Iʼm so XTRA. Три сестри-афроукраїнки з Харкова — за пʼять хвилин зірки українського хіп-хопу. Профайл theБабеля

Автори:
Юліана Скібіцька, Лєна Ковальчук
Дата:

В Україні відроджується хіп-хоп — лише цього року зʼявилися кілька артистів цього жанру, які стали (або стануть) новими хіп-хоп зірками. Навесні цього року три сестри-афроукраїнки з Харкова — Бетті, Сіона і Міріам Ендале — зібрали групу Fo Sho. У їхньому активі всього кілька пісень і один кліп, але вони вже встигли виступити на фестивалі Atlas Weekend, а восени готують реліз першого альбому. Редакторка theБабеля Юліана Скібіцька на прикладі Fo Sho розповідає, як артисти-початківці досягають популярності. Фотографії — Юлія Вебер, спеціально для theБабеля.

FoSho: у центрі Бетті, ліворуч — Сіона, праворуч — Міріам.

Юлія Вебер / «Бабель»

Девʼятого червня на YouTube-каналі групи Fo Sho зʼявився їхній перший офіційний кліп на пісню “Xtra”. У ньому вони грають на музичних інструментах, заходять у стоматологічний кабінет, а в кінці йдуть по червоній доріжці. «Я унікальна, я хизуюсь своїм кольором обличчя — люби або ненавидь мене», — співають сестри в приспіві. Через кілька днів про цю пісню у своїй передачі «#@)₴?$0» згадав ведучий «Телебачення Торонто» Майкл Щур (Роман Вінтонів). Півторахвилинний сюжет став кращою рекламою для тоді ще не дуже відомої групи — на канал підтяглися підписники, більшість — саме з YouTube-каналу «Телебачення Торонто».

Режисер кліпу — Сергій Вейн, який працює з українською співачкою Maruv. Саме він знімав кліп на пісню “Drunk Groove”, у якого зараз понад 128 мільйонів переглядів на YouTube. У кліпу Fo Sho показники значно скромніші — 177 тисяч переглядів, але його особливого й не просували. Зараз це найпопулярніше відео на каналі Fo Sho з семи завантажених. «Це сильно, сучасно, цілком на рівні ключових зірок, — коментує роботу Fo Sho головний редактор Karabas Live Ігор Панасов. — Для мене це, мабуть, один із двох-трьох головних дебютів цього року в Україні».

Сіона

Юлія Вебер / «Бабель»

1

Український хіп-хоп наразі переживає другий ренесанс. Перший, як і багато чого в українській музиці, був у нульових. Тоді в Україні були популярними групи «Тартак», ТНМК, «Вхід у змінному взутті», з якої почалася карʼєра Потапа, який пішов у поп-індустрію. При цьому український хіп-хоп існував відокремлено від світових трендів, пояснює Ігор Панасов. «Це був такий собі поп хіп-хоп, тобто мікс і рок-музики, і класичного мейнстріму. Наприклад, пісня «Гранули» ТНМК — це звичайна поп-балада», — говорить він.

Перші серйозні розмови про відродження українського хіп-хопу почалися після появи гурту «Курган і агрегат» — у 2014 році, коли їхній кліп «Курган — Лове (Love)» швидко став вірусним. Але це складно назвати чистим хіп-хопом — своєю головною фішкою «Курган» зробив суржик та естетику села, яка зберігається в усіх піснях гурту. Справжньою ознакою того, що хіп-хоп в Україні справді існує, стала alyona alyona.

Юлія Вебер / «Бабель»

Колишня вихователька дитячого садка в райцентрі Київської області прославилася випадково — у 2018 році виклала перший кліп на пісню «Рибки». Це вдала пародія на реперів, яка особливо колоритно виглядала у виконанні плюс сайз співачки. Як і гурт Fo Sho, Альону помітив Майкл Щур і згадав про неї у своїй програмі. Колеги і батьки засуджували Олену за її захоплення, вона звільнилася з дитячого саду — як стверджує, за власним бажанням і переїхала до столиці. З того часу Альона — головна хіп-хоп співачка країни. Зараз вона записала альбом, їздить з концертами Україною, про неї пишуть зарубіжні медіа, а її кліпи стабільно набирають не менш ніж мільйон переглядів.

Щоб стати популярним, потрібно не тільки (і не стільки) писати хорошу музику та тексти, але й грамотно розробити легенду особистості артиста. Ігор Панасов пояснює на прикладі Альони, як це повинно працювати: «Нікому нічого не треба пояснювати: вихователька, бодіпозитив, провінція — усі ключові теги. І круті тексти, і змістовна особистість». У Fo Sho, на перший погляд, є всі задатки для успіху: три афроамериканки з Харкова, які теж виступають за бодіпозитив, — але цього поки що недостатньо, стверджує Панасов. У менеджменту, за його словами, цілком зрозуміле завдання — поступово розповісти історію дівчат, хто їхні батьки, де вони народилися. «Є всі ознаки того, що це сучасний сюжет: чорношкірі артистки в країні, де за толерантність ми тільки боремося».

