочі місця, а підприємці платитимуть податки. Заступник міністра цифрової трансформації Олександр Борняков назвав кіберспорт «фундаментальним елементом сучасної цифрової культури». Він сподівається, що це поповнить бюджет країни.

Кіберспорт залучає великі інвестиції. Світові доходи галузі у 2019 році становили 1,1 мільярда доларів. Цей показник зростає — роком раніше виручка була на 27 відсотків меншою. У 2022 році очікують, що доходи в індустрії зростуть до 1,8 мільярда доларів.

У липні 2020 року Фонд держмайна виставив на аукціон і продав за 1,1 мільярда гривень готель «Дніпро» у центрі Києва. Новим власником став Олександр Кохановський — саме він заснував українську організацію Natus Vincere. У готелі планують створити Кіберспортивну академію для освітніх проєктів та Кіберспортивну асоціацію, щоб обʼєднати ключових гравців ринку. Однак угода ще не завершена — у кінці серпня Окружний адмінсуд отримав кілька позовів, в яких приватизацію готелю просять скасувати.