Президент доручив Михеїлу Саакашвілі зробити життя бізнесу простішим. Його офіс простих рішень склав дорожню карту. У ній — структура, команда і головна мета

Автор:
Марія Жартовська
Дата:
Президент доручив Михеїлу Саакашвілі зробити життя бізнесу простішим. Його офіс простих рішень склав дорожню карту. У ній — структура, команда і головна мета

Сніжана Хромець / Артем Марков / «Бабель»

Сьомого травня Володимир Зеленський призначив Михеїла Саакашвілі головою виконкому Національної ради реформ. Його заступником став відомий IT-підприємець Олександр Ольшанський. Нацраду створили 2014 року, щоб координувати реформи, але на початку 2018-го її роботу заморозили. На базі Нацради Михеїл Саакашвілі створив недержавну структуру — Офіс простих рішень і результатів. За місяць він провів десятки зустрічей з бізнесменами, депутатами і посадовцями та представив кількох членів команди. До кінця травня в Офісу зʼявилися три локації: у Кабміні, в Офісі президента і концертно-виставковому центрі «Парковий», неформальному штабі партії «Слуга народу». Розповідати докладно про роботу Офісу його керівники поки не хочуть. Виконавчий директор Марія Барабаш прогнозує, що детальна інформація зʼявиться після першого засідання Нацради — його дату незабаром призначить президент. До цієї зустрічі в Офісі простих рішень склали дорожню карту з принципами майбутньої роботи. Кореспондент «Бабеля» Марія Жартовська поспілкувалася з джерелами, знайомими з цим документом. Вони розповіли про ключові цінності, конкретні завдання і ноу-хау Офісу Саакашвілі.

NurPhoto / Contributor

Структура

Двадцять шостого травня Facebook-сторінку Нацради реформ перейменували — тепер вона називається «Офіс простих рішень і результатів». Деякі ЗМІ написали, що Саакашвілі перейменував Нацраду. Насправді це не так. Згідно з дорожньою картою Офісу, виконком працює з двома організаціями: державною — Нацрадою реформ, і недержавною — Офісом простих рішень. До держструктури входять президент, глава його Офісу, премʼєр-міністр, віцепремʼєри, секретар РНБО, голова Нацбанку, спікер парламенту, голова виконкому Михеїл Саакашвілі та його заступник Олександр Ольшанський.

Також до державної Нацради входять представники «Спілки українських підприємців», EBA («Європейської бізнес асоціації»), CEO Club і Американської торговельної палати в Україні. Для обговорення окремих питань Офіс залучатиме голів профільних парламентських комітетів і міністрів.

Структура недержавного Офісу складніша. Планується, що його роботу контролюватиме наглядова рада і незалежний аудитор. Саму організацію розділять на окремі офіси — виконавчий, міжнародний, комунікаційний і законодавчий.

Етапи роботи

Згідно з дорожньою картою Офісу, команда Саакашвілі планує працювати за алгоритмом з восьми пунктів. Ось короткий опис цього алгоритму: Офіс обговорює реформу з президентом, після цього разом з експертами і громадськістю формулює її головні завдання, виносить напрацювання на засідання Нацради реформ, отримує схвалення президента і контролює реалізацію реформи. Загалом до кінця 2020 року заплановано шість засідань Нацради. Головна тема першого, за словами Саакашвілі, — реформа митниці. У планах — обговорити дерегуляцію і реформу Державної архітектурної інспекції.

Синиця Олександр / УНІАН

Завдання

Наприкінці травня на зустрічі з представниками Американської торговельної палати Саакашвілі розповів про головні пріоритети роботи Офісу: реформувати митницю і суди, запустити Київський міжнародний фінансовий центр, який залучатиме іноземні інвестиції, спростити процедури і скасувати закони, які заважають бізнесу («регуляторна гільйотина»). Крім цього, за дорожньою картою, Офіс реформуватиме Державну архітектурно-будівельну інспекцію, лібералізує трудове законодавство і спростить підключення до електромереж. За дорученням президента команда Саакашвілі вже розробляє поправки до Податкового кодексу.