Бетті

Юлія Вебер / «Бабель»

2

У своїх інтервʼю Бетті, Міріам і Сіона зізнавалися, що іноді почуваються трохи чужими в навколишньому середовищі. Вони народилися в родині віруючих лікарів — тому Бетті вчилася на медика, а музикою їй доводилося займатися потайки. У 14 років вона пішла в місцевий Палац піонерів поруч із домом, навчалася там музики, а за це безкоштовно працювала на міських концертах. Молодшим сестрам пощастило більше: середня Міріам з шести років займалася скрипкою, молодша Сіона з пʼяти грала на фортепіано. Кліп “Xtra” — це, по суті, їхня скорочена біографія. Старша, Бетті, після навчання кілька років працювала стоматологом, тому сестри зʼявляються з бормашинами в стоматологічному кабінеті.

Бетті повністю пішла в музику в 2016 році: вона звільнилася з клініки, стала педагогом з вокалу, у січні минулого року переїхала в Київ. Розспівувала Наталю Могилевську, була бек-вокалісткою у Таянни. Одразу після переїзду вона замислилася про те, щоб зібрати свою групу. Сестри й раніше писали музику, намагалися виробити свій «стільочек». До хіп-хопу прийшли не відразу. «Ми робили щось схоже на соул, я хотіла показати свій голос, — пояснює Бетті. — Писала хаус, і попсятину теж могла». У січні сестри вирішили, що потрібно збиратися в групу.

Юлія Вебер / «Бабель»

До переїзду в Київ Бетті вже знала, що їй більше подобається хіп-хоп. Вона познайомилася з майбутнім саунд-продюсером групи. Ним став Вова Stan — київський аранжувальник, який працює з молодими артистами. Вони познайомилися випадково, через подругу Вови, разом з якою Бетті орендувала квартиру. Вова в розмові з theБабелем згадує, що перша ж зустріч його дуже вразила: «На одному диханні разом тут же записали пісню». Вона не вийшла в широку ротацію, але Вова Stan і Бетті вирішили співпрацювати далі.

Зараз сестри живуть на два міста: Бетті постійно в Києві, а Сіона й Міріам у Харкові. Міріам навчається в університеті на двох спеціальностях — готельна справа й економіка, Сіона тільки закінчила школу. Пісні записують у Києві. Рано чи пізно весь гурт, напевно, переїде в столицю.

Міріам

Юлія Вебер / «Бабель»

3

Сестри називають одна одну «братами» — це своєрідне відсилання до американської хіп-хоп культури. Fo Sho дослівно перекладається як «точно», але слово Sho — це спроба підкреслити українську належність. Бетті каже, що з дитинства слухала, зокрема, Usher і знала, що зрештою прийде до хіп-хопу. «Коли я почала займатися творчістю, була впевнена, що це [хіп-хоп] саме воно! І ми пасуємо візуально».

Свій перший концерт Fo Sho провели в одному з пивних барів Харкова в лютому 2019 року. На нього прийшли близько ста людей, але сестри пояснюють, що клуб маленький, більше б там і не помістилося. Зараз, як розповідає саунд-продюсер групи Вова Stan, Fo Sho працює над записом альбому, а відразу після нього планується тур не тільки українськими містами, але й за кордоном. Швидше за все, новий альбом вийде восени — щонайменше три сингли для нього вже написані.

Юлія Вебер / «Бабель»

Улітку Fo Sho виступили на кількох українських фестивалях: на Kabaka fest у Києві, на фестивалі в Маріуполі і на Atlas Weekend. Щоб потрапити на Атлас, потрібно було пройти відбір — сестри відправили закритим посиланням ще неопублікований кліп “Xtra”. «Вони [організатори] відреагували і сказали, що нас досі хитає, нам класно», — згадують Fo Sho. Виступити на Атласі для них було особливо важливо — вони фанатки репера A$AP Rocky, який на фестивалі так і не зʼявився. Утім, важливіше за все те, що завдяки фестивалям сестри напрацювали свою поки що невелику, але стійку аудиторію і розраховують збільшити її з виходом альбому.

Музичні експерти вважають, що у Fo Sho є всі шанси закріпитися на ринку. Зараз вони активно входять в колаборацію з іншими успішними артистами: у липні вийшов спільний кліп з Maruv — ще однією молодою співачкою, для якої скандал на Нацвідборі на «Євробачення» став поштовхом до успіху. «З Бетті працювати класно. Ми з нею давно дружимо. І колись, ще у Харкові, я з нею займалася танцями, а вона зі мною — вокалом», — описувала свою співпрацю з Fo Sho Maruv. Сестри кажуть, що особливо не вкладають гроші у своє просування — і якщо це справді так, у них попереду багато роботи, каже Ігор Панасов. «Для пісень важливою є меметичність — коли рядок або навіть два слова потрапляють у важливий запит аудиторії. Так сталося з групою «Казка», з Jerry Heil. У «Время и Стекло» в кожній пісні — кілька мемів. Ці два елементи [легенда і меметичність] виноситимуть нагору то одних людей, то інших, і постріли відбуватимуться за рахунок точкових пісень. Мені зараз складно уявити артиста, який буде просуватися за рахунок великих альбомів».

«Може зараз бомбоне, а може і ні, і тоді навіщо засмучуватися, — міркують Fo Sho. — Але ми вже амбітні дівчатка. Чим більше — тим краще».

Юлія Вебер / «Бабель»