Швеція заново дослідить залишки порома «Естонія», що затонув із сотнями людей на борту. Альтернативні версії говорять про спланований вибух

Автор:
Дмитро Мрачник
Дата:
Швеція заново дослідить залишки порома «Естонія», що затонув із сотнями людей на борту. Альтернативні версії говорять про спланований вибух

Alan / Flickr

Восени 1994 року в Балтійському морі затонув розважальний пором «Естонія» разом із 852 людьми. Судно тримало курс із Таллінну до Стокгольма, аж поки не потрапив у шторм та не затонув біля берегів Фінляндії. Рятувальникам вдалося забрати лише 137 вцілілих — всі інші були замкнені всередині або померли через переохолодження у крижаній морській воді.

Через 26 років після трагедії уряд Швеції вирішив провести повторний огляд судна, оскільки підводні зйомки продемонстрували дірки в корпусі, які до того ніхто не помічав, повідомляє Reuters.

Alan / Flickr

У дев’яностих роках серед шведів популярною розвагою був відпочинок у столиці Естонії, яка нещодавно здобула незалежність від СРСР. Пором «Естонія» перевозив сотні охочих відпочити в колишній радянській республіці та розважав їх музикою, танцями, шведським столом, алкоголем та можливістю кермувати на палубі власними автівками.

Пором затонув приблизно на половині шляху до Швеції під товщею води у 85 метрів.

Трагедію спільно розслідували уряди Швеції, Фінляндії та Естонії. Чиновники назвали кораблетрощу нещасним випадком та звинуватили в усьому погану погоду — за їхніми висновками, через високі хвилі та несправність візора на пором потрапило багато води, що призвело до втрати балансу судна. «Естонія» потонула менш ніж за годину, пише History.

Museoviraston Kuvakokoelmat / Flickr

Проте з висновками про нещасний випадок погодилися не всі. Багато друзів і членів сімей загиблих на борту «Естонії» вважали, що судно затонуло через дірки, які з’явилися внаслідок вибуху чи зіткнення з підводним човном. Протягом наступних років з’явилося безліч теорій щодо катастрофи, які заперечували офіційну версію подій.

За однією з конспірологічних версій, пором затопили російські спецслужби, оскільки він перевозив з Естонії до Швеції кілька вантажівок радянської військової техніки, звідки її мав забрати американський військовий літак. Нібито колишні офіцери КДБ не хотіли, щоб досягнення радянської військової промисловості потрапили на Захід.

Ця теорія пояснює затоплення спланованим вибухом на борту судна. За іншою теорією, одразу після катастрофи з залишків «Естонії» прибрали візор, як головний доказ зіткнення із чимось під водою. Ще одна версія говорить про торпеди, випущені з російського підводного човна.

Museoviraston Kuvakokoelmat / Flickr

Більшість альтернативних теорій про катастрофу, як наслідок політичної змови, походить від праворадикальної спільноти Швеції, одна з них стосується німецького лівого видання. Також через десять років після трагедії колишній службовець морської митниці Швеції заявив, що пором дійсно кілька разів використовували для таємного транспортування радянської військової техніки.

За словами Леннарта Генрікссона, який прослужив на митниці 38 років, перевезення зброї було погоджено на найвищому рівні, і він отримав вказівку не обшукувати певну машину. Таким чином пором «Естонія» якось перевіз військову електроніку, яку він особисто бачив. Це повторювалося кілька разів, аж поки пором не затонув. Чиновник мав копії документів машини і за ними встановив, що нею володіла компанія Ericsson.

18 грудня уряд Швеції заявив, що дозволить провести підводне дослідження решток порома, оскільки в цьогорічному документальному фільмі каналу Discovery Network продемонстрували підводну зйомку, де на правому борті «Естонії» видно два раніше непомічених отвори.

Правоохоронні органи Швеції зазначають, що вивчення відеозаписів, на яких видно отвори, ще не доводять помилковість офіційної версії щодо причин трагедії, проте необхідно провести новий огляд решток «Естонії» та закрити всі питання.