Розібратися з головними завданнями в Офісі розраховують у 2020 році. У планах на 2021 рік — запустити Київський фінансовий центр, ліквідувати 500 регуляцій для бізнесу та скоротити адміністративний держапарат.

Команда

Згідно з планом дій Офісу, зараз у команді 17 осіб, включно з Саакашвілі й Ольшанським. Публічно Офіс вже представив виконавчого директора Марію Барабаш і куратора міжнародних відносин і судової реформи Поліну Чиж. Вона фахівець з питань кримінальної юстиції, у минулому працювала в Національному антикорупційному бюро й Офісі генерального прокурора. Барабаш — співзасновник «Спілки українських підприємців» та інвестиційної компанії A7 Capital.

За взаємодію з бізнесом у команді відповідає Юрій Мироненко. Його в Офіс запросив Михеїл Саакашвілі. Мироненко розповів «Бабелю», що зараз він займається оргпитаннями і готує кілька ініціатив, які обговорять на засіданні Нацради реформ. «Із часом, коли нас стане більше, обовʼязки можуть розподілити інакше, але, найімовірніше, саме я буду приділяти більше часу взаємодії з бізнесом», — прогнозує Мироненко.

Олександр Ольшанський — заступник Саакашвілі.
Юрій Мироненко відповідає за взаємодію з бізнесом.

Олександр Ольшанський — заступник Саакашвілі. Юрій Мироненко відповідає за взаємодію з бізнесом.

Соколовська Інна / УНІАН; Мироненко Юрій / Facebook

Також в Офісі, згідно з дорожньою картою, є два аналітики — колишній радник премʼєра Володимира Гройсмана Юрій Федчишин і заступник головного редактора «Forbes Україна» Володимир Ланда. На дострокових парламентських виборах 2019 року Ланда балотувався під 20 номером списку партії Саакашвілі «Рух нових сил». Сам журналіст співробітництво з Офісом на регулярній основі заперечує. За його словами, він знає там «деяких людей» та іноді з ними спілкується. «Я б не назвав це системною допомогою», — розповів він у коментарі «Бабелю».

Також у команді працюють чотири юристи, дві людини відповідають за операційну діяльність, ще дві — за взаємодію зі ЗМІ, по одній — за найм і цифрові технології.

У майбутньому штат Офісу має зрости. У команді є вакансії юристів, бухгалтера, керівника напрямку, оператора. Пʼятого червня, за словами Марії Барабаш, команда запланувала перший тімбілдінг.

Цілі, KPI та цінності

Про головні цілі та принципи Офісу неодноразово публічно розповідав Саакашвілі. З одного боку, організація допомагає президенту та його Офісу налагодити діалог з бізнесом, з іншого — підтримує бізнес і робить його життя комфортним. Серед цінностей Офісу — патріотизм, проактивність, відповідальність, справедливість і компетентність.

Ключовий вимірюваний результат роботи — Україна повинна потрапити в ТОП-20 країн у рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business. У дорожній карті Офісу не вказано, коли Україна повинна досягти цього результату. У будь-якому випадку плани Офісу більш амбітні, ніж премʼєр-міністра Дениса Шмигаля: його мета — ТОП-30 рейтингу. У 2020 році Україна поліпшила свої позиції на сім пунктів і посіла 64 місце в Doing Business.

Гроші

Через плутанину зі структурою Нацради й Офісу простих рішень у журналістів багато запитань щодо фінансування цих організацій. Насправді всі члени Нацради працюють безоплатно — на громадських засадах. Гроші на утримання недержавного Офісу, розповідає знайоме з його роботою джерело, надходитимуть через громадську організацію «Офіс простих рішень і результатів». Згідно з cистемою YouControl, цю організацію 3 червня 2020 року заснували Михеїл Саакашвілі та його заступник Олександр Ольшанський. Імена донорів, які будуть підтримувати Офіс фінансово, Марія Барабаш пообіцяла незабаром назвати.

Також в Офісі пообіцяли, що на всі запитання «Бабеля» про плани роботи команди Саакашвілі 9 червня зможе відповісти заступник голови виконкому реформ Олександр Ольшанський.