«Як жити, якщо ти зрозумів, що веган». Ми відвідали найбільший книжковий ярмарок і дізналися, що весь світ читатиме наступного року — розповідає видавець Світлана Павелецька

Автор:
Світлана Павелецька
Дата:
«Як жити, якщо ти зрозумів, що веган». Ми відвідали найбільший книжковий ярмарок і дізналися, що весь світ читатиме наступного року — розповідає видавець Світлана Павелецька

Andreas Arnold / Bloomberg via Getty Images

Щороку в середині жовтня книжковий ярмарок у Франкфурті збирає видавців, письменників і читачів з усього світу — у виставковому комплексі Messe Frankfurt монтують понад сім з половиною тисяч стендів, приходять 285 тисяч відвідувачів і майже десять тисяч журналістів. У Франкфурті видавництва укладають контракти на книги, які ще не видані (а інколи навіть ще не написані). Саме тут стає ясно, які теми будуть представлені на полицях магазинів найкраще: екологія, булінг, Голокост, криза біженців, ґендер. Партнер видавництва «#книголав» Світлана Павелецька зʼїздила на цьогорічний ярмарок. На прохання theБабеля вона розповідає про занепад світового книжкового бізнесу (ніякого занепаду немає) і теми, які визначать літературну моду в найближчому майбутньому.

«Ми всі — Грета» — свідчить напис на стенді одного з найбільших у світі дитячих видавництв. На стенді намальована Грета Тунберг в національних кольорах Швеції, на всю стіну. Поруч підпис — Вecome a climate activist («Ставай активістом клімату»). Видавництво випустило книжку-комікс, яка надихне дітей рятувати планету. За перші два дні ярмарку воно продало права на 14 територій.

Frances Lincoln Children's Books

Інше видавництво вже кілька років робить збірки «великих і незгодних»: «30 дівчат, які змінили світ», «30 вчених, які підірвали систему», «30 воїнів, які змінили історію». Цього року воно випускає нову книгу з цієї ж серії — «20 зелених героїв, які рятують планету». За перші два дні — 18 угод.

«Ця книга допоможе охолодити планету». «50 способів зменшити забруднення». «Харчування в часи змін клімату». «Хлопчик, який вирішив врятувати планету». «Пластиковий пакет, що вбив океан». Сотні, у буквальному сенсі слова, книг для дітей і дорослих на тему екологічного активізму та зміни клімату. Це очевидний головний тренд 2019 року. Так само очевидно, що він протримається не більше року. У Західній Європі та Північній Америці достатньо року роботи, щоб заробити на теми максимальну кількість грошей і наступного вийти з чимось новим, але не менш актуальним і несамовитим.

Hachette Children’s Group

«Хлопчик на задній парті» — книга про сирійського біженця Ахмета, якого розлучили з сімʼєю, — у 2018 році була найпопулярнішою новинкою на Франкфуртському книжковому ярмарку. А сама тема біженців — найпопулярнішою.

За рік до цього в тренді були книги про Голокост. Для дітей від трьох років і старше — комікси, «картонки», великі романи та маленькі історії. Практично на кожному стенді будь-якого видавництва стояли історії людей, які вижили, або книги про жахи тих часів.

Ще одна велика тема 2017 року — булінг у всіх його проявах. Для малюків до трьох років — історії в картинках. Для старших дітей — повчальні оповідання. Для підлітків — драми та трилери. Для дорослих — напівсоціальні романи. Але все це — про булінг, про те, яким він буває і що можна з цією проблемою робити.

Крім книг про екологію і зміну клімату, в асортименті видавництв залишаються й вічні теми: ґендер, кулінарні моди та догляд за тваринами.

Magination Press

Книги про ґендер стали популярними давно, головним трендом вони були ще десять років тому, але досі опиняються в списках головних новинок кожного видавництва. Наприклад, комікс «Право обирати туалетну кімнату» для дітей пʼяти років розповідає, що вони самі можуть визначати, до якої статі себе відносити. Книги про те, як адаптуватися в суспільстві, якщо ти транссексуал, історії про кохання в різних конфігураціях — це вже не новинки, вони просто є у всіх.

Magination Press

Якщо минулого року головним трендом кулінарних книг були смузі у всіх проявах, то цього року їхнє місце зайняли вегани. «Веганське Різдво». «Як не втратити друзів, якщо ти став веганом». «Як жити, якщо ти зрозумів, що веган». Вегани перемогли всіх — і смузі, і торти, і навіть простих вегетаріанців. А книги про життя з тваринами розповідають про те, «Як підготувати улюбленця до відходу» і «Як створити у тварини почуття глибокої прихильності».

Pavilion Books

Цей набір тем ніколи не буде популярним у нас. За цими трендами нам не встигнути. Поки ми придивимося до них, подумаємо над ними, перекладемо українською — увесь світ вже обговорюватиме щось інше. Але є, звичайно, і ті напрямки, де ми йдемо ступінь у ступінь разом з іншими.

Насамперед це художні книги про Першу і Другу світові війни. Щороку на цю тему видається близько тисячі романів. Представлений минулого року «Татуювальник з Аушвіцу» був проданий на 46 територій, зокрема на Україну. Автор одразу ж написала сіквел, який, звичайно, виглядає трохи менш щирим, але вже не менш успішний — на тих самих 46 територіях. «Подорож Цилки» — книга, яка розповідає вже про ГУЛАГ, — вийде у 2020 році.

Zaffre

Видавці пояснюють популярність тематики просто: люди втомилися жити в постійному страху, втомилися бачити війну в новинах і хочуть знати, що всі війни закінчуються. Історії кохання, навіть у найстрашніших декораціях, вдвічі популярніші, якщо крім романтики, нагадують, що у будь-яких жахів є фінал.

Як і раніше, охоче купують скандинавські трилери та детективи. У світі вже продано понад сто мільйонів книг шведа Стіга Ларссона і понад сорок мільйонів книг норвежця Ю Ньосбе. Книги шведа Фредріка Бакмана тільки в його рідній країні продаються тиражами від мільйона примірників. В Україні всі троє — абсолютні хіти.

Український інститут книги

Торік світовий книжковий ринок заробив понад 112 мільярдів доларів і постійно зростає. Люди читають більше, видавці постійно пропонують нові тренди та теми на наступний рік. Український ринок теж розвивається. Не настільки стрімко, і гроші на ньому обертаються на порядки менші, навіть якщо рахувати в гривнях. Але за пʼять років ми увійдемо в один ритм з рештою світу, видавці привозитимуть не тільки любовні історії та детективи, але й важливі річні тренди — а читачі їх купуватимуть. Без читачів — не працює.

Boris Roessler / picture alliance via Getty Images