Дослідження: гриби з Чорнобиля можуть захищати космонавтів від радіації

Ангеліна Шеремет
Дослідження: гриби з Чорнобиля можуть захищати космонавтів від радіації

Mike Petrucci / Unsplash

Група дослідників з Університету Північної Кароліни в Шарлотті та Стенфордського університету виявила, що гриби, які виросли в середині реактора Чорнобильської АЕС, можуть живитися радіацією й захищати астронавтів у космосі від неї. Про це повідомляє CNet.

Щоб захистити космонавтів, вчені вивчали організм, який виявили в одному з найбільш радіоактивних місць на планеті — Чорнобилі. Внаслідок вибуху на ЧАЕС у деяких частинах рослини рівень радіації досяг настільки високого рівня, що опромінення могло б убити людину приблизно за 60 секунд. Але в реакторі виявили кілька видів грибів, які , «харчуються» екстремальними рівнями радіації.

Йдеться про радіотрофний гриб виду Сladosporium sphaerospermum. Його можуть використати як щит для захисту космонавтів у відкритому космосі. Під час експерименту дослідники помістили гриби на МКС на 30 днів і проаналізували їхню здатність блокувати випромінювання. Гриби цього виду містять пігмент меланін, який може поглинати випромінювання й перетворювати його в енергію.

Дослідники встановили лабораторну чашку з двох сторін. З одного боку не було грибів, з іншого були. Під чашкою поставили детектор радіації. Протягом 30 днів детектори вимірювали випромінювання кожні 110 секунд. Дослідження показало, що гриби здатні адаптуватися до мікрогравітації і розвиватися під впливом радіації. Організм зміг заблокувати частину вхідного випромінювання, зменшивши його рівень майже на 2%.

На думку дослідників, шар гриба товщиною близько 21 см може «в значній мірі звести нанівець річний еквівалент дози опромінення навколишнього середовища на поверхні Марса».

Гриб також самовідтворюється і самовідновлюється: якщо щит з нього буде пошкоджений, то він сам «полагодить» його за кілька днів.

NASA планує повернутися на Місяць у 2024 році, але наразі є ще багато матеріально-технічних перешкод для того, аби там змогли перебувати люди, зокрема, космічна радіація. Магнітне поле та атмосфера Землі захищають населення від випромінювання, але коли люди виходять у космос, «захисна ковдра» зникає. Астронавти на Міжнародній космічній станції (МКС) отримують у понад 20 разів більше нормальної кількості радіації, ніж земляни отримують за рік.